Internet zdominował proces rekrutacji pracowników

W siłę urosły portale z ofertami pracy oraz portale społecznościowe, na których zarówno kandydaci jak i pracodawcy mogą korzystać z różnych nowinek technologicznych z obszaru e-rekrutacji.

Internet zdominował proces rekrutacji pracowników

22.02.2012 | aktual.: 22.02.2012 14:43

Obraz

W dzisiejszych czasach, rekruterzy mają natłok pracy związany z ogromną ilością nadsyłanych CV. Pracują ze świadomością konieczności optymalnego i efektywnego wykorzystywania posiadanych budżetów przeznaczonych na rekrutację. Innowacyjne rozwiązania informatyczne wychodzą im naprzeciw, a systemy do rekrutacji online i multipostingu stają się coraz bardziej popularne oraz powszechne w użyciu. Ich podstawowym celem jest realne wsparcie rekruterów w prowadzeniu różnorodnych projektów poprzez indywidualne dopasowanie zakresu funkcjonalności do specyfiki i potrzeb konkretnego pracodawcy. Wdrożenie elastycznego i indywidualnie dostosowanego systemu, pozwala konsultantom na implementacje procedur stosowanych w ich firmie oraz generuje wymierne korzyści zarówno dla nich jak i dla menedżerów.

Nowoczesne rozwiązania informatyczne, jak np. multiposting ogłoszeń rekrutacyjnych, przyśpieszają proces pozyskiwania kandydatów, ograniczają czas publikacji oraz zmniejszają koszty rekrutacji poprzez obiektywne statystyki skuteczności poszczególnych źródeł CV. Z doświadczenia wiemy, że korzystanie z wielu źródeł kandydatów i publikowanie ogłoszeń na więcej niż jednym portalu, jest jak najbardziej uzasadnione. Po pierwsze dynamicznie zmienia się efektywność poszczególnych portali ogłoszeniowych, po drugie osoby poszukujące interesujących ofert pracy, kierują się subiektywnymi przyzwyczajeniami, korzystając z ulubionych mediów rekrutacyjnych.

Preferencje kandydatów często różnią się w zależności od miejsca zamieszkania, wieku, poziomu wykształcenia, doświadczenia czy branży. Multiposting to funkcjonalność, dzięki której rekruter tylko raz tworzy ofertę pracy w systemie i poprzez jedno kliknięcie publikuje stworzone ogłoszenie w wielu mediach jednocześnie, w tym na własnej stronie firmowej, docierając w ten sposób do możliwie najszerszego grona potencjalnych kandydatów.

Konsultant nie musi kontaktować się z wieloma opiekunami z ramienia różnych portali oraz nie ma konieczności powtarzania czynności samodzielnej publikacji ogłoszeń w różnych miejscach, co w konsekwencji pozwala na oszczędność wielu godzin pracy. Multiposting to również precyzyjne statystyki skuteczności źródeł kandydatów z uwzględnieniem jakości pozyskanych CV, co w połączeniu z zestawieniem poniesionych kosztów pozwala na świadomy wybór najlepszych źródeł oraz ograniczenie zbędnych wydatków. Korzystając z systemu rekrutacji online, budujemy jakże cenną własną bazę kandydatów, wspólną dla wszystkich zaangażowanych rekruterów. Dobrze przygotowane formularze aplikacyjne pozwalają na gromadzenie danych i plików CV ze wszystkich rekrutacji realizowanych przez naszą firmę. Nie tracimy już życiorysów, które spływały na adres email, a w każdej chwili możemy przeszukać własną bazę np. po słowach kluczach z uwzględnieniem nie tylko danych uzyskanych w formularzy aplikacyjnych lecz skanując również zawartość
otrzymanych plików. Nowoczesny system umożliwia rekruterom korzystanie z automatycznych filtrów, uruchamianych w ramach danej rekrutacji.

W ten sposób system samoczynnie i regularnie przeszukuje bazę kandydatów i przypisuje do rekrutacji wyłącznie tych, którzy spełniają ustawione w filtrze kryteria. Tak wybrani kandydaci są oznaczani jako pozyskani z własnej bazy oraz uwzględnia się ich w raporcie z rekrutacji. Wspomniane narzędzia pozwalają na maksymalne wykorzystywanie własnych zasobów i zatrudnianie pracowników, często bez konieczności publikacji ogłoszeń. Oczywiście dobra baza zawiera dużo więcej przydatnych informacji, jak historia kandydata w poprzednich projektach rekrutacyjnych, historia aplikowania na ogłoszenia, archiwum notatek i wiadomości czy zbiór etykiet, przydzielonych kandydatowi przez rekruterów. Posiadając dobrze przygotowaną bazę unikniemy błędów i nie pominiemy istotnych informacji, mających wpływ na obecnie prowadzoną rekrutację.

Dobra selekcja kandydatów

Kolejnym obszarem, wspieranym przez systemy rekrutacji online, jest selekcja kandydatów. Podstawą skutecznej rekrutacji i późniejszego, szybkiego doboru aplikantów jest między innymi właściwe wykorzystywanie formularzy zgłoszeniowych, które w systemie rekrutacji online konsultant może przygotować samodzielnie. Dobrze sformułowane pytania selekcyjne pozwalają łatwo i szybko dokonać preselekcji oraz zbudować short listę najlepszych kandydatów. Dobry system umożliwia również dokonanie dalszej selekcji i oceny kandydatów z wykorzystaniem profesjonalnych testów oraz badań psychologicznych, dostępnych również w technologii online. Wyniki testów i raporty opisowe z badań wpierają decyzje i pozwalają na lepsze przygotowanie wywiadów z kandydatami.

Rynek systemów rekrutacji online w Polsce jest stosunkowo młodym rynkiem. Warto więc poświęcić trochę więcej czasu i uwagi przy doborze dostawcy i uważnie zapoznać się ofertami różnych systemów, aby wybrać ten najlepiej dopasowany do naszych indywidualnych potrzeb.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)