E.Leclerc
E.Leclerc to międzynarodowa sieć supermarketów i hipermarketów. Zajmuje się handlem detalicznym artykułów spożywczych i przemysłowych.
Historia i założyciele
Początki sieci E.Leclerc miały miejsce we francuskim Landernau w Bretanii w 1949. Pierwszy sklep E.Leclerc otwarto w hangarze przerobionym na sklep, a jego założyciel, który zmarł w 2010 roku, stał się symbolem wizjonerstwa w dziedzinie przedsiębiorczości. Miał charakter dyskontu spożywczego, czyli oferował niewielki i limitowany asortyment w niskich cenach, pochodzący w większości z lokalnego handlu. Z kolei pierwszy hipermarket otwarto dopiero w 1964 roku w Paryżu.
Historia sieci E.Leclerc w Polsce sięga ponad dwudziestu lat. W Polsce pierwszy sklep założył syn zmarłego w 2012 Édouarda - Michel Édouard Leclerc. Został otwarty w Warszawie w 1995 roku na osiedlu Mokotów. Setny sklep tej sieci umiejscowiony poza Francją otwarto w 2010 roku w Ostrowcu Świętokrzyskim. Obecnie firma zatrudnia na całym świecie około 100 tys. pracowników, a jej łączny dochód w 2012 roku przekroczył 47 mld EUR.
Właściciel
Obecnie sieć supermarketów i hipermarketów E.Leclerc funkcjonuje na zasadzie franczyzy, której operatorem jest GALEC Sp. z o.o. Każdy ze sklepów ma zarządcę o odrębnej osobowości prawnej. Sklepy działają na zasadzie partnerskiej, dzięki czemu mają odrębnych właścicieli, którzy wzajemnie ze sobą współpracują pod jednym szyldem. Sieć dysponuje od kilku lat własnymi aptekami. Siedzibą spółki jest Île-de-France we Francji.
Działalność
Sieć sklepów E.Leclerc od początku działalności skupiała się na współpracy z lokalnymi dostawcami i producentami. Ten model współpracy rozpowszechniono na całą, międzynarodową strukturę E.Leclerc. We Francji utworzono strukturę organizacyjną opartą na sieci 16 spółdzielni. Firma od początku działalności skupiała się na oferowaniu konsumentom produktów o optymalnie niskiej cenie, wynikającej z korzystnej ceny zakupu tych produktów od producentów i dostawców.
W 1997 roku powstała marka własna E.Leclerc oferująca szeroki asortyment tanich produktów o optymalnej jakości pod nazwą Wiodąca Marka, dostępnych w całej sieci sklepów. Marka własna oferuje nieco ponad 800 produktów różnego przeznaczenia.
E.Leclerc jest siecią mniejszą w porównaniu do innych zagranicznych inwestorów. Jej obroty utrzymują się w ostatnich latach na podobnym poziomi i wynoszą około 2,7 mld zł. W maju 2017 roku spółka E.Leclerc podjęła decyzję o przejęciu upadającej sieci sklepów Alma, za wartość 94 mln zł. Jest to działanie wynikające z zaplanowanych już przed kilkoma laty planami podwojenia obrotów firmy w Polsce, zapowiadana w czasie wizyty Michel-Édouard Leclerc w 2015 r. w kraju. Głównym akcjonariuszem E.Leclerc w Polsce, który dysponuje 38 proc. udziałów, jest Tomasz Żarnecki.
Elementem działalności spółki jest wspieranie lokalnych inicjatyw społecznych i sportowych.
W latach 2005-2007 szerokim echem odbiły się liczne skargi pracowników sieci na złe warunki panujące w marketach oraz częste łamanie praw pracowniczych. Na skutek tego powstało Stowarzyszenie Poszkodowanych Pracowników E.Leclerc, założone w 2007 roku w Kielcach.
Liczba placówek
Obecnie spółka E.Leclerc posiada 584 sklepy na całym świecie oraz dysponuje 480 stacjami benzynowymi zlokalizowanymi przy swoich sklepach. Pierwszy sklep poza Francją otwarto dopiero w 1992 roku w Hiszpanii. W Polsce funkcjonuje obecnie 46 marketów i 12 stacji benzynowych E.Leclerc.
Komentarze