MF i Poczta Polska chcą poprawy ściągalności abonamentu RTV
Minister Finansów przygotował wytyczne z jednolitymi zasadami postępowania, które mogą przełożyć się na bardziej skuteczną ściągalność abonamentu. Do boju rusza również Poczta Polska.
29.06.2012 | aktual.: 29.06.2012 13:07
Minister Finansów przygotował wytyczne z jednolitymi zasadami postępowania, które mogą przełożyć się na bardziej skuteczną ściągalność abonamentu RTV. Jednocześnie Poczta Polska prowadzi szereg działań by proces ten był jak najbardziej efektywny.
Wytyczne ministra dla urzędów skarbowych mają przyspieszyć egzekucję zaległych opłat, np. poprzez umożliwienie przekazywania tytułów wykonawczych w formie elektronicznej. Również naczelnicy urzędów skarbowych prowadzą działania w celu egzekucji administracyjnej opłat abonamentowych oraz opłat za używanie niezarejestrowanych odbiorników.
Ministerstwo Finansów zamierza również zintensyfikować współpracę między resortem a Pocztą Polską.
Zgodnie z prawem Poczta Polska jest podmiotem uprawnionym do żądania wykonania w drodze egzekucji administracyjnej obowiązku rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych oraz obowiązku uiszczania opłat.
W ciągu ostatnich dwóch lat Poczta Polska wysłała do abonentów RTV ponad 3 mln zawiadomień/upomnień z informacją o konieczności opłacania abonamentu. Unowocześnił się także proces rejestracji i opłacania abonamentu.
- Dziś nie trzeba już iść na Pocztę by zarejestrować telewizor bo można to zrobić przez internet. To samo dotyczy także płatności. Każdy klient posiada swój unikalny numer, „zaszyty” w numerze rachunku, na który opłata powinna trafić. Dzięki temu w sposób szybki i precyzyjny Poczta otrzymuje informacje o stanie danego konta - mówi Zbigniew Baranowski, Rzecznik Prasowy Poczty Polskiej.
Jednak to właśnie ostatnie wytyczne MF mogą spowodować przyspieszenie tego procesu.
W świetle obowiązującego obecnie prawa kontrole rejestracji odbiorników mogą być prowadzone przez pracowników Poczty w godz. 8-20. Przed wejściem do lokalu abonenta kontroler powinien przedstawić cel wizyty, okazać upoważnienie podpisane przez kierownika jednostki pocztowej i legitymację służbową, a na żądanie kontrolowanego - także dowód osobisty. Gdy abonent nie życzy sobie wizyty kontrolera w mieszkaniu, wystarczy, że przedstawi mu dowód zarejestrowania odbiornika.
Tylko milion gospodarstw domowych, z ok. 13. tys., płaci abonament. Regularnie płacących odbiorców instytucjonalnych jest jeszcze mniej, bo 175 tys. Zaległości abonamentowe szacowane są na ponad 2 mld zł.