Facebook da Ci pracę

Facebook kreuje nowe, dobrze płatne zawody. Specjaliści od mediów społecznościowych to najnowsza kategoria kreatywnych profesji. Moderator dyskusji na forach internetowych, content designer czy social media officer to zawody jeszcze mało znane w Polsce. Jednak są już poszukiwani i rozchwytywani na rynku pracy, a zarabiają ponadprzeciętnie. Najlepsi mogą liczyć na pensje dochodzące nawet do 10-12 tys. miesięcznie na rękę.

Facebook da Ci pracę
Źródło zdjęć: © sxc.hu

09.03.2011 | aktual.: 09.03.2011 12:29

Social media officer

Jak podkreślają pośrednicy pracy – jeszcze rok temu nikt nie wiedział, co oznaczają te nowe tajemnicze specjalności. Tymczasem dotyczą ludzi wszechstronnie żzytych z internetem, zdolnych do wykorzystania potencjału mediów społecznościowych. Lecz nie wystarczy mieć konta na Twitterze czy grać w Farmville na Facebooku. Trzeba się doskonale orientować się w zasadach prowadzenia kampanii reklamowych, znać się na mechanizmach akcji społecznościowych czy budowie stron internetowych. I tak social media officer oprócz umiejętności komunikacji na najwyższym poziomie powinien mieć dodatkowo szeroką wiedzę w zakresie psychologii sieci oraz doświadczenie doradcy konsumenta.

Ile zarabiają kreatorzy sieci?

Moderatorzy internetowi to zawodowi „zachwalacze” firm i ich produktów. W zależności od umiejętności i doświadczenia zarabiają od 1,5 tys. do nawet 10 tys. netto. Ich atutem jest kreatywność i wysokorozwinięta komunikatywność, pozwalająca z łatwością dotrzeć zarówno do nastolatków, jak i przedsiębiorców. Muszą bowiem zachwalać produkty tak, aby nikt się nie zorientował, że nie jest to opinia autentyczna. Jeszcze więcej mogą zarobić ich zwierzchnicy tzw. kontent designerzy, którzy są odpowiedzialni za całokształt strategii marketingowej w sieci. Czołówka najlepszych zarabia nawet do 12 tys. netto.

Fanpage na Facebooku

Polscy internauci najczęściej spośród europejskich odwiedzają portale społecznościowe. Jak podaje ARC Rynek i Opinia, wciąż największą popularnością wśród polskich internautów cieszy się Nasza Klasa (nk.pl). Na drugim miejscu znalazł się globalny Facebook, a na trzecim Grono.net. A przecież trzy czwarte użytkowników internetu to młodzi ludzie, którzy są najbardziej pożądaną klientelą dla handlowców. W Polsce dopiero budzi się świadomość nieuchronności zaistnienia w sieci. Liczące się polskie marki zabierają się za tworzenie strony firmowej na Facebooku. Tzw. ”fanpage” czyli specjalne profile facebookowe służą promocji marki, produktów, artystów, polityków, stron internetowych i organizacji. Co ciekawe - nie liczba fanów, a sposób prowadzenia interakcji z internautami, kreatywność i promowanie marki decydują o sukcesie społecznościowych działań marketingowych. W ślad za popularnością i zwiększającym się zapotrzebowaniem na profile firmowe w Facebooku, pojawiają się agencje i firmy specjalizujące się w social
media i zatrudniające coraz więcej specjalistów w tej dziedzinie. Najbardziej zainteresowane tego typu promocją są branże kosmetyczna, telekomunikacyjna, motoryzacyjna i spożywcza.

Internauci ufają internautom

W porównaniu z USA polski rynek reklam w portalach społecznościowych dopiero raczkuje. Pierwsze reagują bardzo znane marki, jednak na tego rodzaju reklamę polskie firmy nie wydają dużo. W Stanach wydatki na PR w portalach społecznościowych sięgają 10-12% budżetu reklamowego, w Polsce nie więcej niż 5%. Z drugiej strony coraz więcej osób deklaruje chęć zakupów w internecie i ma większe zaufanie do opinii o produktach tam zamieszczonych niż do reklam telewizyjnych. Jest więc o co walczyć.

Monitoring nastrojów społecznościowych

Obok szybko rozwijającego się rynku reklamy w sieci powstają nowe gałęzie zajmujące się monitoringiem sieci i obsługą profili firmowych. O tym, że społeczności internetowe to potęga nie trzeba już nikogo przekonywać. Wiele firm na świecie doświadczyło jak łatwo można stracić reputację w sieci. I jak trudno ją odbudować. Dlatego próbują kontrolować to, co internauci piszą o firmie czy też o produktach na forach internetowych oraz blogach. I dlatego coraz częściej poszukują wysokiej klasy specjalistów od social media.

Epe/JK

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)