Kierownik wypalony zawodowo
Polskich menedżerów masowo dotknął problem wypalenia zawodowego. Pracują więcej za mniejszą płacę, boją się utraty pracy i nie mają perspektyw na poprawę swojej sytuacji.
21.12.2010 | aktual.: 22.12.2010 09:08
*Polskich menedżerów masowo dotknął problem wypalenia zawodowego. Pracują więcej za mniejszą płacę, boją się utraty pracy i nie mają perspektyw na poprawę swojej sytuacji. W rezultacie, jak wykazało badanie Talent Club, spada efektywność ich pracy. A takich pracowników nie można pozostawić samym sobie. *
Czas kryzysu stanowi prawdziwe wyzwanie dla polskich menedżerów. Pracodawcy wymagają większego nakładu pracy, jednocześnie pozbawiając pracowników premii i podwyżek, a nawet obniżając im zarobki. Przysłowiowa „praca za dwóch” po godzinach i w weekendy, presja rezygnacji z urlopów wypoczynkowych i chorobowych skutkują wypaleniem zawodowym i frustracją. A ta z kolei prowadzi do chorób, depresji i problemów z normalnym funkcjonowaniem w społeczeństwie.
W parze z przemęczeniem zawodowym menedżerów idzie też niska efektywność pracy. Jak wykazało badanie Talent Club „Polski menedżer czasów kryzysu”, jedynie 23% menedżerów pracuje z efektywnością 100%. Z kolei ponad połowa respondentów określiła ją na poziomie 60-70%. Jednocześnie z tego samego badania wynika również, że zwiększenie efektywności w pracy przy zachowaniu takich samych nakładów personalnych, czasowych i finansowych jest największym wyzwaniem jakie stoi przed menedżerami w dobie kryzysu.
Mniejszą wydajność w pracy spowodowaną stresem i wypaleniem zawodowym potwierdzają też badania prowadzone przez zespół prof. Bassam Aouil, psychologa z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Badanie na około 10 tys. osób pokazało, że co czwarty pracownik jest wypalony zawodowo, a kolejnym wypalenie grozi. Przyczyn tego zjawiska jest kilka: przede wszystkim stres przed zwolnieniem czy pogarszające się warunki pracy. W trudnych czasach od polskich menedżerów wymaga się też innych specyficznych umiejętności. Badanie Talent Club pokazało, że najważniejsze są elastyczność w podejściu do problemu oraz umiejętność zarządzania ludźmi. W okresie spowolnienia gospodarczego takie zdolności jak sprawiedliwe delegowanie obowiązków, wykorzystywanie pracy zespołowej oraz dbanie o relacje między pracownikami nabierają fundamentalnego znaczenia. W wyniku zaniedbań czy też braku tych cech, nieumiejętnie zarządzani pracownicy stają się sfrustrowani. A Polacy już są jednym z najbardziej
zestresowanych narodów w Europie. Takie są wyniki innych badań przeprowadzonych w ramach programu Talent Club, w których firma Extended DISC zmierzyła poziom stresu wśród osób aktywnych zawodowo.
Stan wypalenia zawodowego polskich menedżerów stanowi duże zagrożenie dla kondycji finansowej firmy, a nawet polskiej gospodarki. Rozwiązaniem może być zmniejszenie kosztów pracy, biurokracji oraz inne ulepszenia w przepisach prawa pracy. Jednak zmiany można zacząć od siebie. „Rekomendowałbym zarządom firm regularne badania klimatu organizacyjnego i wdrażanie działań naprawczych w ich organizacjach, które poprawią ten klimat, a w konsekwencji obniżą koszty nadmiernej absencji, czy rotacji pracowników. W dużych organizacjach oszczędności płynące z takich działań mogą sięgać milionów złotych.” – powiedział Romeo Grzębowski z firmy Extended DISC, partnera programu Talent Club.
„Jak wykazały nasze badania, firmy przeprowadzają redukcję kosztów działalności na dużą skalę. Nie kierują się przy tym dobrem pracowników, a taka postawa na dłuższą metę okazuje się dość krótkowzroczna. Inwestycje w szkolenia, coaching i zarządzanie karierą pracowników szlifuje ich umiejętności funkcjonowania w kryzysie” – powiedział Marek Smolarz, Dyrektor Generalny firmy Diners Club Polska, która stworzyła platformę Talent Club.