Duże ułatwienie dla jeżdżących po Europie. W ten sposób będziesz mógł opłacić przejazd
Jest pierwsza umowa z dostawcą Europejskiej Usługi Opłaty Elektronicznej dla systemu e-TOLL. Szef Krajowej Administracji Skarbowej podpisał pierwszą umowę na taką usługę z firmą Telepass S.p.A. Ministerstwo Finansów przewiduje, że zakończenie testów akredytacyjnych i uruchomienie usługi nastąpi jeszcze w pierwszej połowie 2022 roku.
Europejska Usługa Opłaty Elektronicznej (ang. European Electronic Toll Service, EETS) to usługa umożliwiająca opłacenie przejazdu w państwach Unii Europejskiej posiadających elektroniczne systemy poboru opłat. Kierowca decydujący się na usługę EETS zawiera umowę z jednym wybranym przez siebie dostawcą EETS, korzysta tylko z jednego urządzenia pokładowego, ma jedno konto użytkownika oraz otrzymuje jedną fakturę za wszystkie przejazdy.
Pierwszy dostawca EETS już jest
"Umowa z pierwszym dostawcą EETS w Polsce – Telepass S.p.A - została podpisana 14 lutego 2022 r. Trwa procedura akredytacyjna dostawcy, a usługa EETS zostanie uruchomiona po zakończeniu tego procesu" - podało w środę Ministerstwo Finansów. Ma do tego dojść jeszcze w pierwszej połowie tego roku.
Co dalej z inflacją? "Redukcja nie może być bezbolesna"
Jak podaje resort, zainteresowanie świadczeniem usługi EETS w systemie e-TOLL wyraziło łącznie 7 dostawców. W procesie przygotowań akredytacyjnych są kolejni dostawcy EETS.
Nowy system poboru opłat za państwowe autostrady
Przypomnijmy, od grudnia 2021 roku za przejazd płatnymi odcinkami państwowych autostrad A2 (Konin-Stryków) oraz A4 (Gliwice-Wrocław) płaci się tylko i wyłącznie za pomocą systemu e-TOLL. Możemy to zrobić korzystając m.in. z rządowych aplikacji mobilnych na smartfony e-TOLL PL oraz e-TOLL PL BILET. Jest też możliwość kupna papierowego biletu autostradowego na wybranych stacjach paliw. Głównie w sieci PKN Orlen.
Na stałe podniosły się szlabany na tych odcinkach, co część kierowców, którzy nie wiedzieli o zmianie, niemile zaskoczyło - myśleli bowiem, że czeka ich darmowy przejazd, tymczasem posypały się kary.
Dla pojazdów ciężarowych e-TOLL wszedł szybciej, a okres przejściowy, gdy działały dwa systemy, trwał od 24 czerwca do końca września ubiegłego roku. Z opłat za przejazd płatnymi odcinkami dróg krajowych w 2021 roku do Krajowego Funduszu Drogowego przekazano prawie 2 mld zł.