Kolejny etap modernizacji i zmiana nazwy spółki z Grupy Kapitałowej PKP Intercity

Należący do PKP Intercity Zakład Usług Taborowych Remtrak zmienia nazwę na PKP Intercity Remtrak sp. z o.o. Jednocześnie rozpoczyna trzeci etap modernizacji swojego oddziału w Idzikowicach, poszerzając tym samym jego kompetencje. Spółka planuje zatrudnić 400 nowych pracowników.

Obraz
Źródło zdjęć: © pkp
  • Zakład Usług Taborowych Remtrak, którego właścicielem jest narodowy przewoźnik kolejowy, zmienia nazwę na PKP Intercity Remtrak sp. z o.o. Spółka wchodzi w skład Grupy Kapitałowej PKP Intercity, którą tworzą PKP Intercity S.A., WARS S.A. i PKP Intercity Remtrak Sp. z o.o. Wszystkie spółki stale rozwijają się i od kilku lat osiągają zyski.
  • Rozpoczyna się trzeci etap modernizacji PKP Intercity Remtrak. Cały proces rozpoczął się w maju 2016 roku, a jego zakończenie planowane jest na styczeń 2021 roku. Modernizacja spółki i rozbudowa Oddziału w Idzikowicach (powiat opoczyński) ma na celu urynkowienie spółki i rozbudowanie niezbędnych kompetencji.
  • Od 2016 spółka Remtrak notuje zyski, które są coraz wyższe. W 2018 roku zysk netto wyniósł ponad 5,4 mln zł netto.
  • Od 2014 do końca 2018 roku spółka zrealizowała lub wciąż realizuje umowy o łącznej wartości 522,1 mln zł netto.

Remtrak na nowych torach

Zakład Usług Taborowych Remtrak Sp. z o.o. powstał w 1999 roku i do 2014 r. był spółką Grupy PKP z większościowym udziałami PKP S.A. W 2011 r. PKP Intercity S.A. odkupiła mniejszościowe udziały, a od 2014 r. jest jedynym wspólnikiem spółki. PKP Intercity S.A. tworzy Grupę Kapitałową, w skład której wchodzą PKP Intercity S.A., WARS S.A. i PKP Intercity Remtrak Sp. z o.o. Wraz ze zmianą nazwy spółki, Remtrak wkracza w nowy etap rozwoju.

Jest to związane z rozpoczynającym się trzecim etapem modernizacji PKP Intercity Remtrak i Oddziału w Idzikowicach. Celem tego procesu jest urynkowienie spółki i rozszerzenie dotychczasowych kompetencji. Obecny etap obejmie budowę nowej hali naprawczej dla lokomotyw i wagonów wraz z wózkownią oraz hali napraw zestawów kołowych. Pozwoli to na jednoczesną naprawę większej liczby wagonów. Zakończenie prac zaplanowane jest na styczeń 2021 roku.

Cały proces modernizacji rozpoczął się w maju 2016 roku. W ramach pierwszego etapu rozbudowy m.in. zbudowano nowoczesną komorę lakierniczą, a także zrealizowano inwestycje, które znacząco poprawiły komfort pracy. Koszt pierwszego etapu modernizacji wyniósł 8,7 mln zł netto.

Drugi etap modernizacji zaczął się w maju 2017 roku. W tym czasie Oddział w Idzikowicach powiększył się o nową halę produkcyjną wyposażoną w wiele specjalistycznych stanowisk naprawczych, co pozwoliło usprawnić proces naprawy wagonów, zwiększyć efektywność i jeszcze mocniej uniezależnić się od podmiotów zewnętrznych. Rozszerzenie zakresu świadczonych usług pozwoliło także na wzrost zatrudnienia w zakładzie. Dla zwiększonej liczby pracowników dobudowano piętrowy budynek administracyjno-socjalny. Koszt tego etapu rozbudowy wyniósł ponad 9,2 mln zł netto.

Rosnące zatrudnienie

Rozbudowywany zakład w Idzikowicach stanowi ważny ośrodek zatrudnienia w regionie, a liczba pracowników stale rośnie. Na koniec 2018 roku pracowało w nim 349 osób. We wszystkich oddziałach Remtrak zatrudniał ponad 500 pracowników. Dynamika wzrostu zatrudnienia w Oddziale w Idzikowicach jest bardzo duża. Jeszcze na koniec 2014 roku w zakładzie pracowało 145 osób, co oznacza, że na przestrzeni czterech lat wzrost zatrudnienia wyniósł 140%. Przyczyniło się do tego efektywne zarządzanie spółką i trwający od 2016 roku proces modernizacji zakładu, który przełożył się na zwiększenie zakresu wykonywanych prac. Niezwykle ważny był w tym zakresie rok 2017, w którym liczba pracowników Oddziału w Idzikowicach zwiększyła się o ponad 120.

Rozpoczynający się kolejny etap rozbudowy zakładu wpłynie na dalszy wzrost zatrudnienia. Potrzebnych będzie wielu specjalistów i inżynierów wykonujących naprawy na poziomie utrzymania P4 i P5(1). Docelowo pracę w Oddziale na terenie Idzikowic znajdzie od 400 do 450 nowych pracowników, co daje łącznie ponad 800 miejsc pracy.

Spółka na plusie

Remtrak notuje rosnące zyski. Rok 2018 spółka zamknęła z 5,42 mln zł netto zysku. 2017 rok przyniósł 4,12 mln zł netto zysku, względem 3,35 mln zł netto w 2016 roku. Dane potwierdzają, że wdrożony plan modernizacji idzie w parze nie tylko z dynamicznym wzrostem zatrudnienia, ale i z rosnącymi zyskami spółki.

