Koniec dyskryminacji osób niepełnosprawnych przez banki

Dla instytucji finansowych powinno być bez znaczenia to, czy jest się pełno-, czy niepełnosprawną osobą. Klient powinien być klientem. Niestety, jak pokazuje rzeczywistość, osoby niepełnosprawne są często dyskryminowane przez banki i firmy pożyczkowe. I nie chodzi tu o bariery architektoniczne, ale o usługi - chociażby dostęp do tłumacza migowego czy uproszczenie języka umów bankowych.

Obraz
Źródło zdjęć: © Fotolia

Osoby niepełnosprawne i ich opiekunowie to około 8 mln ludzi w Polsce. Wydatków, z jakimi muszą się borykać każdego dnia jest wiele, a pieniędzy w portfelu często brakuje. I choć są pełnoprawnymi obywatelami, osoby te mają trudności w korzystaniu nawet z podstawowych usług bankowych, co powoduje u nich poczucie niesprawiedliwości i dyskryminacji.

Dostępność do usług dla niepełnosprawnych ma poprawić porozumienie, jakie na początku listopada 2013 roku zawarł Bank Polskiej Spółdzielczości S.A. i Polskie Forum Osób Niepełnosprawnych. - Porozumienie zostało zawarte, więc otwarto drzwi do wspólnego wypracowania takich rozwiązań, które mogłyby służyć przede wszystkim osobom niepełnosprawnym. A te rozwiązania to usługi i produkty bankowe - podkreśla Anna Machalica, prezes PFON. - Na polskim rynku nie ma systemu doradztwa specjalnego, finansowego, kierowanego do osób z niepełnosprawnościami. Jest to dość poważna część społeczeństwa, która wymaga innej relacji i też empatycznego podejścia ze strony instytucji finansowych.

Banki coraz częściej zdają sobie sprawę z konieczności wprowadzenia zmian. Nie chodzi tu tylko o e-bankowość, ale też o szkolenie pracowników, by potrafili naprawdę skutecznie pomagać wszystkim klientom.

Jak podkreśla Tomasz Mironczuk, prezes Banku BPS - Porozumienie ma na celu zbudowanie świadomości po stronie bankowości społecznej, że osoby niepełnosprawne są wśród nas. One są naszymi klientami i musimy być przygotowani na ich wszechstronną obsługę. To jest program nakierowany na kulturę obsługi osób niepełnosprawnych, na sposób rozpoznawania niepełnosprawności, na przygotowanie dostępności usług bankowych dla takich osób.

Podpisane porozumienie wpisuje się w wypełnianie postanowień i idei zawartych w Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych, przyjętej przez ONZ w 2006 r. i ratyfikowanej przez Polskę w 2012 r.

To czytają wszyscy
Dino namiesza w branży? Dużo zależy od zakazu handlu alkoholem
Dino namiesza w branży? Dużo zależy od zakazu handlu alkoholem
FINANSE
Carrefour opuści kolejny kraj? Jest tu trzecią największą siecią
Carrefour opuści kolejny kraj? Jest tu trzecią największą siecią
FINANSE
Znaleźli u niego 56 telefonów. Był poszukiwany listami gończymi
Znaleźli u niego 56 telefonów. Był poszukiwany listami gończymi
FINANSE
Zwolnienia w sklepie Biedronki. Ajent wyrzucił ich z dnia na dzień
Zwolnienia w sklepie Biedronki. Ajent wyrzucił ich z dnia na dzień
FINANSE
Jajo sprzedane za prawie 23 mln funtów. Padł rekord
Jajo sprzedane za prawie 23 mln funtów. Padł rekord
FINANSE
Istnieje od 120 lat. Krakowski sklep ma kłopoty. Właściciel tłumaczy
Istnieje od 120 lat. Krakowski sklep ma kłopoty. Właściciel tłumaczy
FINANSE
Odkryj
Ważna zmiana dla rolników. Urzędnicy sprawdzą, czy naprawdę pracujesz
Ważna zmiana dla rolników. Urzędnicy sprawdzą, czy naprawdę pracujesz
FINANSE
Grudniowe żniwa w sklepach. Te produkty Polacy kradną na potęgę
Grudniowe żniwa w sklepach. Te produkty Polacy kradną na potęgę
FINANSE
Od miesiąca żyją bez prądu i wody. Wszystko zaczęło się od awarii
Od miesiąca żyją bez prądu i wody. Wszystko zaczęło się od awarii
FINANSE
Ukraińcy wrócą do Polski? "Zakończenie wojny uwolni tysiące mężczyzn"
Ukraińcy wrócą do Polski? "Zakończenie wojny uwolni tysiące mężczyzn"
FINANSE
Spór o rozbiórkę boiska w Zakopanem. "Goście rezygnowali po 2 dniach"
Spór o rozbiórkę boiska w Zakopanem. "Goście rezygnowali po 2 dniach"
FINANSE
90 proc. Polaków tak robi. Oto cała prawda o naszych zakupach
90 proc. Polaków tak robi. Oto cała prawda o naszych zakupach
FINANSE
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