Jak zrobić bezpieczne zakupy w sieci
Czas robienia przedświątecznych zakupów to dla oszustów złote żniwa. Jak odróżnić bezpieczny sklep internetowy od sklepu-wydmuszki? Oto uniwersalne zasady, którymi należy się kierować w czasie wertowania sieci w poszukiwaniu świąteczny, ale nie tylko, prezentów.
Jak bezpiecznie zrobić zakupy w sieci
- Aby świąteczne zakupy były w pełni udane, należy kierować się zarówno bezpieczeństwem, jak i zdrowym rozsądkiem. Przedświąteczna gorączka to najlepszy okres dla sklepów internetowych, które przygotowywały się tego momentu już od października i listopada. Jeśli zauważymy, że sklep nie spełnia wymagań informacyjnych (regulamin, dane rejestrowe i kontaktowe), a także technicznych (bezpieczne szyfrowanie podczas rejestracji/logowaniu i dokonywaniu płatności), polecamy wstrzymać się z zakupem, pomimo zachęty w postaci niskiej ceny - dodaje Paulina Szymańska z platformy sklepów internetowych RedCart.
1. Podstawowe dane rejestrowe
Wiarygodne punkty handlowe nie ukrywają informacji, takich jak: data założenia witryny, nazwisko właściciela, numer KRS czy miejsce siedziby. Poszukaj tych danych i sprawdź na internetowej mapie, czy podany adres www rzeczywiście istnieje i co się pod nim znajduje.
2. Sprawdź, czy sklep posiada regulamin
Zanim potwierdzisz swój zakup, przeczytaj dokładnie regulamin. Powinny się w nim znaleźć najważniejsze informacje dotyczące firmy: dane osobowe i polityka prywatności, warunki i czas realizacji zamówienia, ceny produktów i koszty wysyłki, forma płatności, warunki odstąpienia od umowy czy też warunki reklamacji. Według obowiązującego prawa, przez 10 dni (po 25.12.2014 będzie to 14 dni) od momentu zamówienia klient ma prawo odstąpić od umowy bez powodu i zwrócić zamówiony produkt bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Jeżeli w regulaminie nie ma mowy o zwrotach lub utrudnione są warunki reklamacji bądź ostrożny.
3. Dane kontaktowe
Wiarygodny sklep internetowy nie obawia się również podawać na swej stronie pełnych danych kontaktowych, takich, jak numer telefonu, adres e-mail, dodatkowe formy kontaktu (GG, LiveChat), numer infolinii, a niekiedy nawet imiona i nazwiska osób odpowiedzialnych za obsługę klienta w firmie. Skontaktuj się ze sprzedawcą przed złożeniem zamówienia, żeby się przekonać, jak szybko uzyskasz odpowiedź na nurtujące Cię pytanie, jak sklep traktuje potencjalnych klientów i czy udziela rzetelnych informacji. Przy okazji przetestujesz dane kontaktowe sklepu.
4. Certyfikat SSL
Zabezpieczenie połączeń to kluczowa kwestia. Protokół SSL w sklepie chroni klienta przed niepożądanymi wyłudzeniami danych podczas przetwarzania informacji wysyłanych na serwer. Zwróć uwagę, czy podczas zakupów, w trakcie składania zamówienia pojawia się szyfrowane połączenie, charakteryzujące się zmianą adresu z http:// na https://. Dodatkowymi oznakami zabezpieczeń są ikony kłódki lub klucz.
5. Wiarygodność w internecie
Uczciwy sklep internetowy najczęściej legitymuje się certyfikatem, świadczącym o jego rzetelności (Certyfikat Słucham Swoich Klientów, Certyfikat Jakości Usług Q, Certyfikat Rzetelności czy Sklep Wiarygodny Finansowo). Nie wystarczy jednak potwierdzić, że na stronie internetowej sklepu są znaki. Należy sprawdzić ich autentyczność. Kliknij w każdy banner, by zobaczyć, czy jest on aktualny.
6. Pozytywne opinie
Oceny klientów są najlepszym potwierdzeniem obecności na rynku i jednocześnie dowodem jakości oferowanych usług. Poznaj opinie kupujących na temat wiarygodności i rzetelności sklepu internetowego. Dowiesz się z nich, m.in.: jak konsumenci oceniają poziom obsługi klienta, jak sklep radzi sobie z rozwiązywaniem problemów i przede wszystkim czy uczciwie realizuje zamówienia.
7. Pilnuj swoich danych i chroń swoje hasła
W sklepach internetowych można dokonywać zakupów bez wcześniejszej rejestracji. Aby zamówienie zostało zrealizowane, wystarczy wypełnić formularz ułatwiający wysyłkę zamówienia. Wypełniaj tylko wymagane pola. Nigdy nie podawaj swojego numeru PESEL, nazwiska panieńskiego czy daty urodzenia. Takie sklepy mogą wyłudzać dane w niepożądanych celach. Nigdy nie ujawniaj swojego loginu i hasła, korzystaj również zawsze z własnego komputera.
8. Korzystaj z bezpiecznych połączeń internetowych
Choć internet jest dostępny wszędzie, nie z każdego łącza można bezpiecznie korzystać. Transakcje kupna zawsze dokonuj ze znanej już sieci, która jest chroniona programami antywirusowymi i firewall'em.
Masz wątpliwości? Zmień sklep na inny
Jeśli cokolwiek w działalności sklepu budzi Twoje wątpliwości - poszukaj innego sprzedawcy. I pamiętaj - w internecie jest blisko 20 tysięcy e-sklepów. O wiarygodności danego sklepu nie świadczy świetnie zaprojektowana strona internetowa czy najniższe ceny, ale reputacja, jaką sklep buduje przez długie lata, certyfikaty potwierdzające jego uczciwość, tysiące zrealizowanych transakcji i zadowolenie klientów. Im lepiej prześwietlisz sklep przed złożeniem zamówienia, tym mniejsze ryzyko poniesiesz.
Opineo.pl, RedCart.pl