Do końca 2015 r. ma być zmodernizowany Gdański Terminal Kontenerowy

W porcie w Gdańsku do końca 2015 r. ma być rozbudowany i zmodernizowany intermodalny Gdański Terminal Kontenerowy w rejonie Nabrzeża Szczecińskiego. Inwestycja o wartości prawie 45 mln zł ma ponad dwukrotnie zwiększyć zdolność przeładunkową terminalu.

Modernizacja Gdańskiego Terminalu Kontenerowego, który jest terminalem tzw. feederowym (obsługuje statki mniejsze niż oceaniczne, które pływają na krótszych trasach pomiędzy większymi portami) jest jedną z wielu planowanych w najbliższych latach inwestycji w porcie w Gdańsku, które mają niemal dwuipółkrotnie zwiększyć jego możliwości przeładunkowe.

We wtorek w Gdańsku przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk podpisali umowy na budowę i pełnienie usługi Inżyniera Kontraktu z przedstawicielami spółek Strabag, która zaprojektuje i wykona roboty budowlane oraz Portico Project Management, która została wybrana na Inżyniera Kontraktu.

Wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, Jerzy Melaniuk powiedział PAP, że efektem modernizacji infrastruktury terminalu położonego w rejonie Nabrzeża Szczecińskiego w zachodniej części Portu Gdańsk będzie powiększenie jego powierzchni składowej i postojowej oraz poprawa układu komunikacyjnego. Zostanie też zmodernizowana infrastruktura wodno-ściekowa i elektryczna.

Planowany całkowity koszt realizacji projektu wynosi ponad 44,6 miliona złotych, z czego 17,6 mln zł stanowi dofinansowanie z Funduszu Spójności.

Dzięki inwestycji poprawią się warunki i możliwości obsługi załadunku czy wyładunku towarów pomiędzy statkiem, pociągiem i samochodem; przede wszystkim skróci się czas operacji załadunkowych. Po modernizacji zdolność przeładunkowa terminalu ma wzrosnąć z obecnych ok. 40 tys. TEU (TEU - pojemność standardowego kontenera - PAP) do ok. 100 tys. TEU rocznie. W 2013 roku terminal obsłużył ponad 26 tys. TEU.

Gdański Terminal Kontenerowy ma połączenia tzw. feederowe z portami m.in. w Niemczech i Rosji. Obsługuje statki pływające m.in. na trasach: Gdańsk - Kłajpeda - Hamburg - Gdańsk, Gdańsk - Kaliningrad - Bremerhaven - Hamburg - Kaliningrad - Gdańsk - Hamburg - Bremerhaven - Gdańsk oraz Gdańsk - Rotterdam - Kłajpeda - Rotterdam - Ryga - Gdańsk.

Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, Dorota Raben poinformowała PAP, że strategia rozwoju portu do 2027 r. przewiduje realizację w najbliższych latach wielu inwestycji mających na celu modernizację infrastruktury portu. Wartość planowanych przedsięwzięć wynosi ok. 700 mln zł. Jak przykładowe inwestycje podała remont nabrzezy portowych i pogłębienie toru wodnego portu wewnętrznego.

Projekt modernizacji Gdańskiego Terminalu Kontenerowego będzie realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013, priorytet VII Transport przyjazny środowisku, działanie 7.4. Rozwój transportu intermodalnego.

W 2013 r. port w Gdańsku przeładował rekordowe ponad 30 mln ton towarów, w tym prawie 11 mln ton paliw płynnych, 4,6 mln ton węgla oraz ok. 1,2 mln TEU kontenerów. Wartość obsłużonych w ub. roku w porcie w Gdańsku ładunków przekroczyła 160 mld zł.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zarządza terenami o powierzchni ok. 700 ha. Na terenie portu działają m.in. Terminal Kontenerowy DCT, Baza Paliw Płynnych, Terminal Węglowy i Terminal Przeładunku Gazu Płynnego (LPG).

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)