Grad o negocjacjach z Katarem w sprawie dostaw LNG
Resort skarbu chce, by rozmowy z Katarem
dotyczące dostaw gazu LNG do Polski zostały szybko sfinalizowane -
powiedział w środę PAP minister skarbu Aleksander Grad.
18.03.2009 | aktual.: 18.03.2009 18:58
_ Od dłuższego czasu Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo prowadzi rozmowy dotyczące dostaw gazu do Polski z różnych kierunków, w tym również katarskiego. Jest taka wola po stronie PGNiG, a także po naszej stronie, by negocjacje z Katarem zostały sfinalizowane _ - podkreślił.
Na pytanie PAP, jakie warunki będzie zakładać porozumienie, minister odparł: _ To nie jest moment na to, by mówić o zawartości takiej umowy. To PGNiG prowadzi ten projekt pod kątem czysto biznesowym. O szczegółach umowy, jej stronie biznesowej, minister skarbu nie może się wypowiadać _ - zaznaczył.
W środę rząd przyjął projekt ustawy o inwestycjach dotyczących terminalu gazu skroplonego w Świnoujściu.
_ Zaproponowałem specustawę, dzięki której zostanie podniesione bezpieczeństwo energetyczne naszego kraju i zrealizowany cel rządu, czyli powstanie gazoportu na przełomie 2013 i 2014 roku _ - powiedział.
Nadzór i koordynację prac związanych z budową terminalu i tzw. inwestycji towarzyszących ma sprawować minister skarbu, a finansowanie będzie pochodzić m.in. ze środków inwestorów oraz z budżetu państwa i Unii Europejskiej.
Zdaniem rządu, terminal LNG w Świnoujściu powinien powstać jak najszybciej, bo jego funkcjonowanie zapewni bezpieczne dostawy gazu odbiorcom. Pozwoli on na odbiór ok. 2,5 mld m sześc. gazu LNG (skroplonego) rocznie od 2014 roku.
Projekt przewiduje uproszczenie i skrócenie procedur administracyjnych związanych z przygotowaniem i realizacją inwestycji.
"Zakłada się, że decyzje o ustaleniu lokalizacji dla inwestycji terminalu i tzw. inwestycji towarzyszących będą wydawać wojewodowie. Decyzje te będą wydawane niezależnie od istniejących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego" - czytamy w środowym komunikacie CIR.
Wraz z terminalem będą powstawać tzw. inwestycje towarzyszące, czyli gazociągi przesyłowe oraz podziemne magazyny gazu.
Projekt zakłada także, że przy budowie inwestycji terminalu będą stosowane uproszczone procedury zamówień publicznych. Nie będzie można ich jednak zastosować przy realizacji inwestycji towarzyszących.