Gospodarstwa pomocnicze do likwidacji
Inny kształt uchwały budżetowej, prognozowanie oraz zniesienie wielu pozabudżetowych form gospodarowania przynosi nowa ustawa.
Inny kształt uchwały budżetowej, prognozowanie oraz zniesienie wielu pozabudżetowych form gospodarowania przynosi nowa ustawa.
Ustawa o finansach publicznych, która wraz z przepisami wprowadzającymi wchodzi w życie 1 stycznia 2010 r., ma prowadzić do konsolidacji finansów w budżetach państwa i samorządów oraz wzmocnić kontrolę wydawania przez administrację wspólnych pieniędzy.
Zakłady tak, fundusze nie
Przewiduje się stopniową likwidację takich dotychczasowych form gospodarowania finansami publicznymi, jak gospodarstwa pomocnicze i rachunki dochodów własnych jednostek budżetowych. Rachunki dochodów wydzielonych będą mogły posiadać wyłącznie samorządowe jednostki budżetowe prowadzące działalność w dziedzinie oświaty. Dalej będą istnieć samorządowe zakłady budżetowe (państwowy nie) pokrywające koszty działalności z opłat za świadczone usługi. Ale tylko w dziewięciu ściśle określonych dziedzinach (m.in. gospodarka mieszkaniowa, drogi, wodociągi i kanalizacja, zaopatrzenie w energię, utrzymanie czystości i zieleni, transport lokalny, prowadzenie cmentarzy).
Nie będzie samorządowych funduszy celowych, w tym wojewódzkich i powiatowych funduszy gospodarki zasobem geodezyjnym i kartograficznym oraz centralnych i terenowych funduszy ochrony gruntów rolnych.
Budżety poprawione
Zreformowane zostanie samorządowe budżetowanie. Ustawa wprowadza generalny zakaz uchwalania wydatków bieżących wyższych od planowanych dochodów bieżących. Samorządowa uchwała budżetowa składać się będzie z planów: dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów, a także z załączników (zestawienia planowanych kwot dotacji udzielanych przez samorząd; planowanych na wydzielonym rachunku dochodów oraz finansowanych z nich wydatków; planu przychodów i kosztów zakładów budżetowych). W uchwale rada może upoważnić zarząd do zaciągania kredytów i pożyczek oraz emitowania papierów wartościowych.
Uprawnienia zarządu do dokonywania zmian w budżecie zostały poszerzone o prawo dokonywania zmian w planach wydatków bieżących w ramach działu. Wprowadzono minimalną wielkość rezerwy ogólnej, która nie może być niższa niż 0,1 proc. i nie wyższa niż 1 proc. wydatków budżetu.
Nowe terminy przewidują przyjęcie uchwały budżetowej przed rozpoczęciem roku, nie później niż do 31 stycznia. W razie nieuchwalenia budżetu regionalna izba obrachunkowa do końca lutego ustali go samorządowi w części dotyczącej zadań własnych i zleconych.
Zmieni się sprawozdawczość budżetowa. Sprawozdania z wykonania budżetu będą musiały ujmować dochody i wydatki, zmiany w planie wydatków na projekty unijne w trakcie roku, stopień zaawansowania programów wieloletnich. Termin na rozpatrzenie przez radę absolutorium z wykonania budżetu przedłuża się do 30 czerwca.
Nowym instrumentem długoterminowego planowania finansowego w samorządach będą wieloletnie prognozy finansowe – sporządzane i przyjmowane w formie uchwały rady plany na okresy obejmujące minimum rok budżetowy i trzy kolejne lata. Będzie to prognoza takich m.in. wskaźników, jak dochody i wydatki bieżące oraz majątkowe, wynik budżetu, jego przychody i rozchody, przeznaczenie nadwyżki albo sposób sfinansowania deficytu, kwota długu.
Kalendarium Wdrażanie nowych rozwiązań
- likwidacja funduszy - 31 grudnia 2010 r.
- likwidacja gospodarstw pomocniczych i części zakładów budżetowych - nie dłużej niż do 31 grudnia 2010 r.
- funkcjonowanie rachunków dochodów własnych na dotychczasowych zasadach - do 31 grudnia 2010 r.
- tworzenie wydzielonych rachunków dochodów jednostek budżetowych działających na podstawie ustawy o systemie oświaty - od 1 stycznia 2010 r.
- gromadzenie dochodów na tych rachunkach - od 1 stycznia 2011 r.
- nowy kształt i termin uchwalenia uchwały budżetowej na 2011 r. - w 2010 r.
- opracowanie i uchwalenie wieloletniej prognozy finansowej po raz pierwszy - nie później niż uchwalenie budżetu na 2011 r. Ireneusz Walencik Rzeczpospolita