Drogi w Polsce. Ogłoszono przetargi na 126 odcinków o długości 1714 km 

Dla 126 odcinków dróg o długości 1714 km ogłoszono już przetargi w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 - poinformował dyrektor w MIR Rafał Nowak. Wartość tych inwestycji to 56 proc. środków przeznaczonych na cały program, szacowany na 107 mld zł.

Obraz
Rocky Lubbers, Flickr (CC BY 2.0)

Dla 126 odcinków dróg o długości 1714 km ogłoszono już przetargi w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 - poinformował Rafał Nowak, dyrektor w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. Wartość tych inwestycji to 56 proc. środków przeznaczonych na cały program, szacowany na 107 mld zł.

Sejmowa komisja infrastruktury wysłuchała w czwartek informacji resortu w sprawie postępowań przetargowych dotyczących budowy dróg ekspresowych, współfinansowanych z pieniędzy unijnych na lata 2014-2020.

Dyrektor departamentu dróg i autostrad w MIR Rafał Nowak podkreślił, że założeniem Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) jest to, że każda inwestycja jest współfinansowana ze środków UE.

- Jest to bardzo ważne kryterium w kontekście kierowania kolejnych odcinków do realizacji. Wiążą się z tym przede wszystkim konkretne obowiązki dla kraju członkowskiego, dla inwestora, jakim jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Środki unijne musimy wykorzystać w konkretnym czasie, rozliczyć się w pełni z Komisją Europejską i wydać je zgodnie z prawem polskim i unijnym - zaznaczył.

- Bez wykonania tego zadania - w kontekście rozliczania się ze środków unijnych - nie otrzymamy refundacji części wydatków, które ponieśliśmy na drogi. Jest to bardzo istotna okoliczność, o której powinniśmy pamiętać, bo łatwiej oczywiście byłoby, gdybyśmy dysponowali wyłącznie środkami krajowymi i nie musielibyśmy dokonywać wielu formalnych czynności w kontekście rozliczenia się z pieniędzy unijnych - wskazał Nowak.

Jak mówił, nie można pozwolić na opóźnienie realizacji inwestycji. - One muszą być perfekcyjnie realizowane, bo są wielokrotnie kontrolowane przez służby KE czy Europejskiego Trybunału Obrachunkowego - tłumaczył dyrektor w MIR.

P.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Tomasz Rudnicki poinformował, że obecnie są podpisane umowy na ponad 600 km dróg. - To są 44 odcinki o wartości ponad 22 mld zł. Do końca października zamierzamy podpisać dodatkowych 25 umów - podkreślił.

- W końcu października zaangażowane środki finansowe - w ramach nowego programu budowy dróg, z ogłoszonymi i podpisanymi umowami, wyniosą około 80 mld zł - dodał.

Jak mówił, okres trwania postępowań przetargowych wynosi średnio 16 miesięcy, z czego pierwszy etap związany z badaniem potencjału wykonawców - dziewięć miesięcy.

Do GDDKiA docierają sygnały od wykonawców i inżynierów, że dyrekcja ma bardzo wysokie wymagania w zakresie kluczowych stanowisk w zakresie kontraktów. Chodzi o inżynierów kontraktu czy kierowników projektu. GDDKiA zastanawia się, czy te wymagania mogłyby zostać obniżone w przypadku przyszłych kontraktów.

Na początku września rząd przyjął projekt uchwały w sprawie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Celem programu, szacowanego na 107 mld zł (z czego 40 mld zł ma pochodzić z funduszy UE), jest dokończenie sieci dróg w Polsce. Ma powstać 3,9 tys. km autostrad i dróg szybkiego ruchu oraz okoły 50 obwodnic.

Autostrady A1 Pyrzowice - Częstochowa oraz A2 Warszawa - Mińsk Mazowiecki to jedne z inwestycji, które znalazły się w projekcie "Programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023". Przewiduje on ponadto m.in. budowę drogi ekspresowej S3 - Sulechów - Bolków, S5 - Wrocław - Poznań - Bydgoszcz - Nowe Marzy (A1), S6 - Szczecin - Gdańsk, S7 - Gdańsk - Płońsk oraz Warszawa-Kraków, S2 - Południowa Obwodnica Warszawy. Pozostałe inwestycje to np. budowa drogi ekspresowej S8 - Wrocław - Łódź - Warszawa - Białystok, S17 - Warszawa - Lublin, S19 - Lublin - Rzeszów, S51 - Olsztynek - Olsztyn oraz S61 - Ostrów Mazowiecka do granicy państwa w Budzisku.

Pieniądze na te inwestycje będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego, zasilanego m.in. z refundacji funduszy UE.

Planowane jest powołanie drogowych spółek specjalnego przeznaczenia, które będą miały za zadanie pozyskiwanie środków finansowych na zasadach rynkowych. Mechanizm ten ma być zastosowany m.in. w przypadku budowy autostrad A1 Tuszyn - Częstochowa, A18 Olszyna - Golnice oraz odcinka A2 Mińsk Mazowiecki - Siedlce.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Linia lotnicza się zamyka. Woziła Polaków do turystycznego raju
Linia lotnicza się zamyka. Woziła Polaków do turystycznego raju
Obiad w Warszawie za 19 złotych. Tania stołówka rusza 1 października
Obiad w Warszawie za 19 złotych. Tania stołówka rusza 1 października
Miał 18 mieszkań na wynajem. Teraz się ich pozbywa. Podał powody
Miał 18 mieszkań na wynajem. Teraz się ich pozbywa. Podał powody
Mówi o rozwodzie z polską polityką. A jaki majątek posiada Hołownia?
Mówi o rozwodzie z polską polityką. A jaki majątek posiada Hołownia?
Zbigniew Ziobro zatrzymany. Oto jego oświadczenie majątkowe
Zbigniew Ziobro zatrzymany. Oto jego oświadczenie majątkowe
Zabronione na balkonie. Kary za szkody sięgają tysięcy złotych
Zabronione na balkonie. Kary za szkody sięgają tysięcy złotych
Poprosiła o darmową wodę z kranu. Oto co usłyszała od kelnerki
Poprosiła o darmową wodę z kranu. Oto co usłyszała od kelnerki
"Basy dudnią w głowie". Mieszkańcy mają dość restauracji
"Basy dudnią w głowie". Mieszkańcy mają dość restauracji
"Mafijny styl". Tak oszukali turystów na Podhalu. TPN interweniuje
"Mafijny styl". Tak oszukali turystów na Podhalu. TPN interweniuje
Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza