Delko idzie na giełdę po pieniądze na akwizycje
Działająca na terenie całej Polski hurtownia kosmetyczno-chemiczna Delko zadebiutuje wreszcie na warszawskim parkiecie. Planowała wejść na giełdę już w 2007 r.
20.08.2009 12:41
Delko wchodzi na giełdę, by pozyskać kapitał na realizację strategii, która zakłada m.in. umocnienie pozycji lidera na rynku dystrybucji produktów drogeryjnych, poprzez przejęcia i akwizycje oraz rozwój własnych marek. Delko planuje również ozwój sieci sprzedaży w segmencie detalicznym, otwiera drogerie samoobsługowe pod marką Blue.
Spółka chcę pozyskać z giełdy w zależności od ceny emisyjnej od 13,5 do 18 mln zł. W ramach publicznej oferty zaoferuje 1,5 mln akcji po 9 zł -12 zł. Środki pozyskane z emisji zostaną przeznaczone na:
- sfinansowanie akwizycji podmiotów gospodarczych, prowadzących profesjonalna dystrybucje artykułów drogeryjnych i kosmetycznych o zasięgu regionalnym (ok. 10,6 mln zł).
- zasilenie kapitału obrotowego celem finansowania zwiększonego obrotu, wynikającego z dynamicznego rozwoju przychodów ze sprzedaży (ok. 2,5 mln zł).
- zgromadzenie środków pieniężnych na finansowanie projektów marketingowych, w tym nakładów na reklamę, wzmocnienie wizerunku marek produktów spółki. rewitalizacje i repozycjonowanie wspomnianych produktów (ok. 1, 2 mln zł). 4. zabezpieczenie środków finansowych na realizacje projektu informatycznego, polegającego na zakupie i wdrożeniu systemu klasy ERP (0,7 mln zł).
W dniach 27-28 sierpnia 2009 r. zostanie przeprowadzona budowa księgi popytu dla inwestorów insytucjonalnych, a w dniach od 31 sierpnia 2009 r. do 2 września 2009 r. zapisy na akcje dla inwestorów indywidualnych. Akcje zostaną rozdzielone 9 września 2009 r. Po emisji dotychczasowi akcjonariusze będą posiadać ok. 75 proc. Reszta akcji przypadnie w udziale nowym akcjonariuszom.
Lider na rynku hurtu drogeryjnego
Delko dystrybuuje produkty chemii gospodarczej, kosmetyki i produkty higieniczne Współpracuje z takimi koncernami jak: SC Johnson, Henkel, TZMO, ICT, Inco, Kimberly Clark, L’Oreal, Metsa Tissue, Global Cosmed, Intersilesia, Navo (Procter & Gamble) i inne. Posiada marki własne: Filip, Filip Fresh, Blue, Teak, Delikato, Oskar, Tanius, Tytus oraz Delko Professional.
Jak twierdzi Delko, spółka ta jest liderem w dystrybucji artykułów drogeryjnych, z ponad 11 proc. udziałem w rynku, którego wartość szacowana jest na 3,5 mld zł. Delko planuje osiągnąć w 2009 r. 457 mln zł przychodów ze sprzedaży i 7,8 mln zł zysku netto. W 2008 r. spółka miała 405,5 mln zł przychodów i 6,25 mln zł zysku.
Sieć Delko składa się z 12 regionalnych dystrybutorów, 45 magazynów, 15 samoobsługowych Blue Drogerii, 165 przedstawicieli handlowych wspomaganych przez 200 przedstawicieli producentów, 350 samochodów dostawczych obsługujących ok. 20 tys. sklepów
Dobre perspektywy dla rynku drogeryjnego
Polski rynek artykułów drogeryjnych rośnie w tempie 6-8 proc. rocznie (w latach 2004 - 08). Można spodziewać się, że trend ten zostanie utrzymany ze względu na stosunkowo jeszcze niski poziom wydatków Polaków na wyroby kosmetyczne, higieniczne i chemii gospodarczej w porównaniu do poziomu w rozwiniętych krajach Europy Zachodniej.
Sprzedaż wyrobów drogeryjnych odbywa się poprzez sklepy spożywcze, drogerie, apteki, sklepy chemiczne, kioski, place targowe, HoReCa, BHP. Liczbę sklepów sprzedających produkty drogeryjne w Polce ocenia się na 80 tys.
Istnieje u nas ponad 250 wyspecjalizowanych hurtowni oferujących artykuły drogeryjne. W chwili obecnej następuje dynamiczny proces ich konsolidacji. Związane jest to przede wszystkim z chęcią uzyskania lepszej pozycji przetargowych w negocjacjach z producentami oraz zmianą modelu zaopatrywania detalistów, którzy odchodzą od dużej liczby dostawców na rzecz 2-3 kompleksowych dostawców ogólnopolskich. Największymi konkurentami Delko są m.in. Grupa TArkon Gradi (EKO), Komplex Tours, Interchem (BOMI), Mini Max oraz GK Doktor Leks.
Handel-Net.pld