WAŻNE
TERAZ

Rosyjskie drony naruszyły przestrzeń powietrzną Polski

KPMG: Rynek alkoholi był warty 41,1 mld zł w 2013 r., jego struktura się zmienia

Warszawa, 13.11.2014 (ISBnews) - Rynek napojów alkoholowych w Polsce był warty 41,1 mld zł w 2013 r. Kluczowy udział w sprzedaży miało tradycyjnie piwo (47%) oraz wódka (30,7%). Stopniowo rośnie jednak udział win gronowych, whisky, likieru, nalewek i smakowych napojów spirytusowych, wynika z badania KPMG.

"Rynek napojów alkoholowych zmienia się pod wpływem trzech kluczowych trendów konsumenckich. Po pierwsze, Polacy szukają produktów wyższej jakości i marek kojarzonych z wyższą wartością, co przekłada się na premiumizację wielu kategorii. Widzimy także silny trend innowacyjny, wynikający z dużej otwartości konsumentów na nowości i próbowanie nowych smaków. Równolegle na rynek ciągle silnie oddziałuje trend, który można określić jako value for money, czyli poszukiwanie jak najlepszej ceny w stosunku do wartości produktu, polowanie na promocje cenowe i okazje" - skomentował partner w dziale doradztwa podatkowego, szef grupy doradczej dla rynku dóbr konsumpcyjnych KPMG Andrzej Bernatek, cytowany w komunikacie.

Piwo i wódka to kategorie od lat dominujące na polskim rynku. Posiadają dużą grupę regularnych konsumentów - przynajmniej kilka razy do roku sięga po nie odpowiednio 73% i 43% dorosłych. Ich pozycja jednak stopniowo słabnie, w miarę, jak konsumenci eksplorują inne kategorie. Na pozycję wódki wpływają także zmiany regulacyjne, tj. wzrost stawki akcyzy na alkohol etylowy w 2014 roku.

Z badania wynika także, że coraz więcej Polaków wybiera produkty wysokiej jakości i marki o charakterze premium (31%), jednocześnie aktywnie poszukując jak najlepszego stosunku ilości lub jakości do ceny (26%). Na rynku piwa i napojów spirytusowych szczególnie wyraźny jest trend innowacyjny, zgodnie z którym konsumenci poszukują nowych, oryginalnych lub mało znanych produktów.

"W miejsce powoli kurczącej się sprzedaży wódki oraz ustabilizowanej sprzedaży piwa coraz większy udział w wydatkach na napoje alkoholowe zdobywają wina gronowe (6,3%), whisk(e)y (4,3%) oraz likiery, nalewki i smakowe napoje spirytusowe (5,4%)" - czytamy dalej.

Jak wynika z raportu KPMG w Polsce, drugim kluczowym trendem - obok premiumizacji - na polskim rynku napojów alkoholowych jest trend innowacyjny.

"Konsumenci poszukują nowości, a producenci i dystrybutorzy bardzo sprawnie te potrzeby podsycają. Najlepiej widać to na rynku napojów spirytusowych, gdzie rozwijają się smakowe odmiany tradycyjnych kategorii, jak wódki i whisk(e)y. Przebojem okazały się relatywnie nowe kategorie, jak 'wódki' smakowe o obniżonej zawartości alkoholu, których sprzedaż zbliżyła się w 2013 roku do 24 mln litrów. Teraz doszły do nich jeszcze smakowe napoje o ok. 20% zawartości alkoholu. Oferta produktowa pod względem smaków i odmian jeszcze nigdy nie była tak rozbudowana" - komentuje Bernatek.

Na rynku piwa trend innowacyjny zaowocował m.in. dynamicznym rozwojem kategorii piw smakowych (owocowych, miodowych i in.) oraz miksów piwnych. Od 2004 roku ich sprzedaż wzrosła blisko dwukrotnie i odgrywa obecnie dużą rolę w skali całego rynku piwa, z wolumenem sprzedaży sięgającym 268 mln litrów w 2013 roku. W trend innowacyjny wpisuje się także wzrost popularności cydru. Jak wynika z badania, w ciągu ostatniego roku cydru spróbowało już 40% dorosłych konsumentów, a co dziesiąty sięgnął po ten napój kilkukrotnie.

Jak wynika z badania menedżerów branży alkoholowej oraz konsumentów, trendy premiumizacji i innowacji nie oznaczają, że konsumenci łatwo akceptują wyższą cenę za produkt wyróżniający się jakością czy nowatorstwem.

"Co czwarty konsument alkoholu (26%) otwarcie i zdecydowanie przyznaje, że aktywnie poszukuje niższej ceny lub lepszego stosunku ceny do jakości lub ilości. W połączeniu z rosnącą siłą negocjacyjną detalu, przekłada się to na silną presję na marże w zasadzie we wszystkich kategoriach i segmentach cenowych. Z trendem value for money najbardziej liczą się dystrybutorzy win (70% wskazań jako na kluczowy trend w przyszłości) oraz producenci piwa (57%)" - czytamy dalej.

W związku z wrażliwością cenową konsumentów jest także widoczny rozwój produktów ekonomicznych, w tym marek własnych, oraz własnego importu detalistów.

"Marki własne przejęły już ok. 8% wolumenu sprzedaży piwa oraz 6% wolumenu sprzedaży napojów spirytusowych. W przypadku rynku wina, prawie co druga butelka sprzedana w kanale off-trade to wino z dyskontu" - podsumował partner w dziale doradztwa finansowego KPMG Tomasz Wiśniewski.

(ISBnews)

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Setki milionów długów. Ogromny problem sezonowej gastronomii
Setki milionów długów. Ogromny problem sezonowej gastronomii
Senior wciąż nie daje znaku. Rodzina oskarża dom pomocy
Senior wciąż nie daje znaku. Rodzina oskarża dom pomocy
Przymrozki zdemolowały polskie sady. "Tanio nie będzie"
Przymrozki zdemolowały polskie sady. "Tanio nie będzie"
Takie ryby jechały do nas z Rosji. Natychmiastowa reakcja służb
Takie ryby jechały do nas z Rosji. Natychmiastowa reakcja służb
Padła "szóstka" w Lotto. Zwycięzca zdobył najwyższą wygraną w tym roku
Padła "szóstka" w Lotto. Zwycięzca zdobył najwyższą wygraną w tym roku
Nowy bon turystyczny. Startuje w Światowy Dzień Turystyki
Nowy bon turystyczny. Startuje w Światowy Dzień Turystyki
Idziesz po kredyt do banku? Oto jakie dokumenty musisz przygotować
Idziesz po kredyt do banku? Oto jakie dokumenty musisz przygotować
Niemcy muszą wybudować 71 takich elektrowni w 10 lat. Oto dlaczego
Niemcy muszą wybudować 71 takich elektrowni w 10 lat. Oto dlaczego
Postawiła całą policję w mieście na nogi. Oto ile będzie to kosztować
Postawiła całą policję w mieście na nogi. Oto ile będzie to kosztować
Oto koszt remontu w 2025 r. Ceny zbliżają się do kosztów zakupu
Oto koszt remontu w 2025 r. Ceny zbliżają się do kosztów zakupu
Śląskie huty dociśnięte do ściany. Tyle osób może pożegnać się z pracą
Śląskie huty dociśnięte do ściany. Tyle osób może pożegnać się z pracą
Gigantyczna kumulacja w Eurojackpot. Do wygrania setki milionów złotych
Gigantyczna kumulacja w Eurojackpot. Do wygrania setki milionów złotych