Inwestycje na kolei. Zmodernizują 100 km torów na trasie Poznań-Warszawa

Umowę na modernizację trasy kolejowej E-20 na odcinku Poznań - Warszawa między Swarzędzem a Barłogami podpisano w czwartek w Koninie. Inwestycja, która obejmie 100 kilometrów torów, ma kosztować. 840 mln zł netto. Dzięki przebudowie na całej trasie Poznań - Warszawa pociągi będą mogły jeździć 160 kilometrów na godzinę.

Obraz
Jakub Murat (Muri)/wikimedia (CC BY-SA 4.0)

Przebudowę wykonywać będzie firma Torpol S.A. To pierwsza z trzech podpisanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) umów na prace realizowane w ramach projektu "Modernizacja linii kolejowej E-20 na odcinku Warszawa - Poznań - pozostałe roboty, odcinek Sochaczew - Swarzędz".

Między Swarzędzem a Barłogami zmodernizowanych zostanie około 100 km torów i zamontowanych będzie 111 rozjazdów. Ponadto planowana jest wymiana około 300 km sieci trakcyjnej, przebudowa siedmiu mostów i siedmiu wiaduktów kolejowych.

Na linii zmieni się system sterowania ruchem kolejowym. W Koninie powstanie nowoczesne lokalne centrum sterowania, które będzie odpowiadało za bezpieczne przejazdy pasażerskie i transport towarów między Swarzędzem a Kołem.

W Koninie powstaną dwa nowe, wygodniejsze perony. Przebudowane zostanie m.in. przejście pod torami. Wspólnie z miastem wybudowany zostanie wiadukt drogowy na połączeniu ul. Wyzwolenia i Paderewskiego, co znacznie usprawni ruch drogowy w mieście. Przebudowę peronów zaplanowano także w Kole i na przystanku Konin Zachód. Stacje zostaną przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych. Przejścia pod torami zastąpią dotychczasowe kładki.

Pierwsze roboty związane z modernizacją linii łączącej Warszawę i Poznań rozpoczną się 12 czerwca i potrwają dwa lata. Przebudowa wiązać się będzie z czasowym całkowitym zamknięciem odcinków remontowanej linii. Do lipca 2018 r. zamknięty zostanie 60-km odcinek Podstolice - Konin. Od lipca 2018 r. do czerwca 2019 r. zamknięty będzie natomiast 40-km odcinek między Koninem a Barłogami. Na odcinku Swarzędz - Podstolice roboty będą wykonywane na jednym torze, a ruch pociągów będzie prowadzony drugim torem.

Do obsługi ruchu regionalnego na zamkniętych odcinkach będzie uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa. Pociągi dalekobieżne na trasie Warszawa - Poznań pojadą zmienioną trasą z Poznania przez Gniezno - Inowrocław Rąbinek - Kutno do Warszawy.

PKP PLK tłumaczą, że równoczesne prace na dwóch torach pozwolą skrócić czas robót budowlanych z 51 do 24 miesięcy.

- Brak modernizacji linii w przyjętym i akceptowanym przez UE zakresie oznaczałby degradację trasy, brak oczekiwanej oferty dla dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych przewozów pasażerskich oraz pogorszenie przewozów towarowych - poinformował członek zarządu PKP PLK, dyrektor ds. realizacji inwestycji Arnold Bresch.

Przebudowa linii zwiększy m.in. możliwości przepustowe i pozwoli na przejazd nawet 500 pociągów na dobę. Pociągi dalekobieżne pojadą na całym odcinku z prędkością 160 km/h. Budowa nowego systemu sterowania ruchem pociągów, wraz z kompleksową modernizacją sieci trakcyjnej i układów zasilania, pozwoli na jazdę pociągów z nowoczesnymi lokomotywami o większej mocy.

Modernizacja linii ma też znaczenie w przypadku przewozów towarowych: trasa zostanie dostosowana do obsługi pociągów o długości 750 m, będą po niej sprawnie przejeżdżały cięższe ładunki.

Biuro prasowe PKP PLK podało, że obecny stan techniczny linii nie pozwala na osiągnięcie maksymalnej prędkości 160 km/h na ponad 60 km, m.in. na odcinku trasy między Swarzędzem a Barłogami. Bez zaplanowanych prac podróże między Warszawą a Poznaniem i miastami leżącymi na tej trasie byłyby z roku na rok coraz dłuższe.

Projekt "Modernizacja linii kolejowej E20 na odcinku Warszawa - Poznań - pozostałe roboty, odcinek Sochaczew - Swarzędz" ma kosztować ok. 2,6 mld zł i jest współfinansowany przez Unię Europejską. E-20 to linia kolejowa o znaczeniu międzynarodowym i jeden z najważniejszych szlaków w województwie wielkopolskim.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup