MF: rząd przyjął Strategię zarządzania długiem publicznym (opis)
Rząd przyjął Strategię zarządzania długiem publicznym na najbliższe cztery lata - podał we wtorek szef MF Mateusz Szczurek. Zaznaczył, że koszty obsługi długu publicznego dalej spadają. Powracamy potencjalnie do finansowania długu także za pomocą bonów skarbowych - dodał.
29.09.2015 16:35
Szef resortu finansów podkreślił na wtorkowej konferencji prasowej po posiedzeniu rządu, że Strategia to "obszerny dokument, z uwagą śledzony przez uczestników rynków finansowych".
Jak mówił, koszty obsługi długu publicznego dalej spadają. "Jednocześnie prognozowany dług publiczny, zarówno według metodyki unijnej, jak i krajowej szacujemy, że będzie nieznacznie wyższy niż w 2015 roku" - ocenił Szczurek.
"W ramach nowości powracamy potencjalnie do finansowania także za pomocą bonów skarbowych, tych krótszych instrumentów, w ramach poszerzenia palety, zwiększenia +giętkości+ czy możliwości reagowania na zmieniające się warunki na rynkach finansowych. Jak zwykle chodzi o bezpieczeństwo finansowania długu oraz niskie koszty w długim okresie. O to nam chodzi, to udaje się osiągać sukcesywnie w ostatnich latach. Obniżamy te koszty z 2 proc. PKB, z roku na rok na coraz niższy poziom" - zaznaczył szef resortu finansów.
Założenia makroekonomiczne i fiskalne przyjęte w Strategii zarządzania długiem sektora finansów publicznych w latach 2016-2019, są zgodne z założeniami projektu ustawy budżetowej na 2016 r. Strategia obejmuje czteroletnią prognozę zarządzania długiem Skarbu Państwa. Jest przygotowywana corocznie.
Głównym celem strategii - jak podkreśliło we wtorek Centrum Informacyjne Rządu - jest "minimalizacja kosztów obsługi długu państwa w długim horyzoncie czasowym, przy przyjętych ograniczeniach związanych z ryzykami (m.in.): refinansowania, kursowego, stopy procentowej, płynności budżetu państwa. "Realizacji strategii służyć będzie zapewnienie płynności, efektywności i przejrzystości rynku skarbowych papierów wartościowych" - dodano.
W dokumencie założono, że w latach 2015-2016 relacja państwowego długu publicznego do PKB wzrośnie do 49 proc., a po stabilizacji w 2017 r. będzie stopniowo się obniżać do 47,5 proc. w 2019 r. "Z kolei relacja długu sektora general government (rządowego i samorządowego - PAP) do PKB będzie rosła do 2017 r., kiedy to osiągnie 52,1 proc., co będzie głównie wynikało ze wzrostu zadłużenia Krajowego Funduszu Drogowego w związku z realizacją zadań infrastrukturalnych" - zaznaczyło CIR.
CIR zwróciło uwagę, że w latach 2015-2016 będzie kontynuowany trend spadkowy kosztów obsługi długu, zarówno w ujęciu nominalnym (z 34,5 mld zł w 2014 r. do 31,8 mld zł w 2016 r.), jak i w relacji do PKB (z 2 proc. do 1,7 proc.). W strategii przyjęto ponadto, że relacja kosztów obsługi długu do PKB będzie spadać również w kolejnych latach i osiągnie ok. 1,5 proc. w 2019 r.
CIR poinformowało ponadto, że głównym źródłem finansowania potrzeb pożyczkowych ma pozostać rynek krajowy. "Udział długu nominowanego w walutach obcych będzie obniżany docelowo do poziomu poniżej 30 proc. Średnia zapadalność długu krajowego utrzymana zostanie na poziomie nie niższym niż 4 lata, a docelowo dążyła będzie do osiągnięcia poziomu 4,5 roku" - podkreślono.
"Średnia zapadalność długu Skarbu Państwa utrzymana zostanie na poziomie zbliżonym do 5 lat. Priorytetem polityki emisyjnej będzie budowanie dużych i płynnych emisji o oprocentowaniu stałym, zarówno na rynku krajowym, jak i rynku euro" - dodano.