WP
Zamieszczone na stronach internetowych portalu WP.PL materiały sygnowane skrótem "PAP" stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie, chronionych przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez WP.PL na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.
budowa dróg

Drogi w Polsce. Ogłoszono przetargi na 126 odcinków o długości 1714 km

Dla 126 odcinków dróg o długości 1714 km ogłoszono już przetargi w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 - poinformował dyrektor w MIR Rafał Nowak. Wartość tych inwestycji to 56 proc. środków przeznaczonych na cały program, szacowany na 107 mld zł.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Drogi w Polsce. Ogłoszono przetargi na 126 odcinków o długości 1714 km
(Fot: Rocky Lubbers, Flickr (CC BY 2.0))
WP

Dla 126 odcinków dróg o długości 1714 km ogłoszono już przetargi w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 - poinformował Rafał Nowak, dyrektor w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. Wartość tych inwestycji to 56 proc. środków przeznaczonych na cały program, szacowany na 107 mld zł.

Sejmowa komisja infrastruktury wysłuchała w czwartek informacji resortu w sprawie postępowań przetargowych dotyczących budowy dróg ekspresowych, współfinansowanych z pieniędzy unijnych na lata 2014-2020.

Dyrektor departamentu dróg i autostrad w MIR Rafał Nowak podkreślił, że założeniem Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) jest to, że każda inwestycja jest współfinansowana ze środków UE.

WP

- Jest to bardzo ważne kryterium w kontekście kierowania kolejnych odcinków do realizacji. Wiążą się z tym przede wszystkim konkretne obowiązki dla kraju członkowskiego, dla inwestora, jakim jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Środki unijne musimy wykorzystać w konkretnym czasie, rozliczyć się w pełni z Komisją Europejską i wydać je zgodnie z prawem polskim i unijnym - zaznaczył.

- Bez wykonania tego zadania - w kontekście rozliczania się ze środków unijnych - nie otrzymamy refundacji części wydatków, które ponieśliśmy na drogi. Jest to bardzo istotna okoliczność, o której powinniśmy pamiętać, bo łatwiej oczywiście byłoby, gdybyśmy dysponowali wyłącznie środkami krajowymi i nie musielibyśmy dokonywać wielu formalnych czynności w kontekście rozliczenia się z pieniędzy unijnych - wskazał Nowak.

Jak mówił, nie można pozwolić na opóźnienie realizacji inwestycji. - One muszą być perfekcyjnie realizowane, bo są wielokrotnie kontrolowane przez służby KE czy Europejskiego Trybunału Obrachunkowego - tłumaczył dyrektor w MIR.

P.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Tomasz Rudnicki poinformował, że obecnie są podpisane umowy na ponad 600 km dróg. - To są 44 odcinki o wartości ponad 22 mld zł. Do końca października zamierzamy podpisać dodatkowych 25 umów - podkreślił.

WP

- W końcu października zaangażowane środki finansowe - w ramach nowego programu budowy dróg, z ogłoszonymi i podpisanymi umowami, wyniosą około 80 mld zł - dodał.

Jak mówił, okres trwania postępowań przetargowych wynosi średnio 16 miesięcy, z czego pierwszy etap związany z badaniem potencjału wykonawców - dziewięć miesięcy.

Do GDDKiA docierają sygnały od wykonawców i inżynierów, że dyrekcja ma bardzo wysokie wymagania w zakresie kluczowych stanowisk w zakresie kontraktów. Chodzi o inżynierów kontraktu czy kierowników projektu. GDDKiA zastanawia się, czy te wymagania mogłyby zostać obniżone w przypadku przyszłych kontraktów.

Na początku września rząd przyjął projekt uchwały w sprawie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Celem programu, szacowanego na 107 mld zł (z czego 40 mld zł ma pochodzić z funduszy UE), jest dokończenie sieci dróg w Polsce. Ma powstać 3,9 tys. km autostrad i dróg szybkiego ruchu oraz okoły 50 obwodnic.

WP

Autostrady A1 Pyrzowice - Częstochowa oraz A2 Warszawa - Mińsk Mazowiecki to jedne z inwestycji, które znalazły się w projekcie "Programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023". Przewiduje on ponadto m.in. budowę drogi ekspresowej S3 - Sulechów - Bolków, S5 - Wrocław - Poznań - Bydgoszcz - Nowe Marzy (A1), S6 - Szczecin - Gdańsk, S7 - Gdańsk - Płońsk oraz Warszawa-Kraków, S2 - Południowa Obwodnica Warszawy. Pozostałe inwestycje to np. budowa drogi ekspresowej S8 - Wrocław - Łódź - Warszawa - Białystok, S17 - Warszawa - Lublin, S19 - Lublin - Rzeszów, S51 - Olsztynek - Olsztyn oraz S61 - Ostrów Mazowiecka do granicy państwa w Budzisku.

Pieniądze na te inwestycje będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego, zasilanego m.in. z refundacji funduszy UE.

Planowane jest powołanie drogowych spółek specjalnego przeznaczenia, które będą miały za zadanie pozyskiwanie środków finansowych na zasadach rynkowych. Mechanizm ten ma być zastosowany m.in. w przypadku budowy autostrad A1 Tuszyn - Częstochowa, A18 Olszyna - Golnice oraz odcinka A2 Mińsk Mazowiecki - Siedlce.

Polub WP Finanse
WP
WP