Karpiński: udzielenie pomocy LOT‑owi pomoże krajowemu rynkowi lotniczemu
Warszawa, 04.08.2014 (ISBnews) - Udzielenie LOT-owi pomocy publicznej oznacza dla Polski mniejsze koszty niż ewentualne bankructwo spółki i jego konsekwencje dla krajowego rynku przewozów lotniczych, pracowników i współpracujących firm, uważa minister finansów Włodzimierz Karpiński.
04.08.2014 | aktual.: 04.08.2014 11:14
Udzielenie LOT-owi oznacza dla Polski mniejsze koszty niż ewentualne bankructwo spółki i jego konsekwencje dla krajowego rynku przewozów lotniczych, pracowników i współpracujących firm, uważa minister finansów Włodzimierz Karpiński.
"Przewoźnicy typu tradycyjnego, tacy jak Malev i LOT, mają kluczowe znaczenie dla rozwoju krajowych rynków przewozów lotniczych. W Polsce prognozowany jest dalszy, nawet siedmioprocentowy wzrost przewozów lotniczych, dwa razy szybszy niż w Europie Zachodniej. Ważne by korzystał z niego tego także i przewoźnik lotniczy koncesjonowany i płacący podatki w naszym kraju" - napisał Karpiński na blogu.
Minister dodał, że od początku był przekonany, że bardziej kosztowne, niż udzielenie LOT-owi pomocy publicznej, byłoby bankructwo spółki. "Robiąc rachunek zysków i strat, brałem pod uwagę miejsca pracy. LOT zatrudnia ponad półtora tysiąca osób, a współpracujące i poniekąd zależne od niego firmy - kolejne kilka tysięcy" - podkreślił Karpiński.
Według niego upadek LOT-u mógłby oznaczać także marginalizację warszawskiego lotniska i Polski na lotniczej mapie świata.
"Tak stało się właśnie u naszych sąsiadów - na Węgrzech - gdzie, po upadku linii Malev, wbrew zapewnieniom części analityków, tanie linie nie zapełniły w pełni miejsca po tradycyjnym przewoźniku. Z powodu bankructwa Maleva lotnisko w Budapeszcie tylko w 2012 r. utraciło 1,3 mln pasażerów tranzytowych" - przypomniał minister.
Komisja Europejska uznała w ubiegłym tygodniu, że pomoc na restrukturyzację w wysokości 804 mln zł (ok. 200 mln euro), którą Polska planuje przyznać na rzecz PLL LOT jest zgodna z unijnymi zasadami pomocy państwa, podała Komisja. KE uznała w szczególności, że plan restrukturyzacji LOT-u umożliwi spółce odzyskanie długoterminowej rentowności bez nadmiernych zakłóceń konkurencji na jednolitym rynku.
PLL LOT to spółka z większościowym udziałem skarbu państwa. Zatrudnia około 1660 osób, ma flotę składającą się z 47 samolotów. Od 2008 r. spółka odnotowywała straty w każdym roku obrotowym (z wyjątkiem 2013 r.) i miała coraz większe problemy z płynnością finansową, gdyż wykorzystywane dotąd źródła finansowania (np. sprzedaż spółek zależnych) zostały wyczerpane, przypomina Komisja.
Poprzednie próby restrukturyzacji podjęte w latach 2009-2012 nie zakończyły się pomyślnie. Trudności finansowe osiągnęły punkt kulminacyjny w grudniu 2012 r., kiedy PLL LOT były zmuszone wystąpić o pomoc na ratowanie, aby uniknąć bankructwa.
(ISBnews)