Mid Europa sprzeda operatora ASTER na rzecz Liberty Global, właściciela UPC (opis)
06.12. Warszawa (PAP) - Liberty Global, właściciel UPC Polska, kupi od funduszu Mid Europa Partners 100 proc. operatora kablowego ASTER za 870 mln zł. Łączna cena nabycia,...
06.12.2010 | aktual.: 06.12.2010 10:23
06.12. Warszawa (PAP) - Liberty Global, właściciel UPC Polska, kupi od funduszu Mid Europa Partners 100 proc. operatora kablowego ASTER za 870 mln zł. Łączna cena nabycia, wliczając dług sieci ASTER w wysokości ok. 1,53 mld zł, wynosi ok. 2,4 mld zł - poinformowały w komunikatach prasowych Liberty Global oraz UPC Polska.
"Nasz oddział w Polsce od kilku lat osiąga jedne z najlepszych wyników w grupie LGI. Transakcja ta poprawi naszą pozycję rynkową i sprawi, że nasze nowoczesne sieci oraz usługi cyfrowe i szerokopasmowe nowej generacji będą dostępne dla klientów Aster. Polski rynek telewizji kablowej jest bardzo rozdrobniony a transakcja jest naturalnym i niezbędnym krokiem w kierunku konsolidacji rynku i zapewniającym, że branża pozostanie motorem inwestycji i innowacji. Biorąc pod uwagę charakterystykę działalności Aster oraz bliskość naszych sieci, transakcja uzyskała atrakcyjną cenę na poziomie ok. 7,3 razy naszych szacunków EBITDA Aster na rok 2011, w tym spodziewanych synergii po zakończeniu procesu pełnej integracji firm" - powiedział cytowany w komunikacie Mike Fries, prezes i dyrektor wykonawczy Liberty Global.
"Obecnie przewidujemy sfinansowanie zakupu z zasobów w dyspozycji LGI, w tym w gotówce oraz zdolności kredytowych" - podał w komunikacie Liberty Global.
"Zakup firmy ASTER pozwoli na dalszy rozwój UPC Polska na wysoce konkurencyjnym rynku, na którym działają tacy giganci jak Telekomunikacja Polska, a także Cyfrowy Polsat i inne platformy satelitarne oraz nowi dostawcy IPTV czy cyfrowej telewizji naziemnej. Sektor kablowy w Polsce jest nadal rozdrobniony, działa na nim ponad 500 operatorów kablowych, podczas gdy w krajach takich jak Wielka Brytania czy Francja tylko jeden, skonsolidowany operator, mogący skuteczniej konkurować z platformami satelitarnymi i operatorami narodowymi" - podał operator kablowy UPC Polska w komunikacie prasowym.
"Konsolidacja z Aster pozwoli na bardziej efektywną kontynuację celów strategicznych UPC, w tym dalsze inwestycje w nowoczesne technologie, rozwój usług cyfrowych i super szybkiego, szerokopasmowego Internetu, wykorzystując przy tym synergię obu firm oraz zwiększony efekt skali" - powiedział cytowany w komunikacie Simon Boyd, prezes UPC Polska.
Transakcja musi jeszcze zostać zatwierdzona przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), a jej finalizacja spodziewana jest w pierwszej połowie 2011 roku.
UPC jest operatorem branżowym z długoterminową perspektywą inwestycyjną, liderem innowacji technologicznych w zakresie zaawansowanych usług cyfrowych i zamierza nadal koncentrować się na rozwijaniu superszybkiego, szerokopasmowego Internetu i interaktywnej telewizji cyfrowej, wychodząc naprzeciw rosnącym oczekiwaniom klientów.
Dzięki tej strategii UPC ma ambicje konkurowania z największymi graczami na rynku. UPC Polska jest częścią międzynarodowej grupy Liberty Global Inc., drugiego największego na świecie operatora komunikacji szerokopasmowej.
Według wcześniejszych nieoficjalnych informacji, w przetargu na kupno ASTER pozostały Vectra i UPC, a w niedzielę Vectra podała, iż wygasła jej oferta na zakup telewizji kablowej Aster i jej udział w przetargu na zakup tego operatora zakończył się.
Aster jest dostawcą pięciu usług telekomunikacyjnych: telewizji, szerokopasmowego dostępu do internetu, internetu mobilnego oraz telefonii stacjonarnej i komórkowej. Operator jest obecny w trzech polskich miastach: Warszawie, Krakowie, Zielonej Górze oraz w ich okolicach.
Na koniec września 2010 roku Aster miał 380.000 abonentów telewizji analogowej, ok. 96.000 abonentów telewizji cyfrowej, 177.000 abonentów internetu, ponad 70.000 abonentów telefonii stacjonarnej oraz ponad 66.000 abonentów telefonii komórkowej.
Przychody Aster w 2009 roku wyniosły ok. 420 mln zł, a wynik netto był na poziomie 3 mln zł.
UPC Polska miał na koniec trzeciego kwartału 2010 roku ponad milion klientów telewizji (w tym 332.000 klientów telewizji cyfrowej), 216.000 abonentów telefonu stacjonarnego i 0,5 miliona użytkowników szerokopasmowego Internetu.
UPC Polska jest wiodącym dostawcą potrójnej usługi: telewizji kablowej, szerokopasmowego dostępu do Internetu i usług telefonicznych dla klientów indywidualnych i biznesowych.
W zasięgu sieci telewizji kablowej UPC znajdują się ponad 2 mln gospodarstw domowych w dziesięciu największych aglomeracjach miejskich i wielu mniejszych miastach.
Liberty Global, Inc. jest międzynarodowym operatorem komunikacji szerokopasmowej. Firma oferuje zaawansowane usługi telewizyjne, głosowe i dostępu do Internetu dla 18 mln klientów. Liberty Global dysponuje nowoczesnymi sieciami szerokopasmowymi w 14 krajach w Europie, ale także w Chile i Australii. Do firmy należą również znaczne spółki medialne i producenckie takie, jak Chellomedia w Europie.(PAP)
bas/ ana/