Trwa ładowanie...

Jak płacić w sklepie, by nie odmówiono nam zakupów? Oto co musisz wiedzieć

Podczas płatności gotówką klienci nieraz słyszą od sprzedawców pytanie: "czy mogę być winien grosika?". UOKiK tłumaczy, co się stanie, jeśli się na to nie zgodzimy.

Czy możemy domagać się grosika od kasjera?
Czy możemy domagać się grosika od kasjera? Źródło: Adobe Stock
d4xd8c5
d4xd8c5

Niektórzy domagają się wydania reszty co do grosza - zwłaszcza że gdy to klientowi brakuje grosza, towar tak bezproblemowo przez kasę nie przejdzie. Jak się jednak okazuje, w tej kwestii prawo jednoznacznie stoi po stronie sprzedawcy, co potwierdza biuro prasowe Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Wielka ściema" w innowacjach. Wystarczyło mieć pomysł na startup. Jakub Dwernicki -Biznes Klasa #20

Kasjer może anulować zakupy

Zgodnie z obowiązującymi przepisami sprzedawca nie jest zobowiązany do wydawania reszty. Oznacza to, że klient powinien mieć odliczoną kwotę podczas dokonywania płatności - informuje UOKiK.

Jeśli więc sprzedawca pyta nas o to, czy może być winien grosz, nie pozostaje nic innego jak odpowiedzieć twierdząco - nie ma tu miejsca na negocjacje. Dla wielu osób problem z wydaniem reszty stracił jednak na znaczeniu z powodu ogromnego upowszechnienia się płatności bezgotówkowych. W przeciwnym razie sprzedawca ma prawo anulować transakcję. Powód? Brak możliwości wydania reszty.

d4xd8c5

W Polsce płatności w formie bezgotówkowej cieszą się dużą popularnością, która cały czas rośnie. Według raportu "Płatności bezgotówkowe w polskich MŚP", przeprowadzonego w ubiegłym roku 24 proc. firm handlowo-usługowych z sektora MŚP (małych i średnich przedsiębiorstw), posiadających terminal płatniczy, deklaruje, że aż 75 proc. ich transakcji jest realizowana w formie bezgotówkowej.

Pół miliarda transakcji w Programie Polska Bezgotówkowa w 2023 roku

Z danych Fundacji Polska Bezgotówkowa wynika, że do końca grudnia 2023 r. do Programu Polska Bezgotówkowa dołączyło blisko 460 tys. podmiotów, w których łącznie zainstalowano ponad 610 tys. urządzeń do przyjmowania płatności cyfrowych. Za pomocą terminali tradycyjnych i tych w telefonie, zrealizowano od początku trwania programu, czyli od stycznia 2018 roku, blisko 1,8 mld transakcji płatniczych na łączną kwotę przekraczającą 110 mld zł.

Wcześniej fundacja informowała, że wśród mikroprzedsiębiorców największy przyrost liczbowy i procentowy urządzeń odnotowano w branży kosmetycznej (o 13,3 proc.), a najwyższy wzrost transakcyjny, bo o 31,9 proc. osiągnęły branże związane z ochroną zdrowia. Pod względem wzrostu liczby transakcji w minionym roku wyróżniły się: branża edukacyjna (zwyżka o 28,3 proc.), a także usługowa (wzrost o 25,4 proc.).

d4xd8c5

W sektorze publicznym liczba transakcji przekroczyła 8 mln, natomiast ich wartość osiągnęła 1,3 mld zł. Obrót na terminalach zainstalowanych w sektorze publicznym wzrósł w porównaniu do 2022 r. o 28,5 proc.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d4xd8c5
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4xd8c5