Gorsze nastroje i mniejsze oszczędności konsumentów

Gospodarstwa domowe są coraz mniej skłonne do oszczędzania. Wyniki badania Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK Polonia za listopad 2009 mówią tez o spadku nastrojów konsumenckich.

Gorsze nastroje i mniejsze oszczędności konsumentów
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

01.12.2009 10:40

Listopad był kolejnym miesiącem, w którym Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK dla Polski zanotował spadek. Z październikowego poziomu wynoszącego -23,3, barometr stracił kolejny punkt. Obecnie wartość wskaźnika wynosi -24,5. Można spodziewać się, że tendencja ta nie ulegnie zmianie w grudniu, ze względu na dalsze oddziaływanie istotnych czynników sezonowych mających wpływ na stan budżetów gospodarstw domowych, czyli zimowego wzrostu kosztów utrzymania i świątecznych zakupów.
W bieżącej fali badania spadły oceny możliwości oszczędzania w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Głębokość tej zmiany zadecydowała o kierunku zmiany całego indeksu nastrojów konsumenckich. Nie zanotowano natomiast istotnych zmian w obrębie takich składowych barometru jak: oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej gospodarstwa domowego czy oczekiwane zmiany sytuacji ekonomicznej kraju w ciągu następnych 12 miesięcy. Oceny możliwych zmian na rynku pracy w ciągu najbliższych 12 miesięcy wzrosły w niewielkim stopniu.

Oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej gospodarstw domowych spadły w listopadzie o 2 punkty do poziomu -7. Oceny przyszłej sytuacji gospodarczej kraju wynoszą -13 punktów. Ocena przyszłej sytuacji na rynku pracy po październikowym spadku wzrosła o 4 punkty i wynosi obecnie -33 punkty. Perspektywa świąt i wydatków z tym związanych oraz brak jednoznacznych sygnałów o poprawiającej się koniunkturze w gospodarce nie skłania respondentów do myślenia o oszczędzaniu. Wręcz przeciwnie. Wskaźnik ilustrujący skłonność gospodarstw domowych do oszczędzania spadł w listopadzie aż o 8 punktów, do poziomu -45 punktów.
JS

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)