Gdańsk/ Inauguracja obsługi promu PŻB z terminalu Westerplatte
W sobotę po raz pierwszy pasażerowie rejsu promem Polskiej Żeglugi Bałtyckiej z Gdańska do szwedzkiego Nynashamn odpłyną z terminalu promowego Westerplatte. Popłyną też nowym promem "Wawel". Rocznie z połączenia korzysta ok. 120 tys. pasażerów.
09.05.2015 10:20
Do tej pory promy cumowały w bazie promowej Polskiej Żeglugi Bałtyckiej (PŻB) na Nabrzeżu Ziółkowskiego w Gdańsku Nowym Porcie. Zmieniła się też jednostka; na tej trasie zamiast dotychczasowego promu "Scandinavia" pływać będzie prom "Wawel". Zgodnie z rozkładem, w inauguracyjny rejs z nowego terminala prom ma wypłynąć z Gdańska w sobotę o godz. 18.
Dyrektor Biura Marketingu Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, Monika Wszeborowska poinformowała PAP, że miejsce cumowania jednostki zmieniło się przede wszystkim ze względu na wprowadzenie przez PŻB do obsługi połączenia dłuższego o 18 metrów promu. Prom "Wawel" o długości 164 m dotychczas obsługiwał linię ze Świnoujścia do Ystad. Podała, że prom zawija do Gdańska 3-4 razy w tygodniu.
Dyrektor PŻB ds. finansowych, Piotr Redmerski zaznaczył w rozmowie z PAP, że nowy prom daje też nowe możliwości przewozowe. "Wawel" może przewieźć jednorazowo tysiąc pasażerów i 78 TIR-ów, dwa razy więcej samochodów niż mogła przewozić "Scandinavia".
Podał, że rocznie z połączenia korzysta ok. 120 tys. pasażerów. "Ta liczba od ok. 10 lat nie zmienia się" - dodał. Natomiast firma notuje rocznie ok. 8 proc. wzrost przewozu ładunków. Rocznie z promu korzysta ok. 9 tys. samochodów ciężarowych. Zwrócił uwagę, że PŻB dzięki zmianie jednostki chciałaby zwiększyć ilość przewożonych ładunków.
Nowy terminal promowy na Westerplatte jest też lepiej zlokalizowany pod względem komunikacyjnym, zwłaszcza dla pojazdów ciężarowych. Dzięki Trasie Sucharskiego i Południowej Obwodnicy Gdańska TIR-y nie będą musiały wjeżdżać do centrum miasta żeby dotrzeć do terminalu. Sytuacja jeszcze bardziej się poprawi w IV kwartale roku, kiedy planowane jest otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą.
Wszeborowska poinformowała, że terminal promowo-pasażerski na Westerplatte został wybudowany w 2002 roku. Od 2005 r. z terminalu korzystały w sezonie tylko wycieczkowce. Roczna zdolność przeładunkowa terminala wynosi od 600 tys. do 1 mln pasażerów oraz od 180 tys. do 400 tys. samochodów osobowych oraz od 150 tys. do 350 tys. samochodów ciężarowych. Terminal posiada dworzec o powierzchni ponad 2 tys. m kw. z sześcioma stanowiskami odprawy pasażerów.
Polska Żegluga Bałtycka podaje na swojej stronie, że jest jedyną firmą z całkowicie polskim kapitałem świadczącą usługi promowe w zakresie połączeń do Skandynawii.