Kara dla Asseco Poland za opóźnienia przy wdrażaniu Śląskiej Karty Usług Publicznych (aktl.)
...
06.02.2013 | aktual.: 06.02.2013 14:53
dochodzi stanowisko Asseco Poland #
06.02. Katowice (PAP) - Ponad 5,3 mln zł kary naliczył firmie Asseco Poland organizator komunikacji miejskiej w aglomeracji katowickiej - KZK GOP. Kara wynika z opóźnienia przy wdrażaniu projektu Śląskiej Karty Usług Publicznych.
Karta ma łączyć w sobie m.in. bilet komunikacji miejskiej, nośnik podpisu elektronicznego oraz tzw. e-portmonetkę, umożliwiającą płacenie za usługi w urzędach i instytucjach. Wartą ok. 190 mln zł umowę na wdrożenie projektu Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP) podpisał z konsorcjum Asseco Poland i BRE Bank 9 stycznia 2012 r.
Zgodnie z warunkami umowy pierwsza część tego zamówienia - obejmująca m.in. wydanie 385 tys. pierwszych kart - ma zostać wykonana do 9 maja 2013 r.; pierwszy etap powinien zostać zrobiony w ciągu 4 miesięcy od zawarcia umowy, drugi w ciągu 8 miesięcy, trzeci w ciągu 12 miesięcy, a czwarty - w ciągu 16 miesięcy.
W przypadku zwłoki w realizacji poszczególnych etapów zamówienia, zamawiającemu przysługuje prawo naliczenia kary umownej w wysokości: 0,02 proc. wynagrodzenia brutto za każdy rozpoczęty dzień zwłoki - gdy wynosi ona nie więcej niż 30 dni, i 0,05 proc. wynagrodzenia brutto określonego za każdy rozpoczęty dzień zwłoki, gdy przekracza ona 30 dni.
Jak poinformował PAP w środę Emil Markowiak z biura prasowego KZK GOP, naliczenie ponad 5,3 mln zł kary to następstwo opóźnienia realizacji pierwszego etapu prac. Etap ten, obejmujący m.in. dwa centra przetwarzania danych, miał być oddany 9 maja, ale wykonawca zgłosił go 8 października.
Markowiak zaznaczył, że kara nie obejmuje wszystkich dni opóźnienia.
"Nie każdy element opóźnienia jest winą wykonawcy; kiedy prace są odebrane, jest to rozliczane, analizowane i dopiero wówczas naliczana jest kara" - wskazał przedstawiciel KZK GOP.
Jak przekazała PAP w środę rzeczniczka Asseco Poland Katarzyna Drewnowska, spółka i zamawiający prowadzą rozmowy o przyczynach opóźnień w realizacji pierwszego etapu; od wyników tych rozmów zależeć będzie wysokość ewentualnej kary.
"Wartym podkreślenia jest fakt, że opóźnienia wyniknęły z przyczyn niezależnych. Zatem zasadność ewentualnej kary jest przedmiotem rozmów pomiędzy stronami" - wskazała Drewnowska.
Do tej pory wykonawca nie zgłosił do odbioru drugiego etapu (obejmującego m.in. okablowanie 650 autobusów i montaż w nich kasowników i terminali), chociaż termin minął 9 września ub. roku. Nie zgłoszono również trzeciego, chociaż termin upłynął tu 9 stycznia. Poszczególne etapy nie są ściśle powiązane ze sobą, a ich realizacja może być prowadzona niezależnie.
O opóźnienia przy wdrażaniu projektu ŚKUP prasa informowała w drugiej połowie ub. roku. W grudniu prezes KZK GOP Roman Urbańczyk wyjaśniał PAP, że poślizg nie jest jedynie winą wykonawcy, a pierwszy etap nie jest kluczowy dla powodzenia całości projektu.
W ramach konsorcjum wykonawców projektu BRE Bank odpowiada za produkcję i personalizację kart, przygotowanie systemu rozliczeniowego dla ŚKUP, dokonywanie rozliczeń pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w systemie oraz obsługę płatności dokonywanych w miejscach publicznych, gdzie wykorzystywana będzie karta.
Natomiast Asseco Poland ma wdrożyć system pobierania opłat we wszystkich pojazdach zarządzanych przez KZK GOP, zainstalować 109 wielofunkcyjnych automatów biletowych i 232 automaty parkingowe oraz stworzyć sieć 1200 punktów akceptacji i doładowań kart.
Śląska Karta Usług Publicznych to system informatyczny pozwalający na obsługę płatności za usługi dostarczane przez instytucje publiczne. Oprócz funkcji pieniądza elektronicznego karta ma stanowić identyfikator mieszkańca oraz nośnik certyfikatu podpisu elektronicznego. System ma umożliwiać korzystanie z różnych usług: komunikacyjnych, kulturalnych, sportowo-rekreacyjnych, bibliotecznych, płatnego parkowania.(PAP)
mtb/ pad/ jtt/