Kierownik zarobi więcej. Co musi umieć?
Od 4 do 5,5 tys. zł w handlu i usługach, ponad 7 tys. w bankowości, a nawet 10 tys. w branży IT
18.03.2013 | aktual.: 18.03.2013 11:30
*Od 4 do 5,5 tys. zł w handlu i usługach, ponad 7 tys. w bankowości, a nawet 10 tys. w branży IT – tyle średnio wynosiły zarobki osób na stanowiskach kierowniczych w 2011 roku według badań OBW. *
Nie ma jednak nic za darmo. By osiągnąć – i utrzymać – taki poziom wynagrodzenia, liderzy muszą dbać o swój rozwój, uczestniczyć w procesach poszerzania kompetencji, a na co dzień brać na siebie większą odpowiedzialność i wykazywać się większą odpornością na stres. Opłaca się?
Co lider ma na głowie
Wyższe uposażenie to ta milsza, bardziej eksponowana strona pracy lidera mniejszego lub większego zespołu. Na niej jednak sprawa się nie kończy. Menedżerka ma i mniej przyjemne strony. Kierownik odpowiada za wykonanie zleconych mu zadań, co oznacza, że musi właściwie rozdzielać je w zespole, szybko rozwiązywać pojawiające się problemy i pilnować, by podległa mu grupa działała z maksymalną efektywnością. A to bynajmniej nie wszystko. - Aby efektywnie kierować pracą zespołu, menedżer powinien posiadać szereg określonych kompetencji, wiedzę i umiejętności – mówi Patrycja Plaskiewicz, specjalista ds. marketingu i PR z agencji Architekci Kariery. – Wśród nich trzeba wymienić umiejętność zarządzania czasem swoim i zespołu. Osoba zarządzająca powinna też mieć wizję działania i strategię jej urzeczywistnienia. Do niej należy rekrutacja nowych pracowników i tworzenie zespołów. A także między innymi nadzór nad wdrażaniem pracowników, efektywna komunikacja, delegowanie zadań, motywowanie pracowników, kontrolowanie i
monitorowanie, decydowanie i rozwiązywanie konfliktów.
Jeden szybciej, drugi wolniej…
*Polecamy: * Rynek weryfikuje zarobki w Polsce
Osoba na stanowisku kierowniczym powinna nie tylko posiadać kompetencje umożliwiające sprawne wykonywanie tych wszystkich zadań, ale też dobrze znać firmę, i szerzej – branżę, w której funkcjonuje. Widać z tego, że kierownikiem z prawdziwego zdarzenia nie można stać się na zawołanie.
Ile czasu potrzeba, by stać się dobrym kierownikiem zespołu? Eksperci zgodnie podkreślają, że to sprawa indywidualna. – Każdy wchodzi w tę rolę stopniowo, przyjmuje pewne postawy i rozwija się w swoim tempie – wyjaśnia Patrycja Plaskiewicz.
Najczęściej mówi się o okresie od kilku do kilkunastu lat zbierania doświadczeń. Ale zdarzają się przypadki, że ludzie bez specjalnego doświadczenia też potrafią sprostać zadaniom lidera.
– Jako całkiem młody człowiek znalazłem się w dużej grupie realizującej zlecenie. Nasz szef po tygodniu musiał nagle wyjechać na kilka dni. Byliśmy zdumieni, bo swoje zadania na ten czas scedował na najmłodszego z nas, jeszcze studenta – opowiada 39-letni menedżer Sławek. – Okazało się jednak, że albo miał wyczucie, albo po prostu uważnie nas obserwował. Jego zastępca okazał się człowiekiem chwytającym wszystko w lot, pełnym empatii i pracowitym, a przy tym świetnym organizatorem.
Co do rozwoju lidera, ważne jest jeszcze jedno. - Menedżer musi zdobywać umiejętności w tempie zgodnym z własnymi predyspozycjami, bo kierownika z nikogo na siłę się nie zrobi – uważa Sławek. - Można co najwyżej sprawić, że taka osoba zablokuje się psychicznie i przestanie rozwijać. To ważne szczególnie dzisiaj, gdy w biznesie wszędzie się wszystkim spieszy.
Lider z urodzenia – czy ktoś taki istnieje?
Czy cechy niezbędne do kierowania zespołem trzeba w sobie dopiero żmudnie wykształcać i niejako uczyć się bycia kierownikiem? Nie ma innej drogi? – Nikt nie rodzi się doświadczonym menedżerem wysokiego szczebla – mówi ekspertka z firmy Architekci Kariery. – Rola menedżera jest niezwykle odpowiedzialna i trudna, dlatego kierownikami rzadko zostają osoby przed 30 rokiem życia. Kompetencje menedżerskie często przychodzą razem z doświadczeniem. Z tym że oczywiście wrodzone predyspozycje, takie jak np. duża charyzma, pomagają w pełnieniu roli lidera. Jednak nawet bardzo charyzmatyczna osoba musi się dużo nauczyć, zanim zacznie efektywnie kierować zespołem.
Nie oznacza to, że procesu wypracowywania odpowiednich kompetencji i cech niezbędnych liderowi nie można przyspieszyć. Na rynku funkcjonuje wiele publikacji i szkoleń, związanych z kreowaniem umiejętności i postaw liderskich. Możliwe są również inne działania, mogące pomóc w wypracowaniu cech pomocnych w liderowaniu.
*Polecamy: * Rynek weryfikuje zarobki w Polsce
– Oprócz wszelkiego rodzaju szkoleń i publikacji, menedżerowie często sięgają po pomoc bardziej doświadczonych coachów i mentorów – wyjaśnia Patrycja Plaskiewicz. – Istnieją firmy, które wspierają menedżerów w ich roli i dzielą się swoimi narzędziami oraz doświadczeniem. Na rynku istnieją również konferencje oraz wydarzenia HR, na których omawiane są różne problemy związane z tematyką leadershipu.
TK,MA,WP.PL