Krótkie urlopy Polaków. Potrzebny nowy bon turystyczny?
Hotelarze podsumowują mijające wakacje w nie najlepszych nastrojach. Krajowe urlopy były krótkie i trwały średnio trzy i pół doby — wynika z analizy platformy Nocowanie.pl. Bez kolejnego bonu turystycznego lub innego mechanizmu wsparcia rodzimą branżę może czekać kryzys — uważa prezes firmy Tomasz Machała.
Jak komentuje serwis Nocowanie.pl w informacji prasowej, krótkie wyjazdy to znak rozpoznawczy tegorocznych wakacji. Średnia długość rezerwacji dokonanych w lipcu i w sierpniu to trzy i pół doby hotelowej. Urlopowicze stawiali też na weekendowe wypady typu city break do dużych miast, które proponują wiele możliwości spędzenia wolnego czasu, niezależnie od pogody. Stąd wśród najpopularniejszych kierunków znalazły się: Kraków, Gdańsk, Warszawa i Wrocław.
Średnia wartość rezerwacji dla całego kraju kształtowała się na poziomie 1274 zł, przy średniej cenie za osobę za noc ok. 118 zł, wyższej rok do roku o 12 proc.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Wolne pokoje". Ekspertka apeluje: kartonik wywieszony na płocie nie działa
Słaby sezon wakacyjny
Najmniej w tym słabym sezonie ucierpieli właściciele obiektów w miejscowościach nadmorskich, szczególnie tych popularnych, jak Kołobrzeg, Łeba, Darłówko, Ustka, Władysławowo czy Świnoujście. Przyciągnęły one najwięcej turystów, choć i tam plaże wypełnione były głównie w weekendy.
Polacy nie chcą zrezygnować z wyjazdów całkowicie, więc je skracają i szukają wśród ofert tańszych opcji. Obiekty oferujące tanie noclegi w przyzwoitym standardzie najmniej odczuły odpływ turystów - komentuje Tomasz Machała, prezes firmy Nocowanie.pl.
I dodaje, że na obłożenie mogły liczyć też obiekty o najwyższym standardzie, które niezmiennie przyciągają turystów o zasobniejszych portfelach, a także gości zagranicznych.
Tych ostatnich można było spotkać nie tylko nad morzem. Jak podaje Małopolska Organizacja Turystyczna, w lipcu tego roku liczba turystów zagranicznych wyniosła 165 tysięcy, co stanowi znaczący wzrost względem lipca 2022 r., kiedy było ich ok. 66 tys. Małopolskę najchętniej odwiedzają turyści z Niemiec, ze Stanów Zjednoczonych, z Wielkiej Brytanii, ze Słowacji, z Izraela i Włoch.
Napływ zagranicznych gości, skuszonych wysokim standardem polskiej bazy, z pewnością cieszy i stanowi zastrzyk pieniędzy dla branży, ale naiwnością byłoby sądzić, że będzie on na tyle dynamiczny, żeby zniwelować skutki trzyletniego załamania wywołanego najpierw pandemią, później sytuacją gospodarczą - ocenia Tomasz Machała.
Potrzebny nowy bon?
Machała apeluje też, że pora wrócić do rozmów o pomocy dla branży, osłabionej inflacją i spadkiem realnych płac. Jak dodaje, sukces zakończonego wiosną rządowego programu w formie bonu turystycznego pokazał, jak bardzo potrzebne są rozwiązania wspierającego polskie gospodarstwa domowe w korzystaniu z coraz droższego wypoczynku. Powołuje się przy tym na przykłady europejskich sąsiadów, którzy koniunkturę na lokalnych rynkach ożywiają mechanizmami wsparcia.
Na Węgrzech z powodzeniem funkcjonuje karta SZEP, zasilana przez pracodawców jako pozapłacowy składnik wynagrodzenia. Można wydawać z niej pieniądze na usługi turystyczne i gastronomiczne, a od sierpnia 2023 r. również na zakupy spożywcze. Do programu pracodawcy włączają się dobrowolnie, a jego zaletą jest to, że kwota wpływająca na kartę jest znacząco niżej opodatkowana niż wynagrodzenie podstawowe.
W ciągu ostatnich 10 lat, od kiedy działa karta na usługi noclegowe, przy jej wykorzystaniu wydano 592 mln euro, które zasiliły rodzimy sektor turystyczny na Węgrzech. Co ciekawe, użytkownicy kart, a jest ich ok. 2,5 mln, wybierają dłuższe pobyty, często w mniejszych miejscowościach, omijanych przez zagranicznych turystów, co zapewniło tamtejszej branży stabilny wzrost i lepszą dystrybucję ruchu turystycznego na terenie całego kraju. Jak pokazały wyniki ankiety, 60 proc. Węgrów nie wybrałoby się na wakacje, gdyby nie karta SZEP.
Mechanizmy wsparcia branży turystycznej stosowane są też w Rumunii, gdzie przy wykorzystaniu "vouchere de vacanta" - benefitu przysługującego pracownikom sektora publicznego — tylko w czasie tegorocznych wakacji zarezerwowano ponad dwa miliony krajowych noclegów.
Potrzebujemy nowych rozwiązań również w Polsce. Bez nowego paliwa dla rynku turystycznego musimy liczyć się ze znaczącym regresem - uważa Tomasz Machała.
Bon turystyczny w Polsce obowiązywał od 1 sierpnia 2020 r. do końca marca 2023 r. Jak podał ZUS, w ramach programu zostało zrealizowanych ponad 5,5 mln transakcji na łączną kwotę prawie 3,2 mld zł.