WAŻNE
TERAZ

Trump jednak nie spotka się z Putinem w Budapeszcie? "Nie ma planu"

Handel czeka rewolucja technologiczna. Zakupy nie będą już takie same

Innowacje w handlu zmienią sposób robienia zakupów. Stanie się to szybciej, niż nam się wydaje. Jednak handel stacjonarny nie zniknie z przestrzeni na rzecz zakupów internetowych. Będzie jednak inny.

Wszystkich Świętych: Jakie sklepy będą otwarte 1 listopada?
Źródło zdjęć: © iStock.com

– Obecnie dla sieci handlowych najbardziej istotną grupą odbiorców stają się przedstawiciele młodych pokoleń, którzy są ciekawi nowych rozwiązań, mobilni i nie wyobrażają sobie życia bez internetu – mówi Marcin Dąbrowski, CEO Surge Cloud, firmy wprowadzającej innowacje w handlu stacjonarnym.

– W odpowiedzi na ich potrzeby, sklepy stacjonarne starają się wprowadzać udogodnienia znane dotychczas ze sprzedaży internetowej, takie jak: personalizacja oferty, wykorzystanie urządzeń mobilnych czy sztucznej inteligencji - dodaje.

Warto więc nakreślić kilka innowacji, które w najbliższej przyszłości ukształtują rynek handlu detalicznego.

Koncepcja samoobsługi nie jest nowa, ale technologiczne nowości zdecydowanie tchnęły w nią „drugie życie”. Już wkrótce w polskich miastach pojawią się w pełni samoobsługowe sklepy bez pracowników, do których będzie można wejść, spakować produkty do torby lub plecaka i po prostu wyjść. Pieniądze zostaną pobrane z karty płatniczej połączonej z aplikacją.

Na telefon dostarczany jest również rachunek. Technologia ta ułatwia nie tylko zakupy, ale także zarządzanie samym sklepem. Dzięki pełnej automatyzacji kierownik sklepu od razu może wiedzieć kiedy pojawi się konieczność uzupełnienia zapasów na półkach, jaki jest poziom sprzedaży i które produkty sprzedają się najlepiej. Specjalnie stworzony system analityczny na bieżąco zbiera i przetwarza dane, a następnie wskazuje optymalne działania sprzedażowe i marketingowe.

W zdecydowanym przyspieszeniu zakupów oraz lepszym monitoringu sprzedaży pomóc ma takie rozwiązania jak tagowanie produktów (znacznik cyfrowy naklejany jest na produkt), czyli system pozwalający monitorować pełen proces od etapu produkcji przez łańcuch dostaw, aż po klienta końcowego. Rozwiązanie nie jest pieśnią dalekiej przyszłości. Japonia planuje do 2025 r. wprowadzić znaczniki wszystkich detalicznych produktów.

Inteligentne półki to oszczędność

Jedną z największych wartości nowoczesnych sklepów jest technologia, której zadaniem jest inteligentne zarządzanie sprzedażą. Przykładem takiego rozwiązania jest inteligentna półka. Wbudowane w nią czujniki mają zbierać dane w czasie rzeczywistym, m.in. o tym co znajduje się na półce, w jaki sposób ustawione są produkty oraz czy są przenoszone przez klientów.

– Uzyskane w ten sposób informacje dają możliwość lepszej ekspozycji produktu, uzupełnienia braków towarowych oraz lepszego poznania zachowań konsumentów – dodaje Marcin Dąbrowski.

Czas na biometrię w handlu

Biometria może być wykorzystywana w sektorze sprzedaży detalicznej w wielu aspektach, między innymi, aby mieć pewność, że dany pracownik wykonuje powierzone mu zadanie. Handel detaliczny może sięgać po biometrię nie tylko, aby obniżyć koszty, ale i zwiększyć bezpieczeństwo.

Rozwiązania kontrolować mogą obecność pracownika czy też dostęp do pomieszczeń. To także sposób na szybsze i wygodniejsze płatności. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Uniwersytet Oksfordzki, zdecydowana większość konsumentów (93%) woli korzystać z metod biometrycznych, zamiast wpisywać hasło w celu zatwierdzania płatności.

Innowacje prowadzą do jednego: sklep bezobsługowy

Wszystkie wymienione innowacje przyspieszą powstanie sklepów w pełni samoobsługowych. Z badania firmy MasterCard wynika, że dla połowy polskich konsumentów kolejki do kas to najbardziej frustrujący element codziennych zakupów, a większość z nich chętnie skorzystałaby z całkowicie automatycznych sklepów.

Tego typu sklepy w prosty sposób mogłyby generować olbrzymie oszczędności, a w Polsce mogłoby również zlikwidować kłopot z niehandlowymi niedzielami. Bezkasowe, a więc bezobsługowe sklepy mogą być otwarte 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
O tych pracowników biją się firmy. Płacą 30 tys. zł miesięcznie
O tych pracowników biją się firmy. Płacą 30 tys. zł miesięcznie
Ikea uruchamia cyfrowy second hand. Oto co można kupić za 10 zł
Ikea uruchamia cyfrowy second hand. Oto co można kupić za 10 zł
Ten sklep znał każdy Polak. Sieć z elektroniką znika z Europy
Ten sklep znał każdy Polak. Sieć z elektroniką znika z Europy
"Powstała moda na te znicze". Ludzie wydają po kilkaset złotych
"Powstała moda na te znicze". Ludzie wydają po kilkaset złotych
Uwaga przy jesiennych porządkach. Kary mogą sięgać 5 tys. zł
Uwaga przy jesiennych porządkach. Kary mogą sięgać 5 tys. zł
Najnowsza atrakcja w turystycznym raju Polaków. Znamy ceny biletów
Najnowsza atrakcja w turystycznym raju Polaków. Znamy ceny biletów
To on wygrał Konkurs Chopinowski. Taką nagrodę zgarnął
To on wygrał Konkurs Chopinowski. Taką nagrodę zgarnął
To oni podbijają polski rynek pracy. Zastępują Ukraińców
To oni podbijają polski rynek pracy. Zastępują Ukraińców
To koniec rodzinnej piekarni. Działali na rynku ponad 40 lat
To koniec rodzinnej piekarni. Działali na rynku ponad 40 lat
Trwa demontaż na Mazurach. Zmiany od nowego miesiąca
Trwa demontaż na Mazurach. Zmiany od nowego miesiąca
Kasjerka ofiarą mobbingu. Jest wyrok. Biedronka ma zapłacić 30 tys. zł
Kasjerka ofiarą mobbingu. Jest wyrok. Biedronka ma zapłacić 30 tys. zł
Przekręt na sześć cyfr w fabryce mięsa. Dyrektor usłyszał wyrok
Przekręt na sześć cyfr w fabryce mięsa. Dyrektor usłyszał wyrok