Jak powinno wyglądać CV? Okiem rekrutera
Jak wygląda selekcja aplikacji przez firmy rekrutacyjne? Które CV przyciągają uwagę, a które trafiają do kosza?
25.01.2012 | aktual.: 26.01.2012 16:57
Według jakiego klucza selekcjonuje Pani aplikacje?
Aleksandra Koszewska, konsultant w dziale Rekrutacji, AG TEST HR: Aplikacje oceniamy pod kątem spełnianych wymagań. Sprawdzamy, czy kandydat posiada odpowiednie wykształcenie i doświadczenie oraz czy zna określone języki obce. Oczywiście na tym etapie przyjmujemy, że podawany stopień zaawansowania to tylko deklaracja ze strony kandydata. Praktyczną znajomość języka obcego testujemy podczas rozmowy.
Czy ważna jest ukończona uczelnia?
Na pewno ważny jest ukończony kierunek, sama uczelnia ma mniejsze znaczenie. Niekiedy, gdy nazwa kierunku nie wskazuje jednoznacznie na posiadanie wymaganych umiejętności i wiedzy, warto krótko wypisać przebyte kursy i zajęcia.
W którym miejscu CV warto wypisać listę zajęć?
Najlepiej wpisać je w dziale o wykształceniu. Tylko proszę nie podawać całego programu studiów, bo to zajęłoby za dużo miejsca. Wystarczy w krótkich punktach wypisać te zajęcia, które mogą okazać się przydatne w kontekście danego stanowiska.
Co się dzieje w przypadku, gdy otrzymujecie Państwo dwa podobne CV, z tym że jeden kandydat ukończył prestiżową, a drugi nieznaną nikomu uczelnię?
Na tym etapie nie ma to żadnego znaczenia, o ile jest to kierunek zgodny z oczekiwaniami pracodawcy. Można wyobrazić sobie bowiem osobę, która ukończyła bardzo dobrą uczelnię, ale nie przykładała się do nauki. Natomiast osoba, która ukończyła uczelnię mniej prestiżową, mogła pilnie studiować i angażować się w działalność pozauczelnianą. W takim przypadku ma lepszą wiedzę i umiejętności niż absolwent uczelni prestiżowej.
Jak kandydat może się wyróżnić?
To już kwestia zaprezentowania swojej osoby podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Warto angażować się w aktywność pozauczelnianą, a potem umieścić te informacje w CV. Dla nas, rekruterów, oznacza to, że mamy do czynienia z osobą zmotywowaną, aktywną i wychodzącą z inicjatywą. Najlepiej, żeby działalność pozauczelniana miała związek z zakresem obowiązków stanowiska, na które dana osoba aplikuje. Udział w stażach lub kołach naukowych dowodzi, że kandydat nie tylko wykazuje silne zainteresowanie danym obszarem, ale też prawdopodobnie wie, czego może się spodziewać w przyszłej pracy.
Ile CV trafia na listę przedstawianą zatrudniającemu menedżerowi?
Nie ma żadnej reguły. Spośród całej puli życiorysów wybierane są te, które spełniają wymagania pracodawcy. Może się zdarzyć, że będzie to jedno CV lub kilkanaście. Najważniejsze w przypadku absolwentów są: ukończony kierunek, znajomość języków obcych oraz działalność pozauczelniana.
Ile czasu przeznacza Pani na ocenę CV?
Jeśli informacje są przedstawione w CV w przejrzysty i jasny sposób, to jego ocena zajmuje mało czasu. Ale trzy sekundy, które są podawane w prasie czy w internecie, to mit.
Jakie CV trafia od razu do kosza?
To, po którym na pierwszy rzut oka widać, że kandydat nie spełnia kryteriów. Zazwyczaj w takim wypadku, o ile kandydat wyraził na to zgodę, CV trafia do bazy firmy rekrutacyjnej, gdyż osoba aplikująca, choć nieadekwatna w kontekście jednego stanowiska, może być świetnym kandydatem na inne.
Czy jedna literówka może zdyskwalifikować?
Nie, takie błędy zdarzają się chyba wszystkim. Z drugiej strony zauważam, gdy CV jest przygotowane bardzo dokładnie. Odbieram to w ten sposób, że kandydatowi wyjątkowo zależy na pracy i że przywiązuje wagę do estetyki dokumentów, które wychodzą spod jego/jej pióra. Ale jedna literówka czy błąd nie wyklucza kandydata, który spełnia wszystkie kryteria.
Krąży opinia, że lepiej nie podawać swojego wieku lub stanu cywilnego w CV. Czy to prawda?
Z punktu widzenia rekrutera nie ma znaczenia, czy kandydat pozostaje w związku małżeńskim czy nie. Natomiast zdarza się, że kandydaci noszą to samo imię i nazwisko, wtedy rozróżniamy ich po dacie urodzin.
Jaka jest różnica między dobrym a bardzo dobrym CV?
Bardzo dobre CV jasno, czysto i przejrzyście prezentuje informacje znaczące w kontekście danego stanowiska.
Co znaczy „przejrzyście”?
Dobre rozmieszczenie informacji oznacza na przykład, że nie są zbyt „ściśnięte”, a co za tym idzie łatwo je odczytać. W takim CV nie ma ani za dużo, ani za mało informacji.
Czyli nie wpisywać przebytego kursu ogrodnictwa, jeśli aplikuję na stanowisko księgowego?
Dokładnie.
Czy warto stosować podkreślenia i wypunktowania?
Warto wyeksponować taką informację, którą uważamy za ważną. Może okaże się istotna także z punktu widzenia rekrutera.
Redakcja MK/JK