Inwestycje na kolei. Zmodernizują 100 km torów na trasie Poznań-Warszawa
Umowę na modernizację trasy kolejowej E-20 na odcinku Poznań - Warszawa między Swarzędzem a Barłogami podpisano w czwartek w Koninie. Inwestycja, która obejmie 100 kilometrów torów, ma kosztować. 840 mln zł netto. Dzięki przebudowie na całej trasie Poznań - Warszawa pociągi będą mogły jeździć 160 kilometrów na godzinę.
30.03.2017 17:27
Przebudowę wykonywać będzie firma Torpol S.A. To pierwsza z trzech podpisanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) umów na prace realizowane w ramach projektu "Modernizacja linii kolejowej E-20 na odcinku Warszawa - Poznań - pozostałe roboty, odcinek Sochaczew - Swarzędz".
Między Swarzędzem a Barłogami zmodernizowanych zostanie około 100 km torów i zamontowanych będzie 111 rozjazdów. Ponadto planowana jest wymiana około 300 km sieci trakcyjnej, przebudowa siedmiu mostów i siedmiu wiaduktów kolejowych.
Na linii zmieni się system sterowania ruchem kolejowym. W Koninie powstanie nowoczesne lokalne centrum sterowania, które będzie odpowiadało za bezpieczne przejazdy pasażerskie i transport towarów między Swarzędzem a Kołem.
W Koninie powstaną dwa nowe, wygodniejsze perony. Przebudowane zostanie m.in. przejście pod torami. Wspólnie z miastem wybudowany zostanie wiadukt drogowy na połączeniu ul. Wyzwolenia i Paderewskiego, co znacznie usprawni ruch drogowy w mieście. Przebudowę peronów zaplanowano także w Kole i na przystanku Konin Zachód. Stacje zostaną przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych. Przejścia pod torami zastąpią dotychczasowe kładki.
Pierwsze roboty związane z modernizacją linii łączącej Warszawę i Poznań rozpoczną się 12 czerwca i potrwają dwa lata. Przebudowa wiązać się będzie z czasowym całkowitym zamknięciem odcinków remontowanej linii. Do lipca 2018 r. zamknięty zostanie 60-km odcinek Podstolice - Konin. Od lipca 2018 r. do czerwca 2019 r. zamknięty będzie natomiast 40-km odcinek między Koninem a Barłogami. Na odcinku Swarzędz - Podstolice roboty będą wykonywane na jednym torze, a ruch pociągów będzie prowadzony drugim torem.
Do obsługi ruchu regionalnego na zamkniętych odcinkach będzie uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa. Pociągi dalekobieżne na trasie Warszawa - Poznań pojadą zmienioną trasą z Poznania przez Gniezno - Inowrocław Rąbinek - Kutno do Warszawy.
PKP PLK tłumaczą, że równoczesne prace na dwóch torach pozwolą skrócić czas robót budowlanych z 51 do 24 miesięcy.
- Brak modernizacji linii w przyjętym i akceptowanym przez UE zakresie oznaczałby degradację trasy, brak oczekiwanej oferty dla dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych przewozów pasażerskich oraz pogorszenie przewozów towarowych - poinformował członek zarządu PKP PLK, dyrektor ds. realizacji inwestycji Arnold Bresch.
Przebudowa linii zwiększy m.in. możliwości przepustowe i pozwoli na przejazd nawet 500 pociągów na dobę. Pociągi dalekobieżne pojadą na całym odcinku z prędkością 160 km/h. Budowa nowego systemu sterowania ruchem pociągów, wraz z kompleksową modernizacją sieci trakcyjnej i układów zasilania, pozwoli na jazdę pociągów z nowoczesnymi lokomotywami o większej mocy.
Modernizacja linii ma też znaczenie w przypadku przewozów towarowych: trasa zostanie dostosowana do obsługi pociągów o długości 750 m, będą po niej sprawnie przejeżdżały cięższe ładunki.
Biuro prasowe PKP PLK podało, że obecny stan techniczny linii nie pozwala na osiągnięcie maksymalnej prędkości 160 km/h na ponad 60 km, m.in. na odcinku trasy między Swarzędzem a Barłogami. Bez zaplanowanych prac podróże między Warszawą a Poznaniem i miastami leżącymi na tej trasie byłyby z roku na rok coraz dłuższe.
Projekt "Modernizacja linii kolejowej E20 na odcinku Warszawa - Poznań - pozostałe roboty, odcinek Sochaczew - Swarzędz" ma kosztować ok. 2,6 mld zł i jest współfinansowany przez Unię Europejską. E-20 to linia kolejowa o znaczeniu międzynarodowym i jeden z najważniejszych szlaków w województwie wielkopolskim.