MEN ws. artykułu "Rzeczpospolitej" (komunikat)

...

04.10.2013 | aktual.: 04.10.2013 14:53

04.10. Warszawa - MEN informuje:

Wbrew nieprawdziwym tezom, formułowanym przez dziennik "Rzeczpospolita" w dzisiejszym artykule autorstwa Artura Grabka, rząd w tym roku po raz pierwszy tak istotnie dofinansował zakup podręczników dla uczniów z upośledzeniem umysłowym. Grupa uczniów z upośledzeniem umysłowym umiarkowanym lub znacznym została po raz pierwszy odrębnie wyszczególniona w programie rządowym "Wyprawka szkolna". W poprzednich latach korzystali z niego na zasadach wspólnych ze wszystkimi uczniami.

MEN jest w kontakcie ze środowiskiem szkolnictwa specjalnego w kwestiach związanych z metodami nauczania i pomocami dydaktycznymi stosowanymi przez nauczycieli. Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym wymagają szczególnych sposobów nauczania i indywidualnego podejścia do każdego z nich. O metodach pracy i materiałach pomocniczych, w tym podręcznikach, decyduje w każdym przypadku nauczyciel danego ucznia. Podręcznik dla każdego z nich powinien być inny, dostosowany do jego możliwości i potrzeb.

Dlatego nie istniały i nie istnieją podręczniki dedykowane całej tej grupie. Ich nauczyciele korzystali i korzystają nadal z podręczników do kształcenia specjalnego przeznaczonych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim oraz z podręczników do kształcenia ogólnego, dobierając z nich treści odpowiednie dla ich konkretnego ucznia. Nie tworzy się podręczników, nie istnieje więc również lista podręczników dla uczniów z upośledzeniem umiarkowanym lub znacznym, której brak zarzuca "Rzeczpospolita".

Wbrew tezom "Rzeczpospolitej", reforma programowa wprowadzona w 2009 roku nie miała wpływu na dostępność podręczników dla tej grupy uczniów. Zmiany podstawy programowej w ich przypadku dotyczyły bowiem wyłącznie układu treści, a nie jej zakresu merytorycznego. Mogli oni więc nadal korzystać z podręczników wydawanych w poprzednich latach, o czym MEN informował zainteresowanych.

W 2009 roku natomiast nastąpiła zmiana sposobu wsparcia w zakresie dofinansowywania podręczników dla uczniów niepełnosprawnych. Do tego roku MEN dokonywał u wydawców wykupu podręczników przeznaczonych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim oraz niesłyszących, które następnie były dystrybuowane po potwierdzeniu przez kuratoria oświaty zamówienia złożonego przez szkołę/placówkę.

Na wniosek szkoły/placówki i za zgodą MEN podręczniki te były również przekazywane uczniom upośledzonym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, których nauczyciele zdecydowali o ich przydatności dla swojego ucznia. Jednak, co podkreślamy, nie były to podręczniki pisane z myślą o uczniach z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym.

Kwoty przeznaczane na wykup i darmową dystrybucję podręczników przeznaczonych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, niesłyszących i niedosłyszących oscylowała w granicach zaledwie 1,7-4,3 miliona złotych (w latach 2002-2009). W tych latach również nie były tworzone podręczniki przeznaczone dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym.

W tym roku, dzięki uzyskaniu dodatkowych środków na program "Wyprawka szkolna", MEN zdecydował o wyodrębnieniu uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym jako osobnej grupy, która może skorzystać z dużo większego dofinansowania do zakupu podręczników. Ta forma wsparcia pozwala na o wiele bardziej elastyczny dobór podręczników i pomocy dydaktycznych przez nauczycieli niż sztywna forma umożliwiająca otrzymanie wyłącznie konkretnego podręcznika, stosowana do 2009 roku.

Tegoroczne wsparcie finansowe dla uczniów niepełnosprawnych wzrosło dwukrotnie - z około 20 do około 40 milionów złotych, w tym pula dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym wynosi około 13 milionów złotych.

Środki z programu "Wyprawka szkolna" mogą zostać wykorzystane przez rodziców i opiekunów uczniów z upośledzeniem umiarkowanym lub znacznym na kilka sposobów:

  1. Do kwoty 770 zł - w przypadku korzystania w szkole podstawowej lub gimnazjum wyłącznie z podręczników dopuszczonych do kształcenia specjalnego. Ich wykazy znajdują się na stronach internetowych MEN. Uczeń upośledzony w stopniu umiarkowanym lub znacznym może korzystać z każdego podręcznika z tych list niezależnie od tego, do jakiego rodzaju niepełnosprawności ten podręcznik został dopuszczony.
  1. Do kwoty 225 zł - w przypadku korzystania w szkole podstawowej lub gimnazjum z podręczników dopuszczonych do kształcenia ogólnego (niezależnie od etapu edukacyjnego i klasy) lub pomocy dydaktycznych. W tym przypadku uczeń nie korzysta z podręczników do kształcenia specjalnego.
  1. Do kwoty 770 zł - w przypadku korzystania w szkole podstawowej lub gimnazjum z podręczników dopuszczonych zarówno do kształcenia ogólnego oraz specjalnego (niezależnie od etapu edukacyjnego i klasy oraz rodzaju niepełnosprawności) lub pomocy dydaktycznych. Przy czym dofinansowanie na zakup podręczników do kształcenia ogólnego oraz pomocy dydaktycznych nie może przekroczyć 25 proc. tej kwoty, to jest 193,50 zł. Pozostałe środki mogą być wydatkowane na zakup podręczników do kształcenia specjalnego.

Uczeń z upośledzeniem umysłowym umiarkowanym lub znacznym może korzystać ze wszystkich podręczników umieszczonych na listach. Zakupując dowolny podręcznik z tych list (lub kilka podręczników) otrzyma zwrot w ramach kwoty 770 zł.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ aja/

Źródło artykułu:PAP
edukacjamenmedia
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)