Jak konkurować w e‑commerce?

Według danych firmy doradczej Deloitte wartość polskiego handlu elektronicznego wyniosła w 2012 roku 93 mld zł i stanowiła ponad 5% polskiego PKB. To dwa razy więcej niż koszt obsługi długu publicznego. Według prognoz na 2014 rok Polacy wydadzą na zakupy w Internecie ponad 30 mld zł.

Jak konkurować w e-commerce?
Źródło zdjęć: © fotolia.pl

*Według danych firmy doradczej Deloitte wartość polskiego handlu elektronicznego wyniosła w 2012 roku 93 mld zł i stanowiła ponad 5% polskiego PKB. To dwa razy więcej niż koszt obsługi długu publicznego. Według prognoz na 2014 rok Polacy wydadzą na zakupy w Internecie ponad 30 mld zł. *

Branża e-commerce rozwija się znacznie szybciej niż handel jako taki i co roku notuje ogromny wzrost. A wzrost oznacza rozwój i inwestycje. Prowadzi to do prostego wniosku – e-commerce to perspektywiczna branża, która będzie zarówno przynosiła zyski, jak i dawała coraz więcej pracy. Dlatego coraz więcej ludzi chce ugryźć swój kawałek tortu. Najprostszym sposobem, by dołączyć do beneficjentów rozwoju branży jest założenie własnego sklepu internetowego. Nie wymaga to wielkich nakładów finansowych. Konieczne jest wykupienie abonamentu na platformę internetową, zakup oprogramowania lub skorzystanie z darmowych rozwiązań, których zastosowanie najczęściej jednak wymaga nieco wiedzy informatycznej.

Konkurować ze sklepami stacjonarnymi

Podstawową przewagą konkurencyjną e-commerce nad sklepami stacjonarnymi jest niższa cena. Sklep internetowy nie musi zazwyczaj płacić za wynajem powierzchni handlowej w atrakcyjnym miejscu. Ale czy zawsze? Cięcie ceny, a co za tym idzie – marży, nie zawsze jest dobrą strategią. Coraz więcej sklepów zdaje sobie sprawę, że nie zawsze cena ma największe znaczenie. O tym, jak z efektem wykorzystywać pozacenowe czynniki, może się pochwalić np. Sephora – lider branży beauty w Polsce.

Innym elementem rywalizacji między sklepami stacjonarnymi a internetowymi jest efekt ROPO – Research Online Purchase Offline. Klienci poszukują informacji o produktach w Internecie i na tej podstawie podejmują decyzję, a następnie kupują w sklepie stacjonarnym. Według panelowego badania rynku przeprowadzonego przez opiniac.com, klienci, którzy przychodzą do sklepów stacjonarnych po wcześniej wytypowany produkt, mniej liczą się z sugestią sprzedawcy. Efekt ROPO niezwykle silnie występuje w branży AGD, gdzie 80% kupujących szukało informacji w Internecie na temat produktu. Dla ponad 90% z nich znalezione informacje miały duże lub decydujące znaczenie przy podejmowaniu decyzji. A znacznie mniej do powiedzenia miał sprzedawca.

Więcej na temat praktycznego wykorzystania ROPO będzie można usłyszeć na nadchodzącej konferencji ecommerceStandard2014, gdzie będzie to omówione na case study Ceneo.

Skuteczny marketing

Kolejną przewagą, jaką mają sklepy internetowe nad stacjonarnymi jest marketing. Nieocenioną pomocą jest tutaj Google, które jest spełnieniem marzeń większości twórców reklamy – pozwala podsunąć produkt komuś, kto sam o niego zapyta. Google oferuje wiele metod automatyzacji swoich narzędzi marketingowych.

Jednak marketing w wyszukiwarkach nie jest jedyną formą reklamy dostępną dla sklepów internetowych. To wierzchołek góry lodowej.

Obecnie popularnym kierunkiem jest content marketing. Najprościej rzecz ujmując, jest to sprzedawanie produktu poprzez treści użyteczne dla odbiorców – interesujące teksty poradnikowe, infografiki lub filmy instruktażowe. Na szczególną uwagę zasługują szkolenia w sieci i webinaria.

Konkurencja? Współpraca!

Doświadczenia wielu firm, między innymi Grupy Żywiec, wskazują, że możliwe jest skuteczne zbudowanie relacji z klientem poprzez kanał online. Również Sklepom Komfort oraz Samsungowi udało się skutecznie połączyć sprzedaż w kanałach online i offline. Zniknięcie lub wyparcie sklepów stacjonarnych jest mało prawdopodobne. Ale ich całkowite zdominowanie – jak najbardziej możliwe. Te case’y będą także omawiane szczegółowo na najbliższej konferencji [ ecommerceStandard 2014 ](

).

Jeżeli interesuje Cię tematyka e-commerce – nie może Cię zabraknąć na konferencji e-commerceStandard 2014. Ponad 20 praktyków i 4 warsztaty w ciągu 2 dni – już 29–30 września. Kliknij tutaj, aby zarezerwować swój udział!

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (2)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (883 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.