Jak zostać w Polsce legalnym bukmacherem?

Zezwolenie na zakłady bukmacherskie przyznawane jest w Polsce tym firmom, które spełnią szereg rygorystycznych wymagań. Legalni bukmacherzy muszą wnosić należne opłaty, odprowadzać w Polsce podatki i dopełniać wielu obowiązków.

Jak zostać w Polsce legalnym bukmacherem?
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

13.08.2018 | aktual.: 13.08.2018 12:02

Na polskim rynku zakładów bukmacherskich znaleźć możemy już sporo firm, które otrzymały od Ministerstwa Finansów zezwolenie na oferowanie zakładów i mogą określać się mianem „legalnych bukmacherów”. Otrzymanie takiego zezwolenia i prowadzenie działalności bukmacherskiej nie jest jednak wcale proste. Postaramy się przybliżyć nieco to zagadnienie.

Zezwolenie na urządzanie zakładów bukmacherskich

Jeszcze kilka lat temu nie było skutecznych metod ścigania zagranicznych operatorów zakładów bukmacherskich, którzy bez zezwolenia działali przez Internet na terytorium Polski. Była to sytuacja bardzo niekorzystna dla polskich firm (zdominowanych niemal pod każdym względem przez globalnych potentatów), ale i niebezpieczna ze względu na ograniczone możliwości ochrony konsumentów. 1 kwietnia 2017 roku zaczęły jednak obowiązywać nowe przepisy prawa, na skutek czego o polskie zezwolenie zaczęło starać się coraz więcej firm, a niektóre z nich już je otrzymały.

Chcąc otrzymać zezwolenie, firmy muszą pomyślnie przejść proces rozpatrzenia wniosku przez Ministerstwo Finansów. Bukmacherzy muszą prowadzić działalność w formie spółki akcyjnej (S.A.) lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (Spółka z o. o.). W przypadku firm zagranicznych, mogą to być także spółki akcyjne lub spółki z o. o., ale również spółki działające na zasadach właściwych dla tych spółek, które mają siedzibę na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA). Aby otrzymać zezwolenie na świadczenie usług bukmacherskich w Polsce, spółki muszą ponadto dysponować kapitałem zakładowym w minimalnej wysokości 2 000 000 zł i opłacić koszt wydania zezwolenia, które wydawane jest na okres 6 lat (oczywiście aby wniosek o wydanie zezwolenia został rozpatrzony pozytywnie firma musi spełnić jeszcze wiele innych wymogów zapisanych w ustawie).

Koszty wydania zezwolenia kształtują się następująco

Bukmacher, chcący urządzać zakłady przez sieć Internet musi ponieść następujące koszty:

- 2.000% kwoty bazowej wynoszącej w 2018 roku 4.474 zł, czyli 20 x 4.474 zł = 89.480 zł (nazwijmy to opłatą wstępną),
- jeszcze raz taką samą kwotę, czyli 20 x 4.474 zł = 89.480 zł,
- za każdą posiadaną stronę internetową, na której będzie chciał umożliwiać obstawianie zakładów, musi wnieść dodatkową opłatę 5.000% kwoty bazowej, a więc zakładając że strona internetowa będzie jedna to będzie to koszt 50 x 4.474 zł = 223.700 zł.

Podsumowując, opłaty za wydanie licencji dla bukmachera chcącego oferować swoje usługi przez Internet wynoszą w 2018 roku 402.660 zł.

Natomiast jeśli bukmacher chciałby świadczyć usługi wyłącznie w sposób stacjonarny, to koszty wydania zezwolenia kształtują się następująco:

- 2.000% kwoty bazowej wynoszącej w 2018 roku 4.474 zł, czyli 20 x 4.474 zł = 89.480 zł (opłata wstępna),
- dodatkowo 50% kwoty bazowej za każdy punkt przyjmowania zakładów, a więc 0,5 x 4.474 zł = 2.237 zł (za każdy stacjonarny punkt przyjmowania zakładów).
Podsumowując, opłata dla bukmachera świadczącego swoje usługi w punktach naziemnych wyniesie 91.717 zł (przy 1 punkcie przyjmowania zakładów) + 2.237 zł za każdy dodatkowy punkt.
Należy zauważyć, że jeśli bukmacher zdecyduje się na oferowanie zakładów zarówno przez Internet jak i w punktach naziemnych, to kwotę określoną przez nas jako „opłata wstępna” w wysokości 89.480 zł poniesie tylko raz.

