Trwa ładowanie...
d6bm21m
d6bm21m
Gospodarka

Eksperci: MSP powinno przejąć nadzór nad Grupą PKP

Przekazanie nadzoru na Grupą PKP ministerstwu skarbu, po uprzednim wydzieleniu zarządcy infrastruktury PKP PLK - m.in. takie działania trzeba podjąć, by uratować polskie koleje. Tak wynika z opinii, która zostanie przedstawiona w czwartek na posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury.
Share
d6bm21m

Zespół Doradców Gospodarczych "TOR" przygotował opinię na temat sytuacji ekonomicznej w spółkach Grupy PKP i wpływie tej sytuacji na otoczenie rynkowe. Zaleca w niej również wystąpienie do Komisji Europejskiej o zgodę na przyznanie pomocy publicznej dla PKP Cargo.

Opinia powstała na prośbę przewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury.

Zdaniem ekspertów, obecna sytuacja finansowa w Grupie PKP oraz przekazanej w zeszłym roku do samorządów spółce PKP Przewozy Regionalne (PR) spowodowana jest wieloletnim odraczaniem decyzji o restrukturyzacji oraz dodatkowo - kryzysem gospodarczym.

d6bm21m

W opinii stwierdzono ponadto, że Grupa PKP nie wywiązuje się ze "Strategii dla transportu kolejowego", przyjętej przez rząd w kwietniu 2007 roku.

_ Strategia zakłada m.in. sprywatyzowanie spółek PKP Intercity i PKP Cargo w latach 2009/2010. PKP SA do tej pory nie przedstawiła jednak precyzyjnych planów w tej kwestii _ - powiedział PAP dyrektor Zespołu Doradców Gospodarczych "TOR" Adrian Furgalski.

Z analizy wynika, że niemal każda spółka Grupy PKP jest w złej sytuacji. W roku 2008 zyski zanotowały jedynie: PKP Informatyka - 1,4 mln zł, PKP LHS - 20,8 mln zł oraz Telekomunikacja Kolejowa - 1,9 mln zł.

Najgorzej wygląda sytuacja PKP Cargo. "Sytuacja państwowego przewoźnika jest tak zła, że już w połowie roku firma może utracić płynność finansową" - czytamy w raporcie.

d6bm21m

W roku 2008 PKP Cargo zanotowała stratę netto na poziomie 176 mln zł. Jednakże już w styczniu straty sięgnęły 103 mln. _ Jeżeli dotychczasowy trend się utrzyma - a wszystko na to wskazuje - to w roku 2009 straty mogą sięgnąć nawet miliarda złotych _ - powiedział PAP Furgalski.

_ By uratować PKP Cargo państwo będzie musiało przeznaczyć na ten cel sumę 1,5 mld złotych. By móc tak zrobić należy zwrócić się do Komisji Europejskiej o zgodę na udzielenie spółce pomocy publicznej _ - wyjaśnił ekspert.

_ Spółka w obecnym kształcie nie ma prawa utrzymać się na rynku - musi zwolnić około 10 tys. osób, co będzie ją kosztowało ok. 500 mln zł oraz zainwestować w unowocześnianie taboru kolejowego _ - wyjaśnił Furgalski.

Rok ubiegły był także fatalny dla PKP Polskich Linii Kolejowych (PLK). Strata sięgnęła 144,2 mln zł. Zdaniem eksperta "w tym roku straty mogą być jeszcze większe, ponieważ z powodu zmniejszenia pracy przewozowej PKP Cargo wpływy od tej spółki do PLK mogą zmniejszyć się nawet o 500 mln zł"

d6bm21m

"Oznacza to, że PKP PLK zmuszone będą poważnie ograniczyć nakłady na inwestycje w infrastrukturę kolejową. Podobnie jak PKP Cargo spółce zagraża utrata płynności finansowej" - czytamy w raporcie.

Także PKP Intercity zakończyło rok ubiegły stratą - wyniosła ona 18,2 mln zł. _ To stawia pod znakiem zapytania losy spółki, bowiem w tym roku zamierza ona zadebiutować na giełdzie _ - powiedział Furgalski.

Rok 2008 stratą zamknęły także inne spółki: PKP Energetyka - 17,7 mln zł i PKP Przewozy Regionalne 78,5 mln. zł.

Eksperci raportu przestrzegają także przed skutkami, jakie wynikną ze złej kondycji PKP dla otoczenia rynkowego. _ Z powodu braku zamówień PKP Cargo zakłady napraw taboru kolejowego w całej Polsce już straciły połowę zamówień _ - powiedział ekspert. _ Utratą pracy zagrożona jest połowa z 18 tys. pracowników tych firm _ - dodał.

Grupa PKP powstała w roku 2001 w wyniku procesu restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe. Spółka jest jednym z największych polskich pracodawców, zatrudniającym około 125 tys. osób.

d6bm21m

Podziel się opinią

Share
d6bm21m
d6bm21m