Działalność e‑commerce - jak skutecznie zacząć?
Podstawą działalności e-commerce jest serwis internetowy zlokalizowany pod określonym adresem sieciowym (www), zwanym domeną internetową.
Bez względu na to, czy przedsiębiorca wybiera gotową platformę oferującą ograniczone rozwiązania modelowe, czy też tworzy od podstaw własny serwis internetowy, dostosowany do konkretnych potrzeb i planów rozwoju, musi samodzielnie zadbać zarówno o ochronę swoich praw, jak i o ograniczenie ryzyka związanego z możliwością naruszenia prawa dotyczącego prowadzenia działalności z wykorzystaniem internetowego kanału dystrybucji.
Kluczowe dla e-commerce są przy tym trzy sfery:
- Prawa własności intelektualnej do serwisu internetowego i jego zawartości;
- Legalne przetwarzanie danych osobowych klientów w sposób realizujący cele przedsiębiorcy;
- Zorganizowanie ram prawnych modelu biznesowego w sposób zabezpieczający zarówno przed nierzetelnością konsumentów, jak i przed roszczeniami z tytułu naruszenia ich praw ustawowych.
Serwis internetowy - podstawa działalności w Sieci
Zamawiając stworzenie serwisu internetowego u wykonawcy, należy pamiętać o zawarciu umowy, która szczegółowo opisze zamówiony u wykonawcy efekt, wraz z funkcjonalnościami i założeniami dotyczącymi usability serwisu. Na tym etapie należy również pomyśleć o wytycznych dotyczących optymalizacji konstrukcji serwisu z punktu widzenia SEO, czy innych planowanych praktyk marketingu efektywnościowego w Internecie. Bezpiecznie jest przyjąć założenie, że wykonawca nie zrobi niczego, co wyraźnie nie zostało wskazane w umowie lub zrobi to w sposób wygodny dla siebie, a niekoniecznie korzystny dla zamawiającego.
Niestety, nie można skutecznie nabyć po prostu "wszystkich praw autorskich" do dzieła tak jak ma to miejsce, gdy kupuje się rzecz. Dlatego tylko dobrze przemyślana i skonstruowana umowa zagwarantuje przedsiębiorcy prawo do zgodnego z oczekiwaniami wykorzystania zamówionego serwisu oraz możliwość jego samodzielnej modyfikacji, rozbudowy i ulepszania, a także wykorzystania jego elementów bez konieczności uzyskiwania dodatkowych zgód i ponoszenia dodatkowych opłat na rzecz jego twórcy. Kluczowe znaczenie będzie miała w tym zakresie zwłaszcza konstrukcja i zakres nabywanych praw do zastosowanego przy tworzeniu serwisu CMS (Content Management System) - systemu, dzięki któremu przedsiębiorca będzie mógł samodzielnie zarządzać treściami udostępnianymi w serwisie.
Nie mniej istotne będzie także zadbanie o prawidłowy wybór domeny, pod którą będziemy działać oraz zadbanie o zagwarantowanie sobie "pierwszeństwa" korzystania z niej. Inaczej ryzykujemy spory o odszkodowania oraz utratę możliwości jej wykorzystania w przyszłości.
Relacje z klientami - konsumentami
Powszechnym zwyczajem jest regulowanie zasad funkcjonowania serwisu e-commercowego w formie regulaminu. Jego wybór nierzadko polega w praktyce na skopiowaniu regulaminu, wykorzystywanego już przez kogoś, kto prowadzi podobną działalność (co samo w sobie jest naruszeniem praw autorskich twórcy kopiowanego regulaminu). Taki regulamin - niczym garnitur kupiony przez Internet - niekiedy będzie pasował do danego modelu biznesowego lepiej, niekiedy gorzej, a czasem w ogóle.
Na tym jednak nie koniec ryzyk. Dość powiedzieć, że obecnie funkcjonuje właściwie osobna gałąź biznesu, w ramach której wyspecjalizowane fundacje (nierzadko powiązane osobowo i kapitałowo z kancelarią prawną) wyszukują regulaminy naruszające prawa konsumentów po to, aby złożyć właścicielowi serwisu internetowego propozycję zawarcia ugody w zamian za zapłatę określonej kwoty pod groźbą wytoczenia powództwa przed Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i zwiększenia w ten sposób kosztów po stronie przedsiębiorcy.
Można więc być mądrym przed lub po szkodzie. Albo liczyć na szczęście, "losując" regulamin z Internetu.
Dane osobowe w B2C
Już samo zapisanie danych osobowych użytkownika w bazie danych powiązanej z serwisem internetowym stanowi w świetle prawa przetwarzanie danych osobowych. Z faktem ich przetwarzania wiąże się zaś szereg obowiązków.
Z pierwszej kolejności konieczne jest ustalenie, czy na ich przetwarzanie konieczne jest uzyskanie zgody konsumenta. A następnie wybranie prawidłowej formuły klauzuli o wyrażeniu takiej zgody, zapewniającej rzeczywistą możliwość wykorzystania danych zgodnie z potrzebami przedsiębiorcy.
W większości wypadków będzie też konieczne zgłoszenie prowadzonego zbioru danych Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych oraz sformułowanie polityki bezpieczeństwa danych osobowych i instrukcji zarządzania systemem informatycznym, w którym dane będą przetwarzane. Dokumenty te w praktyce liczą najczęściej kilkadziesiąt stron, żeby w pełni uczynić zadość wymogom wynikającym z przepisów prawa.
Zadanie z ochrony danych osobowych warto odrobić. Naruszenie regulacji prawnej nie tylko uniemożliwi przedsiębiorcy wykorzystanie danych klientów zgodnie z zamierzeniami, ale także narazi na kontrolę ze strony GIODO i grzywny, a nawet na karę pozbawienia wolności.
Radca prawny dr Tomasz Szczurowski
partner zarządzający
Svitlana Shaidullina
prawnik
Kancelaria Prawna Waluga Szczurowski i Wspólnicy sp. k.