Trwa ładowanie...
euro 2012
22-01-2010 10:10

Kolej przyspiesza przed Euro 2012 z wielkimi inwestycjami

Dworzec Warszawa Centralna ma być bardziej przestronny, czysty i bardzo dobrze oświetlony.

Kolej przyspiesza przed Euro 2012 z wielkimi inwestycjamiŹródło: Jupiterimages
dxzowte
dxzowte

Polskie Koleje Państwowe już dawno nie miały tak ambitnych planów inwestycyjnych. Do czasu rozpoczęcia Euro 2012 chcą zmodernizować aż 980 kilometrów szlaków kolejowych. W ciągu trzech najbliższych lat ma także przybyć trochę nowoczesnego taboru kolejowego. Czeka nas też największa modernizacja dworców od ponad 30 lat. Już w tym roku prace ruszą w 33 obiektach. W tegorocznym budżecie przeznaczono na ten cel 103 mln zł.

Dworce będą pełne światła i funkcjonalne
Jeszcze w tym kwartale ma być ogłoszony przetarg na wykonawcę modernizacji dworca Centralnego w Warszawie. - Szacowana wartość prac wynosi 22 mln zł. Obejmą one elewacje hali głównej, zewnętrzne pasaże wokół hali na poziomie zero, a także wszystkie ogólnodostępne przestrzenie wewnętrzne - wylicza Michał Wrzosek, rzecznik Grupy PKP.

Oznacza to, że renowacji i konserwacji poddane będą takie elementy architektury jak strzegomskie granitowe posadzki i okładziny, ściany z marmuru Biała Marianna oraz surowe betonowe tynki z płukanego żwiru, typowe dla stylu modernistycznego. Unowocześniony dworzec ma się charakteryzować zwiększoną ilością światła, czystością oraz bardziej czytelnym układem przestrzennym. Oświetlenie zostanie wzmocnione dzięki zastosowaniu energooszczędnych, nowoczesnych świetlówek. Dworzec Warszawa Centralna będzie modernizowany ze środków własnych PKP.

Prace mają się zakończyć wiosną 2012 r. PKP współpracuje też z dużymi firmami deweloperskimi, które są partnerami przy przebudowie dworców głównych w Katowicach i Poznaniu oraz dworca Warszawa Zachodnia. Wartość inwestycji przygotowanych wspólnie z deweloperami wynosi ponad 2 mld zł. Natomiast trzy duże projekty: Gdynia Główna, Kraków Główny i Wrocław Główny będą finansowane ze środków Unii Europejskiej.

dxzowte

Podróż między miastami niewiele się skróci
Największym problemem podczas Euro 2012 będą niedostosowane szlaki kolejowe, przez co podróż między miastami organizatorami meczów niezbyt się skróci. Według zarządu Polskich Linii Kolejowych z punktu widzenia rozgrywek najbardziej istotne są dojazdy z lotnisk na Okęciu i z Balic. Przejazd z Warszawy do Poznania ma trwać trzy godziny, czyli tyle samo, co obecnie. Linia ze stolicy do Gdańska również nie będzie kompleksowo zmodernizowana.

Przed rozpoczęciem mistrzostw mają być zakończone prace na odcinku od Warszawy przez Nasielsk do Działdowa. Czas przejazdu ze stolicy do Trójmiasta ma się skrócić do trzech i pół godziny. Niewiele zmieni się także czas podróży z Warszawy do Wrocławia. Ma on spaść do poniżej pięciu godzin.

Pewne inwestycje poczyni też PKP InterCity. Ale, jak zastrzega rzecznik Paweł Ney, nie są one związane z Euro 2012, a jedynie zbiegają się z tą imprezą. Już w tym roku firma uzyska 17 nowych wagonów z zakładów Cegielskiego w Poznaniu. Oprócz tego 500 wagonów ma być gruntownie zmodernizowanych. Do czerwca InterCity ma się też wzbogacić o osiem nowych lokomotyw Eurosprinter, dzięki czemu ich liczba wzrośnie do 10.

Spółka jest także w trakcie wyboru producenta 20 nowoczesnych składów zespolonych. Pociągi mogłyby obsługiwać trasę z Gdyni przez Warszawę do Katowic. Dzięki temu podróż mogłaby się stać nawet o 40 proc. krótsza. Pod warunkiem wszak przystosowania całego szlaku do prędkości ponad 200 kilometrów na godzinę. Na co, niestety, nie zapowiada się przed wielkimi mistrzostwami.

dxzowte
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dxzowte