Trwa ładowanie...

Handlowcy chcą zmian w ustawie o nieuczciwej konkurencji

Handlowcy chcą pobierać od dostawców opłaty za udostępnianie stoisk i zamieszczanie reklam towarów - poinformował Andrzej Faliński z Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. Teraz nie pozwalają na to przepisy ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Handlowcy chcą zmian w ustawie o nieuczciwej konkurencjiŹródło: Wirtualna Polska, fot: Krzysztof Hawrot
d1c0ls2
d1c0ls2

Na środowej konferencji z dziennikarzami dyrektor generalny Polskiej Izby Handlu (PIH) Maciej Ptaszyński wyjaśnił, że środowisku handlowców zależy na usunięciu art. 15 ust.1. z ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Zabrania on - jak wyjaśnił - pobierania innych opłat niż marża handlowa.

Szef Departamentu Prawnego Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji (POHiD) Karol Stec zwrócił uwagę na to, że na podstawie tego artykułu wszelkie dodatkowe opłaty - np. za umieszczenie afiszy wyróżniających towar lub zaprezentowanie wyrobu w gazetce sklepowej - mogą być uznane za czyn zabroniony, chociaż zgodziły się na to obydwie strony.

- O zmianę wspomnianych przepisów Komitet Handlu przy Krajowej Izbie Gospodarczej (KIG) stara się od kilku miesięcy. Chcemy przedstawić swoje argumenty urzędnikom departamentu handlu w Ministerstwie Gospodarki. Mając na względzie konieczność konsultacji międzyresortowych, spodziewamy się projektu nowelizacji za kilka miesięcy, przed końcem 2012 roku - powiedział PAP Andrzej Faliński.

Prezes POHiD Renata Juszkiewicz uważa, że powinno się usunąć wspomniany zapis. Wówczas - jak mówiła podczas konferencji - zgodne z prawem stałoby się oferowanie przez sklepy tzw. usług wsparcia sprzedaży, czyli różnorodnych dodatkowych działań na rzecz promocji wyrobów producenta, który chce sprzedawać swoje towary w danej sieci.

d1c0ls2

- Nie ma takiego prawa, które zagwarantuje każdemu producentowi wejście do każdego sklepu i my zdajemy sobie z tego sprawę. Chcemy jednak, aby warunki wejścia były przejrzyste i dostawca wiedział, na co się decyduje, wybierając daną sieć - powiedział Andrzej Gantner z Polskiej Federacji Producentów Żywności, skupiającej dostawców sklepów.

Uchwalona w kwietniu 1993 roku ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji określa nieuczciwe praktyki rynkowe w działalności gospodarczej i zawodowej oraz zasady przeciwdziałania im w interesie konsumentów i w interesie publicznym. Ostatni raz ustawa nowelizowana była w 2003 r.

d1c0ls2
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1c0ls2