Jaki powinien być idealny pracownik?
Najbardziej niepożądanymi cechami u podwładnego są kreatywność, innowacyjność czy elastyczność.
Z badań Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wynika, że polscy pracodawcy oczekują od swoich pracowników głównie lojalności. Najbardziej niepożądanymi cechami u podwładnego są kreatywność, innowacyjność czy elastyczność.
Właściciele małych i średnich firm uczciwie przyznają, że nie jest ważne, czy pracownik zna języki obce. Nie liczy się również jego mobilność czy gotowość do zmian. Ich zdaniem idealny pracownik to wierny szefowi fachowiec, który nie musi za dużo myśleć.
Aż 88% badanych pracodawców deklaruje, że liczy się dla nich pracowitość. Innowacyjność pracownika jest ważna tylko dla co trzeciego właściciela małej i średniej firmy. Samodzielność ceni u podwładnych tylko 58% pracodawców (w 2009 r. było to 71%).
W podejściu polskich pracodawców przeważa konserwatywne podejście. Cechy, które w czasach gorszej prosperity powinny być docenione przez firmy, jak kreatywność i elastyczność znalazły się na niskich pozycjach. Podobnie jak wykształcenie formalne oraz umiejętność dzielenia się wiedzą.
Zdaniem Roberta Gwiazdowskiego z Centrum im. Adama Smitha na to, że pracodawcy chcą mieć u siebie lojalnych, uczciwych podwładnych, mają wpływ także sami pracownicy. W polskich firmach przypadki nieuczciwości zdarzają się nagminnie - od wynoszenia sprzętu biurowego po większe kradzieże.
Na podstawie: Gazetaprawna.pl, Ideał dla polskiego pracodawcy - pracownik mierny, bierny, ale wierny, 26 maja 2010 r.