Dyrekcja Portu Lotniczego Mazury rozpoczęła rozmowy z przewoźnikami

Dyrekcja Portu Lotniczego Mazury w Szymanach koło Szczytna (woj. warmińsko-mazurskie) rozpoczęła rozmowy z przewoźnikami ws. uruchomienia połączeń krajowych i zagranicznych. Lotnisko ma ruszyć w drugiej połowie 2015 roku; jego budowa ma kosztować 200 mln zł.

Obraz
Źródło zdjęć: © AFP | Eric Piermont

We wtorek w Olsztynie odbyła się konferencja zatytułowana "Port Lotniczy Mazury szansą rozwoju turystyki w regionie".

Dyrektor do spraw handlowych Portu Lotniczego Mazury Krzysztof Pawłowski powiedział, że obecnie prowadzone są rozmowy z sześcioma przewoźnikami zainteresowanymi uruchomieniem lotniczych połączeń z Szyman.

Wśród potencjalnych połączeń regularnych Pawłowski wymienił takie kierunki, jak Berlin, Monachium czy Kopenhaga. Jak dodał tani przewoźnicy są zainteresowani uruchomieniem połączeń do Oslo, Dublina czy Londynu.

Według Pawłowskiego loty charterowe z Szyman mają odbywać się do krajów basenu Morza Śródziemnego, czyli do Turcji, Grecji, Tunezji czy Egiptu. Dodał, że prowadzone są rozmowy o współpracy z portami lotniczymi w Gdańsku i Wrocławiu.

- Przyjmujemy, że port w Szymanach obsługiwać będzie mieszkańców Warmińsko-Mazurskiego i Podlaskiego, które w sumie liczą 2 mln 135 tys. mieszkańców, według naszych wyliczeń potencjalnych pasażerów może być ok. 1 mln 714 tys. - podał Pawłowski.

Zaznaczył, że z portu lotniczego w Szymanach mogliby korzystać także mieszkańcy północnego Mazowsza i takich miast jak Mława, Przasnysz czy Ciechanów.

- Akceptowalny przez pasażerów czas dojazdu do lotniska to dwie godziny i dojazd z tych wymienionych miast do Szyman nie przekroczy tego czasu - podkreślił.

Prezes spółki Warmia i Mazury Leszek Krawczyk powiedział, że spółka ogłosiła właśnie przetarg na budowę terminalu. Rozstrzygnięcie przetargu ma nastąpić pod koniec lutego i jeśli firmy w nim startujące nie będą zgłaszać odwołań, to prace budowlane ruszą na wiosnę tego roku.

Kolejne przetargi mają dotyczyć budowy strażnicy straży pożarnej i adaptacji istniejących powojskowych budynków na potrzeby lotniska.

Marszałek województwa warmińsko-mazurskiego Jacek Protas podkreślił, że port lotniczy w Szymanach będzie miał szczególne znaczenie dla rozwoju regionalnej turystyki, ale także dzięki lotnisku wzrośnie potencjał gospodarczy regionu.

- Dostępność usług lotniczych jest jednym z najważniejszych czynników lokowania nowych inwestycji przez zagraniczne firmy. Badania pokazują, że na każdą osobę zatrudnioną przy obsłudze lotniska przypadają co najmniej dwie osoby zatrudnione w innych branżach - zaznaczył Protas.

Budowa lotniska ma być sfinansowana w 76 procentach z dotacji unijnych. Przygotowaniami do rozpoczęcia budowy lotniska w Szymanach zajmuje się spółka samorządu wojewódzkiego "Warmia i Mazury".

Lotnisko w Szymanach powstanie w miejscu dawnego lotniska wojskowego. Przed i w czasie II wojny światowej korzystało z niego lotnictwo niemieckie, a po jej zakończeniu polskie lotnictwo wojskowe. Od 1996 roku na mocy decyzji ministra obrony narodowej służyło potrzebom lotnictwa cywilnego. W latach 1998-2003 Port Lotniczy Szymany obsługiwał ruch samolotów pasażerskich, a liczba operacji lotniczych wahała się od 180 do 928 rocznie. Obecnie lotnisko nie prowadzi regularnych połączeń lotniczych.

Zgodnie z prognozami port będzie obsługiwał 57 tys. pasażerów rocznie, w ciągu 20 lat ma nastąpić wzrost do 731 tys. rocznie. Początkowo liczba operacji lotniczych, czyli startów i lądowań ma wynosić 5,6 tys. rocznie, by w ciągu dwóch dekad wzrosnąć do 17 tys. rocznie. Lotnisko ma być czynne siedem dni w tygodniu w godz. 6-22.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Od tego zależą ceny nagrobków. Właściciel zakładu ujawnia
Od tego zależą ceny nagrobków. Właściciel zakładu ujawnia
Jedna decyzja i emerytura będzie wyższa. ZUS potwierdza
Jedna decyzja i emerytura będzie wyższa. ZUS potwierdza
Ceny prądu zamrożone do końca roku. A co potem? Padła ważna deklaracja
Ceny prądu zamrożone do końca roku. A co potem? Padła ważna deklaracja
Nowy obowiązek dla budujących i remontujących domy. Chodzi o światłowód
Nowy obowiązek dla budujących i remontujących domy. Chodzi o światłowód
Tańsze sanatorium. Nowe stawki już od października
Tańsze sanatorium. Nowe stawki już od października
Seniorka zostawiła pieniądze pod śmietnikiem. Straciła oszczędności
Seniorka zostawiła pieniądze pod śmietnikiem. Straciła oszczędności
Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie
Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie
Zabytek oddany za złotówkę i odkupiony za miliony. Historia wieży z Mazur
Zabytek oddany za złotówkę i odkupiony za miliony. Historia wieży z Mazur
Rok się nie skończył, a limit na ścieki tak. Kłopot pod Poznaniem
Rok się nie skończył, a limit na ścieki tak. Kłopot pod Poznaniem
Zapłacił za węgiel. Sklep nagle zniknął. Policja ostrzega
Zapłacił za węgiel. Sklep nagle zniknął. Policja ostrzega
Czy do łosi będzie można strzelać? Resort rolnictwa komentuje
Czy do łosi będzie można strzelać? Resort rolnictwa komentuje