KPF/IRG SGH: Barometr Rynku Consumer Finance wzrósł do 57,5 pkt w III kw.
Warszawa, 10.08.2016 (ISBnews) - Wartość Barometru Consumer Finance wzrosła do 57,5 pkt w III kw. tego roku z 56,8 pkt kwartał wcześniej i nadal utrzymuje się powyżej 50 pkt, co oznacza, że w perspektywie najbliższych 12 miesięcy dobra koniunktura na rynku kredytów konsumpcyjnych utrzyma się na poziomie zbliżonym do obecnego, wynika z ankiety badawczej Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych (KPF) i Instytutu Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej (IRG SGH).
10.08.2016 | aktual.: 10.08.2016 14:23
"Wartość barometru Consumer Finance praktycznie niewiele się zmieniła i w tym przypadku możemy mówić o stabilizacji. Jeżeli chodzi o sytuację finansową gospodarstw domowych, to tendencja jest nadal wzrostowa, choć zanotowaliśmy niewielki spadek. Jesteśmy natomiast znacznie mniej optymistyczni jeżeli chodzi o wzrost gospodarczy" - powiedział dr Sławomir Dudek z IRG SGH podczas konferencji prasowej.
Według niego, warto odnotować, że w tym kwartale zanotowano największy wzrost, od początku prowadzonych badań przez IRG SGH, jeżeli chodzi o zbilansowanie dochodów i wydatków gospodarstwa domowego. "Prawie 44% respondentów uważa, że jest w stanie 'nieco' lub 'dużo' oszczędzać. Ponad 45% bilansuje swoje wydatki z dochodami, 7% podaje, że przejada swoje wcześniejsze oszczędności, a 3,9% podaje, iż wspiera się długiem" - dodał Dudek.
Według KPF i IRG SGH, rynek dóbr trwałego użytku spada i dotyczy to zarówno planowanego zakupu dóbr trwałego użytkowania, domu czy mieszkania, jak i planowanych wydatków na remont mieszkania bądź domu. Poprawa nastąpiła jedynie w przypadku planowanego zakupu samochodu.
KPF i IRG SGH postanowiło jednocześnie zbadać wpływ programu 500+ na zamierzenia gospodarstw domowych. Z wyników okazało się, że 42,6% respondentów świadczenia na dzieci przeznaczyło na żywność i ubrania, 34,2% na opłaty związane z przedszkolem lub szkołą, 32% na edukację i zajęcia dodatkowe dla dzieci, 16,2% na zwiększenie oszczędności, a na hobby i rozrywkę - 11,8%.
Doradca ekonomiczny KPF dr Mirosław Bieszki zwraca uwagę, że ankietowani inne priorytety przypisali w sytuacji, kiedy świadczenia te będą im przysługiwały przez dłuższy okres czasu. "Na pierwszym miejscu postawiono na edukację i zajęcia dodatkowe dla dzieci, potem na opłaty związane z przedszkolem lub szkołą, a na trzecim miejscu na żywność i ubrania" - powiedział ekspert.
Dodał, że w obu przypadkach na czwartym miejscu z ponad 16-proc. wskazaniami pojawia się planowane zwiększenie oszczędności. "Wyniki nie zaskoczyły nas tak bardzo, ale z pewnością będziemy chcieli powtórzyć te badania" - dodał Bieszki.
W przypadku badania dotyczącego wpływu programu 500+ na zamierzenia gospodarstw domowych oparto się o tę samą grupę badanych osób, jak przy barometrze dotyczącego Consumer Finance.
Podstawą konstrukcji Nowego Barometru Rynku Consumer Finance jest sytuacja w czterech obszarach oddziałujących na rynek kredytów i pożyczek konsumenckich. Obszary te uwzględniają wpływ czynników demograficznych na rynek, popyt na zakupy dóbr trwałych i skłonność do ich finansowania z kredytu, niepewność związaną z sytuacją finansową oraz wykluczenie z rynku kredytowego.
(ISBnews)