Klienci muszą dużo wiedzieć o swoim e-sklepie

Sklep internetowy musi dokładnie informować klientów o terminach i sposobie dostawy oraz o danych rejestrowych i adresowych pozwalających go zidentyfikować. Inaczej grozi mu nałożenie kary.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Przekonał się o tym krakowski sklep internetowy Music Corner. Tamtejsza delegatura Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożyła na niego karę w wysokości ponad 12 tys. zł za prawie rok zwłoki w wykonaniu wcześniejszej decyzji urzędników.

Nakazali oni w niej, aby sklep podawał klientom rzetelną, prawdziwą i pełną informację o organie rejestrowym spółki i numerze, pod którym figuruje ona w Krajowym Rejestrze Sądowym, o sposobie i terminie dostawy, a także okresie, w jakim oferta handlowa ma charakter wiążący.

UOKiK uznał, że nie podając tych informacji, sklep naruszył art. 9 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (DzU z 2000 r. nr 22, poz. 271 ze zm.).

Z art. 9 ust. 3 tej ustawy wynika, że przedsiębiorca musi potwierdzać konsumentowi informacje, których wymaga prawo, najpóźniej w momencie spełniania świadczenia. Klient powinien być poinformowany o m.in. nazwie i siedzibie przedsiębiorcy, sądzie, w którym został zarejestrowany, oraz numerze KRS. Oprócz tego należy mu podać m.in. informacje o istotnych właściwościach świadczenia, cenie (wraz ze wszystkimi składnikami jak podatki i cła), zasadach zapłaty za towar, sposobie, kosztach i terminie dostawy, uprawnieniu do odstąpienia od umowy w ciągu dziesięciu dni, terminie, w jakim oferta ma charakter wiążący, miejscu i sposobie składania reklamacji. Wszystkie te wiadomości muszą być sformułowane jednoznacznie, w sposób zrozumiały i łatwy do odczytania.

Urzędnicy podczas kontroli ustalili, że spółka nie podawała wszystkich wymaganych informacji zwłaszcza na wystawianych konsumentom potwierdzeniach zawarcia umowy w formie elektronicznej oraz na paragonach.

Ponieważ sklep nie dostosował się w pełni do zaleceń UOKiK, ten nałożył na niego karę pieniężną. Przewiduje ją art. 107 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (DzU z 2007 r. nr 50, poz. 331 ze zm.). Stawka kary może sięgnąć za jeden dzień zwłoki nawet równowartości 10 tys. euro.

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że UOKiK miał rację, wymierzając e-sklepowi karę za zwłokę o równowartości 10 euro za każdy dzień. Sąd stwierdził jedynie, że firma zaczęła wykonywać decyzję o miesiąc wcześniej, niż ustalili to urzędnicy, dlatego zmniejszył ją o 2 tys. – do 10 tys. euro. Wyrok nie jest jeszcze prawomocny (sygn. XVII Ama 82/09).

Michał Kosiarski
Rzeczpospolita

Wybrane dla Ciebie
Skarbówka dała zielone światło. Te wydatki wliczysz do kosztów
Skarbówka dała zielone światło. Te wydatki wliczysz do kosztów
Duża zmiana na Poczcie już wkrótce. Mówią o rewolucji
Duża zmiana na Poczcie już wkrótce. Mówią o rewolucji
Ta opłata to obowiązek. Kontrolerzy robią zdjęcia aut. 800 zł kary
Ta opłata to obowiązek. Kontrolerzy robią zdjęcia aut. 800 zł kary
"Grozi za to grzywna 1500 zł". Burmistrz apeluje do rolników
"Grozi za to grzywna 1500 zł". Burmistrz apeluje do rolników
Ile trzeba mieć oszczędności, by żyć z odsetek? Oto kwota
Ile trzeba mieć oszczędności, by żyć z odsetek? Oto kwota
Te znicze to tegoroczny hit. Ludzie wydają nawet kilkaset złotych
Te znicze to tegoroczny hit. Ludzie wydają nawet kilkaset złotych
Ostrzeżenie dla turystów. Niedźwiedź pojawił się w woj. małopolskim
Ostrzeżenie dla turystów. Niedźwiedź pojawił się w woj. małopolskim
Emerytura w wieku 40 lat. Policzyli, ile musisz mieć kapitału
Emerytura w wieku 40 lat. Policzyli, ile musisz mieć kapitału
Jak zwiększyć emeryturę z KRUS i ZUS? Nie każdy o tym wie
Jak zwiększyć emeryturę z KRUS i ZUS? Nie każdy o tym wie
Rywal KFC szturmem podbija Polskę. Otwiera 7 nowych lokali
Rywal KFC szturmem podbija Polskę. Otwiera 7 nowych lokali
Wpłata na konto. Od takiej kwoty bank zawiadomi skarbówkę
Wpłata na konto. Od takiej kwoty bank zawiadomi skarbówkę
To koniec znanego browaru. Burmistrz miasta z nazwy marki zabrał głos
To koniec znanego browaru. Burmistrz miasta z nazwy marki zabrał głos