Trwa ładowanie...
d40zr0b

KPMG: Rynek alkoholi był warty 41,1 mld zł w 2013 r., jego struktura się zmienia

Warszawa, 13.11.2014 (ISBnews) - Rynek napojów alkoholowych w Polsce był warty 41,1 mld zł w 2013 r. Kluczowy udział w sprzedaży miało tradycyjnie piwo (47%) oraz wódka (30,7%). Stopniowo rośnie jednak udział win gronowych, whisky, likieru, nalewek i smakowych napojów spirytusowych, wynika z badania KPMG.
Share
d40zr0b

"Rynek napojów alkoholowych zmienia się pod wpływem trzech kluczowych trendów konsumenckich. Po pierwsze, Polacy szukają produktów wyższej jakości i marek kojarzonych z wyższą wartością, co przekłada się na premiumizację wielu kategorii. Widzimy także silny trend innowacyjny, wynikający z dużej otwartości konsumentów na nowości i próbowanie nowych smaków. Równolegle na rynek ciągle silnie oddziałuje trend, który można określić jako value for money, czyli poszukiwanie jak najlepszej ceny w stosunku do wartości produktu, polowanie na promocje cenowe i okazje" - skomentował partner w dziale doradztwa podatkowego, szef grupy doradczej dla rynku dóbr konsumpcyjnych KPMG Andrzej Bernatek, cytowany w komunikacie.

Piwo i wódka to kategorie od lat dominujące na polskim rynku. Posiadają dużą grupę regularnych konsumentów - przynajmniej kilka razy do roku sięga po nie odpowiednio 73% i 43% dorosłych. Ich pozycja jednak stopniowo słabnie, w miarę, jak konsumenci eksplorują inne kategorie. Na pozycję wódki wpływają także zmiany regulacyjne, tj. wzrost stawki akcyzy na alkohol etylowy w 2014 roku.

Z badania wynika także, że coraz więcej Polaków wybiera produkty wysokiej jakości i marki o charakterze premium (31%), jednocześnie aktywnie poszukując jak najlepszego stosunku ilości lub jakości do ceny (26%). Na rynku piwa i napojów spirytusowych szczególnie wyraźny jest trend innowacyjny, zgodnie z którym konsumenci poszukują nowych, oryginalnych lub mało znanych produktów.

d40zr0b

"W miejsce powoli kurczącej się sprzedaży wódki oraz ustabilizowanej sprzedaży piwa coraz większy udział w wydatkach na napoje alkoholowe zdobywają wina gronowe (6,3%), whisk(e)y (4,3%) oraz likiery, nalewki i smakowe napoje spirytusowe (5,4%)" - czytamy dalej.

Jak wynika z raportu KPMG w Polsce, drugim kluczowym trendem - obok premiumizacji - na polskim rynku napojów alkoholowych jest trend innowacyjny.

"Konsumenci poszukują nowości, a producenci i dystrybutorzy bardzo sprawnie te potrzeby podsycają. Najlepiej widać to na rynku napojów spirytusowych, gdzie rozwijają się smakowe odmiany tradycyjnych kategorii, jak wódki i whisk(e)y. Przebojem okazały się relatywnie nowe kategorie, jak 'wódki' smakowe o obniżonej zawartości alkoholu, których sprzedaż zbliżyła się w 2013 roku do 24 mln litrów. Teraz doszły do nich jeszcze smakowe napoje o ok. 20% zawartości alkoholu. Oferta produktowa pod względem smaków i odmian jeszcze nigdy nie była tak rozbudowana" - komentuje Bernatek.

Na rynku piwa trend innowacyjny zaowocował m.in. dynamicznym rozwojem kategorii piw smakowych (owocowych, miodowych i in.) oraz miksów piwnych. Od 2004 roku ich sprzedaż wzrosła blisko dwukrotnie i odgrywa obecnie dużą rolę w skali całego rynku piwa, z wolumenem sprzedaży sięgającym 268 mln litrów w 2013 roku. W trend innowacyjny wpisuje się także wzrost popularności cydru. Jak wynika z badania, w ciągu ostatniego roku cydru spróbowało już 40% dorosłych konsumentów, a co dziesiąty sięgnął po ten napój kilkukrotnie.

d40zr0b

Jak wynika z badania menedżerów branży alkoholowej oraz konsumentów, trendy premiumizacji i innowacji nie oznaczają, że konsumenci łatwo akceptują wyższą cenę za produkt wyróżniający się jakością czy nowatorstwem.

"Co czwarty konsument alkoholu (26%) otwarcie i zdecydowanie przyznaje, że aktywnie poszukuje niższej ceny lub lepszego stosunku ceny do jakości lub ilości. W połączeniu z rosnącą siłą negocjacyjną detalu, przekłada się to na silną presję na marże w zasadzie we wszystkich kategoriach i segmentach cenowych. Z trendem value for money najbardziej liczą się dystrybutorzy win (70% wskazań jako na kluczowy trend w przyszłości) oraz producenci piwa (57%)" - czytamy dalej.

W związku z wrażliwością cenową konsumentów jest także widoczny rozwój produktów ekonomicznych, w tym marek własnych, oraz własnego importu detalistów.

"Marki własne przejęły już ok. 8% wolumenu sprzedaży piwa oraz 6% wolumenu sprzedaży napojów spirytusowych. W przypadku rynku wina, prawie co druga butelka sprzedana w kanale off-trade to wino z dyskontu" - podsumował partner w dziale doradztwa finansowego KPMG Tomasz Wiśniewski.

(ISBnews)

d40zr0b

Podziel się opinią

Share
d40zr0b
d40zr0b