Facebook to nie miejsce dla pracodawcy?

Studenci niechętnie wchodzą w interakcję z pracodawcami poprzez portale społecznościowe – wynika z Universum Communicating with Talent Report 2010.

Facebook to nie miejsce dla pracodawcy?
Źródło zdjęć: © x17online.com/newspix.pl

25.05.2011 | aktual.: 27.04.2012 12:16

Facebook nie jest odpowiednim medium do nawiązania bądź utrzymywania kontaktu z pracodawcą. Taką drogę toleruje jedynie 7,5 proc. studentów. Portale społecznościowe kojarzą się bardziej z rozrywką niż z profesjonalną ścieżką rozwoju. Młodzi ludzie zamieszczają tam prywatne zdjęcia i posty skierowane do znajomych i nie chcą być „podglądani” przez pracodawców.

Według nich bardziej właściwe do tego celu są portale zrzeszające profesjonalistów, takie jak Goldenline czy LinkedIn czy Profeo, ale i to nie jest najpopularniejszy sposób komunikacji pomiędzy pracodawcami i studentami. Wykorzystuje go 16 proc. respondentów. O zaletach i wadach obecności „na Fejsie” dyskutowano podczas panelu studenckiego na Universum Student Awards 2011*.

- Zdziwiłabym się, jeżeli zobaczyłabym profil poważnej instytucji finansowej na Facebooku. Profile w mediach społecznościowych powinny być raczej zarezerwowane dla firm, które mają luźną kulturę organizacyjną, są otwarte, dynamiczne, nastawione na młodych ludzi – mówi Olga, studentka zarządzania na SGH i psychologii na UW.

Jeszcze dalej idzie Wojtek z informatyki na Politechnice Warszawskiej: - Facebook to nie jest do końca poważna strona. Tam można sobie połowić rybki, założyć farmę, a nie szukać pracy. Zupełnie inaczej odniósłbym się do tej samej oferty pracy zamieszczonej na Facebooku i Goldenline.

Ania (budownictwo, Politechnika Warszawska) twierdzi, że podstawowym źródłem informacji jest dla niej strona internetowa, ale docenia też bezpośredni kontakt na Facebooku. – Tam pracodawcy zamieszczają informacje mniej formalne. Napisałam ostatnio do kilku firm i otrzymałam otwarte odpowiedzi. Bardzo sobie to cenię – mówi.

Korzyści z użytkowania portali społecznościowych widzi też Martyna, studentka dziennikarstwa na UJ: - Jeśli czegoś nie ma na Facebooku, to nie istnieje. Fanpage otwiera przed firmami dużo większe możliwości niż strona internetowa – mogą przeprowadzać różnego rodzaju konkursy czy uzyskać szybki feedback. Sama byłam na Facebooku uczestniczką bardzo konstruktywnych dyskusji. Strona internetowa staje się obecnie mniej ważna – twierdzi.

Studenci podkreślają, że najważniejszy jest dla nich bezpośredni kontakt z przedstawicielami firmy i zdanie ich znajomych na temat pracodawcy. - Dziesięć razy więcej wyniosę z bezpośredniego spotkania, np. na tarach pracy, niż z fanpage’a na Facebooku – mówił Wojtek. – Czynnik ludzki odgrywa bardzo dużą rolę – potwierdza Martyna. Facebook jest coraz częściej narzędziem w rękach firm, ale służy raczej budowaniu marki niż poszukiwaniu nowych talentów.

Anna Tomczyk

Obraz
  • Universum Student Awards to nagrody przyznawane idealnym pracodawcom na podstawie badania Universum Student Survey, która co roku sonduje preferencje studentów. W Polsce jest przeprowadzana na próbie ponad 15 000 osób.
facebookportale społecznościowepracodawca
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)