Emirates Airline
Emirates Airline to stworzone w Zjednoczonych Emiratach linie lotnicze, zaliczane do jednych z najlepszych i najbezpieczniejszych na świecie. Głównym lotniskiem linii jest Port Lotniczy Dubaj.
Historia
Geneza Emirates Airline leży u stworzenia organizacji dnata w 1959 roku, która miała zajmować się serwisem naziemnym na Międzynarodowym Lotnisku w Dubaju. To właśnie wtedy poznali się Szejk Mohammed bin Rashid Al Maktoum i Maurice Flanagan. Razem podjęli decyzję stworzenia linii lotniczych Dubaju pod nazwą Emirates. Przedsięwzięciu patronował przyszły prezes kompanii, a prywatnie wuj Szejka Mohammeda, Szejk Ahmed bin Saeed Al Maktoum.
Pierwsze loty do Nowego Delhi, Karaczi i Bombaju odbyły się w 1985 roku, przy użyciu dwóch samolotów wypożyczonych od Pakistan International Airlines. Pierwsze maszyny należące do linii (Boeingi 727) ufundował Szejk Mohammed. Rok później otwarto kolejne trasy do Ammanu, Kolombo, Kairu i Dhaki.
W 1987 roku Emirates zakupiły swój pierwszy samolot, Airbusa A310-304, który został przystosowany specjalnie do wymogów linii, dzięki czemu te mogły wyróżnić się niecodziennym komfortem. W kolejnych latach Emirates uruchomiły kolejne trasy do miast azjatyckich i Bliskiego Wschodu, a także do Europy – pierwszym europejskim portem lotniczym, do którego zawinął samolot linii, był Londyn-Gatwick.
Ważnym czasem dla Emirates Airline był rok 1992, kiedy udało się wynegocjować lądowania w Paryżu, a na pokładach wszystkich samolotów i klas zamontowano innowacyjne ekrany wideo. Poza tym na lotnisku w Dubaju otwarto specjalny terminal, przeznaczony do wyłącznego użytku przez Emirates. Trzy lata później przewoźnik wszedł na rynek afrykański, nawiązując współpracę z lotniskami w Johannesburgu, Nairobi i Kenii. W 1996 roku zaczęła się wielka przygoda Emirates z Boeingiem 777, który w następnych latach zdominował flotę kompanii.
W 2000 roku ruszył program lojalnościowy Emirates Skywards. Cztery lata później natomiast odbył się pierwszy lot Emirates do Stanów Zjednoczonych, na lotnisko JFK w Nowym Jorku. Lot trwał 14 godzin i nie zakładał międzylądowania. Na Amerykę Południową przyszedł czas w 2007 roku, gdy po raz pierwszy odbył się lot do brazylijskiego São Paulo. W kolejnych latach linie zaczęły inwestować również w branżę hotelarską, otwierając między innymi Emirates Harbour Hotel & Residence i Marina Hotel.
Linie lotnicze reklamowane były między innymi przez gwiazdy piłki nożnej, Pelé i Cristiano Ronaldo, a także aktorkę Jennifer Aniston. W 2014 roku przewoźnik otrzymał tytuł „Najcenniejszej marki linii lotniczych”.
Działalność
Szacuje się, że tygodniowo z lotniska w Dubaju odlatuje ponad 1500 samolotów linii Emirates. Przewoźnik dysponuje 230 maszynami lotniczymi, które latają na ponad 150 trasach, do 80 krajów na 6 kontynentach.
Linie lotnicze Emirates Airline angażują się w sponsoring klubów futbolowych, takich jak Real Madryt, A.C. Milan, Arsenal F.C., Paris Saint-Germain F.C. oraz Hamburger SV. Od wielu lat Emirates jest sponsorem mistrzostw świata w Formule 1.
Ponadto linie prowadzą własną organizację charytatywną, The Emirates Airline Foundation, która zajmuje się szeroko pojętą pomocą dzieciom na całym świecie. Fundacja zaangażowana jest przede wszystkim w edukację, a także zapewnienie posiłków oraz lekarstw najmłodszym pochodzącym z krajów rozwijających się lub objętych konfliktami.
Flota
Flota pasażerska Emirates Airline składa się wyłącznie z Boeingów 777 (przede wszystkim 777-300ER) oraz Airbusów 380-800. Emirates SkyCargo natomiast dysponuje Boeingami 747 i 777-200F.
Emirates Airline dysponują jedną z najmłodszych flot spośród wszystkich linii lotniczych na świecie. Regularna wymiana starych maszyn na najnowsze modele sprawia, że średni wiek floty szanowany jest na niespełna 5,2 lat.
Siedziba i zarząd
Siedzibą Emirates Airline jest Dubaj, a lotniskiem macierzystym Port Lotniczy Dubaj. Kompanii przewodniczy Szejk Ahmed bin Saeed Al Maktoum.
Notowania na giełdzie
Emirates Airline notowane są na dubajskiej giełdzie papierów wartościowych. Akcje kompanii warte są 8,21 AED (dirhamów ZEA), według stanu na październik 2017.
Komentarze