Instytut Jagielloński: bez reform polska kolej przestanie istnieć

Bez reform polskie spółki kolejowe nie przetrwają otwarcia rynku przewozów na konkurencję - uważają eksperci Instytutu Jagiellońskiego. W poniedziałek Instytut opublikował "białą księgę" - raport analizujący problemy rynku kolejowego.

Instytut Jagielloński: bez reform polska kolej przestanie istnieć
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

29.04.2013 | aktual.: 29.04.2013 16:16

- Oczekujemy od państwa polskiego odpowiedzi na dwa pytania: czy chce, by istniała u nas sieć kolei i czy chce, by działały na niej polskie spółki. Jeśli odpowiedź jest twierdząca, to trzeba szybko zacząć działać, bo te spółki nie przetrwają liberalizacji rynku - powiedział prezes Instytutu Jagiellońskiego Marcin Roszkowski, przedstawiając w poniedziałek raport.

Chodzi o propozycje Komisji Europejskiej, by uwolnić od 2019 r. rynek kolejowy. Oznaczałoby to, że zagraniczni przewoźnicy będą mogli wejść do Polski i konkurować z polskimi przewoźnikami. - Po 2019 r. bez restrukturyzacji polskie spółki kolejowe czeka marny los - ocenił Roszkowski.

Wśród największych problemów polskiej kolei, zdaniem przedstawicieli Instytutu, jest przede wszystkim wysokie, sięgające ok. 50-90 proc. załogi uzwiązkowienie kolei oraz trudna sytuacja finansowa i organizacyjna PKP PLK. Ponadto według nich kolej nie wykorzystała okazji na korzystną sprzedaż nieruchomości w latach 2003-2007, kiedy panował czas hossy na giełdzie. Krytykowali także słabe wykorzystane funduszy z UE z budżetu na lata 2007 - 2013 przez PKP PLK.

- Polska kolej jest systemowo zakonserwowana, wszelkie próby zmian napotykają ogromny opór ze strony związków zawodowych, których interesy są często rozbieżne z interesami kolei jako takiej - ocenił Roszkowski.

Ekspert Instytutu Wojciech Jakóbik ocenił, że jednym z największych wyzwań stojących obecnie przed spółkami PKP, jest wykorzystanie unijnych pieniędzy na lata 2007-2013 i 2014-2020. Pozostałymi wyzwaniami są w jego opinii ustabilizowanie poziomu opłat za dostęp do torów i uporządkowanie sytuacji w PKP PLK.

Instytut Jagielloński jest niezależnym ośrodkiem analitycznym. Deklaruje, że jego misją jest m.in. wspieranie przedsiębiorczości i rozwoju technologicznego, co ma wpłynąć pozytywnie na poprawę konkurencyjności polskich przedsiębiorstw.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)