Kosmetyki to zły pomysł na prezent
Z badań Deloitte wynika, że w tym roku przeciętna polska rodzina wyda na prezenty świąteczne około 700 zł, prawie połowę świątecznego budżetu. Nie zawsze są to dobrze wydane pieniądze.
21.12.2009 14:34
Wyniki badań innej firmy, PBI mówią, że co piąty Polak jest niezadowolony z prezentów gwiazdkowych. Spośród badanych osób aż 35 proc. nie zamierza korzystać z upominków, 18 proc. nie ma pomysłu, co z nimi zrobić, a prawie 15 proc. wykorzysta je jako prezent dla kogoś innego.
Badania wskazały, że najczęściej jesteśmy niezadowoleni z otrzymania rzeczy osobistych takich jak kosmetyki, odzież, bielizna czy obuwie, które w ubiegłym roku były jednocześnie najpopularniejszymi prezentami gwiazdkowymi (rzeczy osobiste otrzymało prawie 50 proc. ankietowanych).
W ciągu ostatnich kilku lat tendencja ta zaczęła się jednak powoli zmieniać. Prezenty osobiste powoli zaczynają być wypierane przez drobny sprzęt elektroniczny, taki jak iPody, konsole do gier, aparaty cyfrowe, przenośne systemy nawigacyjne oraz gospodarstwa domowego (np. ekspresy do kawy, roboty kuchenne).
Deloitte zbadał też, że najczęściej do szukania prezentów wykorzystywane są serwisy aukcyjne, korzysta z nich 65 proc. badanych oraz porównywarki cenowe (64 proc. badanych). Internet stanowi też dobre miejsce do samych zakupów. W tym roku świąteczne prezenty w sieci zakupi aż 33 proc. ankietowanych.
JS