IDC: 26 proc. polskich firm wpisuje w strategię transformację cyfrową

Tylko 26 proc. polskich firm uwzględnia w swojej strategii transformację cyfrową - wynika z badania IDC wykonanego na zlecenie Oracle Polska. Analitycy zwracają uwagę, że dla większości polskich firm cyfrowa transformacja wciąż nie jest priorytetem.

27.10.2016 15:40

Jak wynika z wcześniejszych danych IDC do końca 2017 roku transformacja cyfrowa znajdzie się w centrum strategii biznesowej ponad dwóch trzecich wiodących firm na świecie. Globalnie coraz więcej przedsiębiorstw wdraża rozwiązania mobilne, korzysta z chmury obliczeniowej oraz analityki Big Data. Jak przypominają eksperci - te technologie są filarem transformacji cyfrowej.

Twórcy badania podkreślają, że Polska w dalszym ciągu odbiega od krajów Europy Zachodniej pod względem korzystania z rozwiązań będących filarem cyfrowej transformacji biznesu.

"W tej chwili 29 proc. badanych firm w Polsce używa technologii mobilnych, 18 proc. respondentów używa chmury obliczeniowej, a zaledwie 8 proc. korzysta z rozwiązań Big Data. To bardzo niewiele, zwłaszcza gdy zestawimy dane z dojrzałymi rynkami. Oznacza to jedno: cyfrowa transformacja w Polsce dopiero się rozpoczyna. Jeśli nie przyśpieszymy tego procesu, to dystans dzielący nas od liderów będzie się systematycznie powiększał, a polskim firmom coraz trudniej będzie konkurować z graczami +uzbrojonymi+ w nowe technologie" - podkreśla analityk IDC Polska Edyta Kosowska.

Badanie IDC w Polsce pokazuje, że aż 54 proc. respondentów wskazało, że nie ma w tej chwili żadnych planów z nią związanych. 20 proc. badanych firm zaznacza, że realizuje obecnie proces cyfrowej transformacji, a 8 proc. wkrótce go rozpocznie. Działania związane z cyfrową transformacją w przyszłości planuje podjąć 19 proc. badanych podmiotów - informuje IDC.

"Czy tego chcemy czy nie, cały świat ewoluuje w kierunku cyfrowej transformacji. Prędzej czy później dotknie ona także otoczenie, w którym działają polskie firmy, zwłaszcza, że funkcjonują one na globalnym rynku. Aby stawić czoła konkurencji, która posiłkuje się rozwiązaniami analitycznymi, chmurowymi czy mediami społecznościowymi, warto rozpocząć przygotowania do procesu cyfrowej transformacji już dziś, m.in. poprzez zmianę sposobu postrzegania klienta, zwiększenie roli działu IT w firmie czy rozważenie wdrożenia nowych technologii" - ocenia dyrektor Oracle Polska Piotr Witczyński.

IDC Polska zwraca jednak uwagę, że 39 proc. firm planuje lub rozważa możliwość wdrożenia chmury, 14 proc. skłania się ku wdrożeniu technologii mobilnych. To niemal tyle samo, co liczba przedsiębiorstw rozważających lub wprost deklarujących implementację rozwiązań z zakresu Big Data - 14 proc.

Twórcy sondażu podkreślają, że cyfrowa transformacja, to proces przynoszący realne korzyści biznesowe. Badanie pokazało, że istnieje bezpośredni związek pomiędzy realizacją strategii cyfrowej transformacji, a wzrostem przychodów. 21 proc. respondentów, którzy obecnie realizują strategię cyfryzacji oczekuje ponad 10 proc. wzrostu przychodów w 2016 r. Wśród tych, którzy nie mają planów związanych z cyfrową transformacją tylko 2 proc. spodziewa się takiego wzrostu - ocenia firma analityczna.

Badanie przeprowadzono w maju br. wśród przedstawicieli najwyższej kadry kierowniczej z ponad 100 polskich organizacji z różnych branż.(PAP)

lm/ pro/

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)