Chcąc otrzymać zezwolenie, firma musi udokumentować pochodzenie swojego kapitału, a także nie może zalegać z zapłatą podatków i należności celnych oraz składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Jednym słowem: rynek bukmacherski w Polsce przeznaczony jest tylko dla stabilnych, wiarygodnych i transparentnych finansowo spółek.

Obraz
© Materiały prasowe

Ponadto, firma która otrzyma zezwolenie będzie musiała złożyć zabezpieczenie finansowe w wysokości określonej w ustawie, a więc 480 000 zł w przypadku zezwolenia na urządzanie zakładów przez sieć Internet oraz min. 40 000 zł w przypadku przyjmowania zakładów w punktach stacjonarnych (jeśli firma posiada maksymalnie 3 punkty, jeśli tych punktów jest więcej to wzrośnie również wysokość wymaganego zabezpieczenia, po szczegółowe informacje dotyczącej tej kwestii odsyłamy bezpośrednio do treści Ustawy o grach hazardowych). Konieczność złożenia zabezpieczenia finansowego ma na celu ochronę interesu klientów firmy oraz Skarbu Państwa. W sytuacji gdy firma nie będzie zalegała z płatnościami podatków, a klienci nie będą mieli uzasadnionych roszczeń wobec spółki, to złożone zabezpieczenia finansowe będą mogły zostać w przyszłości zwolnione.

Podatki od zakładów obowiązujące w Polsce

Bukmacher, chcący określać się mianem „legalnego”, musi otrzymać zezwolenie i zobowiązany jest do odprowadzania podatków w Polsce. Każdy z bukmacherów działających w Polsce legalnie odprowadza tzw. „podatek od gier” w wysokości 12%. Jest to podatek obrotowy, a więc naliczany od obrotu bukmachera, lub mówiąc prościej od sumy wszystkich stawek wniesionych przez graczy. W związku z istnieniem tego typu podatku bukmacherzy często obniżają wartość stawki wnoszonych przez graczy kuponów o 12%.

Kolejny podatek pobierany jest od wygranych przekraczających kwotę 2.280 zł – w tej sytuacji bukmacher musi pobrać od gracza, a następnie odprowadzić do budżetu państwa 10% wygranej kwoty, ponieważ właśnie taka jest stawka tego dodatkowego podatku.

Ochrona klientów

Prace nad zmianami w prawie były wymuszone nie tylko problemem związanym z kwestiami podatkowymi (firmy zagraniczne bez polskiej licencji nie płaciły w Polsce podatków), ale również istotną kwestią ochrony konsumentów. Skoro obecnie rynek został znacznie ograniczony, a licencja jest wydawana na określonych warunkach, gracze narażeni są na mniejszą liczbę zagrożeń, np. ryzyko oszustwa ze strony legalnego bukmachera jest znacznie niższe, niż w przypadku firmy działającej bez żadnej kontroli ze strony polskiego państwa.

Legalny bukmacher musi weryfikować wiek graczy – a ci muszą mieć ukończone co najmniej 18 lat. Dotyczy to zarówno punktów stacjonarnych, jak i stron internetowych bukmacherów, na których klienci wypełniają specjalne formularze, a dodatkowo firmy bukmacherskie dokonują weryfikacji wieku np. na podstawie skanu dokumentu tożsamości. Zakłady bukmacherskie mogą uzależniać, dlatego na weryfikację wieku graczy położony został bardzo silny nacisk. Wypłaty środków i wszelkie płatności muszą również spełniać najwyższe standardy bezpieczeństwa. Wreszcie – wszelkie dane klientów firm bukmacherskich powinny być odpowiednio chronione. Mając na uwadze niedawne wejście w życie szeroko komentowanego rozporządzenia RODO, powierzane bukmacherom informacje powinny być objęte przez te firmy należytą ochroną.
Klienci decydujący się na obstawianie zakładów powinni korzystać z usług legalnych bukmacherów, ponieważ za udział w grach hazardowych organizowanych bez zezwolenia przewidziane zostały bardzo wysokie kary finansowe.

Jak złożyć wniosek?

Więcej szczegółów na temat warunków niezbędnych do otrzymania polskiej licencji na zakłady znaleźć można bezpośrednio w znowelizowanej „Ustawie o grach hazardowych” oraz na stronach internetowych Ministerstwa. Formalny wniosek o możliwość organizacji zakładów wzajemnych powinien zawierać wszystkie potrzebne informacje, ściśle przedstawiające sytuację i plany spółki. Zezwolenie wydawane jest na 6 lat, po tym okresie może oczywiście zostać odnowione.

Źródło artykułu:Artykuł sponsorowany
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)