Realizacja umów wartych ponad pół miliarda złotych

Systematycznie rośnie liczba zleceń, które Remtrak wykonuje dla PKP Intercity. W latach 2014-2018 spółka zrealizowała aż 1867 zleceń. W 2014 roku było ich 257, a w ubiegłym roku już 540. Były to głównie przeglądy na poziomie P4. Wraz z modernizacją Oddziału w Idzikowicach i poszerzeniem jego kompetencji systematycznie zwiększa się zakres usług, jakie Remtrak świadczy na rzecz PKP Intercity.

Od 2014 do końca 2018 roku spółka zrealizowała lub wciąż realizuje umowy o łącznej wartości 522,1 mln zł netto. Największa z nich zawarta została w 2017 roku i dotyczy przeglądów okresowych na czwartym poziomie utrzymania aż 954 wagonów osobowych. Umowa jest wciąż realizowana, a jej wartość z prawem opcji wynosi 246,8 mln zł netto.

Nie tylko Idzikowice

Na Oddział w Idzikowicach przypada większość zatrudnienia PKP Intercity Remtrak, jednak nie jest to jedyny ośrodek spółki. Jej centrala mieści się w Toruniu. Tam znajduje się m.in. warsztat, który wykonuje specyficzne elementy, głównie na potrzeby Oddziału w Idzikowicach.

W Oddziale na Olszynce Grochowskiej w Warszawie realizowane są m.in. naprawy wagonów osobowych na poziomie utrzymania P4, przeglądy P3, naprawy awaryjne oraz wykonywane są modernizacje WC. W warszawskim oddziale wykonywane są także naprawy wózków wagonowych i zestawów kołowych, lecz skala prac jest znacznie mniejsza niż w Idzikowicach.

Coraz efektywniejsze zabezpieczenie potrzeb taborowych

Zakończenie procesu modernizacji Oddziału w Idzikowicach pozwoli znacząco zwiększyć liczbę wykonywanych przez PKP Intercity Remtrak przeglądów na czwartym i piątym poziomie utrzymania. Stały rozwój zakresu prac świadczonych przez zakład umożliwi zaspokojenie około 90% potrzeb PKP Intercity w zakresie przeglądów P4 i do 25% przeglądów P5 wagonów, jak również około 60% przeglądów okresowych lokomotyw elektrycznych oraz niemal wszystkich prac przy zestawach kołowych. PKP Intercity będzie w coraz mniejszym stopniu uzależnione od podmiotów zewnętrznych, co pozwoli szybko, elastycznie, a także efektywnie kosztowo reagować na bieżące potrzeby taborowe. Przełoży się to bezpośrednio na sprawną obsługę stale rosnącej liczby pasażerów przewoźnika.

(1)Pięć poziomów utrzymania pojazdów kolejowych

Pojazdy kolejowe w Polsce serwisowane są na pięciu poziomach od P1 do P5. Przeglądy oraz naprawy poziomów P1-P3 prowadzone są na co dzień czy w miarę zużycia części. Naprawy typu P4 obywają się co 3-5 lat. Sprawdzany jest wówczas dokładnie stan techniczny pojazdu, następuje planowa wymiana podzespołów oraz zespołów. Natomiast naprawy najwyższego poziomu wykonywane są co 12-20 lat i mają na celu modernizację pojazdu. Wymieniane są praktycznie wszystkie podzespoły, nadwozia oraz podwyższany jest standard, np. poprzez wprowadzenie gniazdek elektrycznych czy toalet z zamkniętym obiegiem.

Artykuł sponsorowany
Źródło artykułu: Artykuł sponsorowany

Wybrane dla Ciebie

Sezon grzewczy w Krakowie z problemami. "Mamy natłok zgłoszeń"
Sezon grzewczy w Krakowie z problemami. "Mamy natłok zgłoszeń"
Primark otworzy nowy sklep w Polsce. Szuka pracowników. Jakie zarobki?
Primark otworzy nowy sklep w Polsce. Szuka pracowników. Jakie zarobki?
Papierosy spadały z nieba na Podlasiu. Zatrzymani Białorusini i Polacy
Papierosy spadały z nieba na Podlasiu. Zatrzymani Białorusini i Polacy
Trwają kontrole na wsiach. Co sprawdzają inspektorzy?
Trwają kontrole na wsiach. Co sprawdzają inspektorzy?
Ukradła kwiaty warte 55 tys. zł. Tak się tłumaczy
Ukradła kwiaty warte 55 tys. zł. Tak się tłumaczy
Linia lotnicza się zamyka. Woziła Polaków do turystycznego raju
Linia lotnicza się zamyka. Woziła Polaków do turystycznego raju
Obiad w Warszawie za 19 złotych. Tania stołówka rusza 1 października
Obiad w Warszawie za 19 złotych. Tania stołówka rusza 1 października
Miał 18 mieszkań na wynajem. Teraz się ich pozbywa. Podał powody
Miał 18 mieszkań na wynajem. Teraz się ich pozbywa. Podał powody
Spór o zabytkową willę w Zakopanem. "Czujemy się szykanowani"
Spór o zabytkową willę w Zakopanem. "Czujemy się szykanowani"
Mówi o rozwodzie z polską polityką. A jaki majątek posiada Hołownia?
Mówi o rozwodzie z polską polityką. A jaki majątek posiada Hołownia?
Zbigniew Ziobro zatrzymany. Oto jego oświadczenie majątkowe
Zbigniew Ziobro zatrzymany. Oto jego oświadczenie majątkowe
Zabronione na balkonie. Kary za szkody sięgają tysięcy złotych
Zabronione na balkonie. Kary za szkody sięgają tysięcy złotych