KE gotowa do ugody z Google'em w sporze antymonopolowym

Google przedstawił KE poprawione propozycje rozwiązań w dochodzeniu antymonopolowym. Komisarz UE ds. konkurencji ocenił, że rozwiewają one obawy KE. Przed ostateczną decyzją o ugodzie w sprawie wypowiedzą się jeszcze firmy, które złożyły skargę na koncern.

KE gotowa do ugody z Google'em w sporze antymonopolowym
Źródło zdjęć: © AFP | EMMANUEL DUNAND

Google przedstawił KE poprawione propozycje rozwiązań w dochodzeniu antymonopolowym. Komisarz UE ds. konkurencji ocenił, że mogą rozwiać one obawy KE. Przed ostateczną decyzją o ugodzie w sprawie wypowiedzą się jeszcze firmy, które złożyły skargę na koncern.

Zdaniem komisarza UE ds. konkurencyjności Joaquina Almunii nie jest jednak konieczne kolejne badanie rynkowe propozycji amerykańskiego koncernu. Komisja Europejska ma teraz napisać do 18 firm, które złożyły skargę i wyjaśnić szczegółowo, czemu uważa, że ostatnie propozycje Google'a mogą rozwiać obawy o zagrożenie konkurencyjności. - Ten list wyjaśni też, czemu uważamy, że inne kwestie podniesione przez skarżących są nieuzasadnione. W najbliższych miesiącach przeanalizuję uważnie odpowiedzi (od skarżących) i dopiero po tej analizie zaproponuję kolegium komisarzy podjęcie ostatecznej decyzji. Ten proces zabierze kilka miesięcy - powiedział w środę na konferencji prasowej w Brukseli Almunia.

Zastrzegł, że ewentualna ugoda z Google'em nie oznacza, że KE nie będzie badała "innych praktyk" koncernu. Dodał, że już teraz KE bada zarzuty w sprawie systemu operacyjnego Android, którego twórcą jest Google.

Komisja Europejska rozpoczęła postępowanie antymonopolowe wobec Google'a w listopadzie 2010 roku w związku ze skargami konkurentów, że nadużywa on swej dominującej pozycji na rynku. Miała m.in. wątpliwości, czy Google nie promuje w wynikach wyszukiwania linków do własnych usług kosztem konkurencji. Chodzi np. o portale pozwalające wybierać restauracje, hotele czy produkty.

Inny zarzut to samowolne wykorzystywanie przez Google'a treści zamieszczanych na konkurencyjnych wyspecjalizowanych wyszukiwarkach czy prywatnych witrynach internetowych. Amerykański koncern był oskarżany także o to, że wymusza wyłączność na wydawcach, którzy chcą się reklamować w jego wyszukiwarce. Google w kwietniu 2013 r. zaprezentował propozycje rozwiązania problemu, potem KE przebadała te propozycje i konsultowała się w ich sprawie z uczestnikami rynku, dwukrotnie żądała poprawek od Google'a.

- Moją misją jest ochrona konkurencji z korzyścią dla konsumentów, a nie konkurentów. Wierzę, że nowa propozycja uzyskana od Google'a po długich i trudnych rozmowach może odpowiedzieć na obawy Komisji. Nie powstrzymując Google'a od poprawiania własnych usług, zapewnia ona użytkownikom rzeczywisty wybór między konkurencyjnymi usługami prezentowanymi w porównywalny sposób (...). Przekształcenie tej propozycji w prawnie wiążące zobowiązanie dla Google'a zapewniłoby szybkie przywrócenie warunków konkurencji i utrzymanie ich w kolejnych latach - oświadczył Almunia, cytowany w środowym oświadczeniu KE.

Na konferencji prasowej komisarz powiedział, że w związku z nową propozycją Google'a KE będzie "zmierzać w kierunku decyzji opartej na prawnie wiążących zobowiązaniach". Dodał, że w przeciwnym wypadku (gdyby KE dążyła do nałożenia kary, a nie do ugody) postępowanie mogłoby zabrać wiele lat i nie przynieść tego samego natychmiastowego efektu.

Google zgodził się zagwarantować, że w przypadku promowania własnych wyspecjalizowanych usług wyszukiwania na swojej stronie, np. produktów, hoteli czy restauracji, wyświetlone będą też usługi trzech wybranych obiektywnie konkurentów. Ich usługi mają być wyświetlone w sposób widoczny i porównywalny ze sposobem wyświetlania własnych usług przez Google'a.

Google ma też usunąć wymóg wyłączności ze swoich umów z wydawcami w sprawie reklam w wyszukiwarce. Ponadto konkurencyjne wyszukiwarki będą mogły zastrzec, aby Google nie wykorzystywał ich treści, takich jak opinie użytkowników, we własnych wyspecjalizowanych usługach wyszukiwania. Ma to nie mieć wpływu na pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania w Google'u. Do braku zgody na wykorzystywanie ich treści mają mieć prawo wszystkie strony internetowe. Google ma też usunąć przeszkody w przenoszeniu internetowych kampanii reklamowych z jego platformy Google AdWords na platformy konkurentów.

Realizacja zobowiązań przez Google'a miałaby być monitorowana przez niezależnego pełnomocnika. Google będzie zobligowany do realizacji tych zobowiązań na terenie Europy przez 5 lat.

Gdyby Google nie doszedł do ugody z KE, groziłaby mu kara nawet do 10 proc. rocznych obrotów, co agencja Reutera wyceniła w środę na kwotę do 5 mld dolarów.

Zdaniem Europejskiej Organizacji Konsumentów BEUC Komisja Europejska nie w pełni zrealizowała cel zapewnienia uczciwego wyboru konsumentom w obszarze wyszukiwań online. - Konsumenci powinni oczekiwać neutralnych wyników wyszukiwań. Tak dziś nie jest ze względu na naturę modelu biznesowego Google'a i spodziewaliśmy się, że Komisja to naprawi - oświadczyła cytowana w komunikacie dyrektor generalna BEUC Monique Goyens.

Zawód w związku ze środowym oświadczeniem KE wyraził też dyrektor ds. publicznych w Allegro Group Chris Sherwood. Jego zdaniem przedstawione propozycje nie zapewniają równych zasad dla europejskiej gospodarki internetowej oraz "nie odpowiadają na problem nieuczciwej konkurencji".

Z Brukseli Julita Żylińska

Źródło artykułu:PAP

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.