Jak znaleźć odpowiednie dla siebie stanowisko?
Odpowiadasz na dziesiątki ogłoszeń o pracę, a rezultatów nie widać? Zamiast brnąć w kolejne bezowocne rekrutacje, warto zatrzymać się na chwilę, zrobić „stop klatkę” i
dobrze zaplanować działania w czasie.
Skuteczne poszukiwanie pracy z pewnością nie jest działaniem jednorazowym, ale procesem, w którym istotną rolę odgrywa czas. Dłuższe poszukiwanie w pewnym momencie zaczyna opierać się na cykliczności – od jednego dodatku ofertami do lokalnej prasy do drugiego, do kolejnego telefonu od rektutera. Nie jest bez znaczenia, w jakim działasz rytmie, szukając odpowiedniego dla siebie stanowiska. Co zrobić, żeby dobrze zarządzać sobą w czasie?
Oczywiście, systematyczność i wspomniana cykliczność są pożądane i skuteczne, jeśli idą w parze z umiejętnością selekcjonowania informacji i stawiania priorytetów. Jeśli codziennie będziesz przeglądać dziesiątki ogłoszeń, w pewnym momencie dojdziesz do punktu krytycznego, w którym wszystkie będą wyglądały podobnie albo po prostu umkną Twojej uwadze te, których profilowi rzeczywiście odpowiadasz. Ofert na rynku pracy przybywa, ale pamiętaj, że czytanie ich wszystkich to de facto marnowanie Twojego czasu. Szybciej osiągniesz cel, jeśli posłużysz się odpowiednimi narzędziami i metodami poszukiwania pracy, zamiast tracić potencjał na działania, które nie przynoszą rezultatów.
Zasada Pareto mówi, że 80% rezultatów osiąga się dzięki 20% konkretnego wkładu. Proporcja ta ma oczywiście charakter umowny, pokazuje jednak, że nie wszystkie aktywności, które podejmujemy, przyniosą oczekiwany efekt. Właśnie dlatego w zależności od długości doświadczenia zawodowego, branży i stanowiska wybieraj metody, które stanowić będą ten efektywny odsetek.
Dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z internetowych aplikacji – JobAlertu i Aktówki. Narzędzia te, dostępne m.in. na portalu Pracuj.pl, pozwolą Ci na otrzymywanie tylko tych ogłoszeń, które odpowiadają Twojemu profilowi zawodowemu i umożliwią sporządzanie notatek. Poświęć też czas na monitoring portali z ogłoszeniami, żebyś mógł skupić się na śledzeniu tych, na których jest najwięcej ofert odpowiadających Twoim oczekiwaniom. Prześledź grupy dyskusyjne na profesjonalnych portalach społecznościowych i zapisz się do tych, w których możesz spotkać osoby z Twojej branży – rekruterów, ale także specjalistów, którzy mogą Cię zarekomendować. Wpisz w swój profil, że szukasz pracy i w jakim obszarze. Warto, żebyś informował znajomych o tym, jaka branża i stanowisko Cię interesują - to ważne, żebyś sprecyzował swój profil zawodowy i oczekiwania, gdyż w razie ewentualnych rekomendacji będziesz miał pewność, że zostaniesz zaproszony na spotkanie do firmy, która rzeczywiście Cię interesuje jako pracodawca.
W ten sposób oszczędzisz nie tylko czas przeznaczony na wyszukiwanie ogłoszeń, ale także ten poświęcony na rozmowy rekrutacyjne. Nie ma niczego złego w chodzeniu na takie rozmowy i sprawdzaniu swojej wartości na rynku pracy, ale w momencie, w którym aktywnie poszukujesz, musisz potrafić selekcjonować atrakcyjne oferty od tych mniej znaczących. Planuj terminy i umawiaj się na jedno, najwyżej dwa spotkania dziennie – tym samym unikniesz ryzyka spóźnienia się na rozmowę z rekruterem.
Umiejętność selekcjonowania jest bardzo ważna, ale równie trudna do opanowania. Dlatego kluczowym punktem poszukiwania pracy jest zrobienie audytu swoich kompetencji i postawienie celów – w ten sposób będziesz mógł indywidualnie dostosować narzędzia poszukiwania, a przez proces rekrutacji nie będziesz szedł po omacku. Pamiętaj, żeby cel, który sobie postawisz, był:
- dokładny,
- mierzalny,
- osiągalny,
- realny,
- zorientowany w czasie.
Może taki być, jeśli będziesz potrafił trafnie ocenić swoją wartość na rynku pracy w odniesieniu do konkretnych tendencji na nim. W prawidłowym określeniu zarówno wartości, jak i celu pomoże Ci doradca podczas Audytu kariery.
Pamiętaj, żeby wyznaczać sobie jak najbardziej precyzyjne terminy każdego etapu procesu rekrutacji – szukania ogłoszeń, rozpoczęcia własnej kampanii rekrutacyjnej, spotkań z rekruterem i wreszcie podpisania umowy. Naturalnie, nie będą to daty dzienne czy tygodniowe, ale w planowaniu ważne jest wyznaczanie granic. Jak już poznasz swoje możliwości jako podmiotu na rynku, łatwiej przyjdzie Ci zaplanowanie działań. Ustal, do kiedy konkretnie chcesz znaleźć pracę i unikaj założeń typu „jakoś w przyszłym roku”.
Klaudyna Mortka/JK
[
]( http://www.architekcikariery.pl/ )