„Mieszkanie na start” – od kiedy i dla kogo dopłaty do czynszu

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o programie „Mieszkanie na Start”. Według jej zapisów obywatele będą otrzymywali dopłaty do czynszu związanego z wynajmem nowych mieszkań. Taka pomoc może być przyznana nawet na 15 lat.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
"Mieszkanie na Start" czyli program dopłaty do czynszu ruszy niebawem. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę.
"Mieszkanie na Start" czyli program dopłaty do czynszu ruszy niebawem. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. (East News, Fot: PIOTR DZIURMAN/REPORTER)
WP

Kto i na jakie mieszkania otrzyma dopłatę do czynszu z programu „Mieszkanie na Start”

Na otrzymanie dofinansowania liczyć mogą rodziny z dziećmi, młodzi ludzie oraz osoby starsze. Najważniejszym kryterium decydującym o przyznaniu wsparcia będzie kryterium dochodowe. Ubiegający się o pomoc powinni zarabiać tyle, aby być w stanie pokryć koszty wynajmu mieszkania, ale nie na tyle dużo aby móc wykupić mieszkanie.

Programem „Mieszkanie na start” obejmie tylko nowe mieszkania, lub takie, które będą zamieszkane po raz pierwszy. Co ważne dopłaty do czynszu będą przyznawane zarówno osobom wynajmującym lokum należące do towarzystwa budownictwa społecznego, spółdzielni mieszkaniowej czy też dostępne na rynku komercyjnym. Na to wsparcie liczyć będą mogli również najemcy lokali przyznanych z programu „Mieszkanie Plus”.

WP

Proces ubiegania się o dopłatę do czynszu nie będzie jednak prosty. Ponieważ wielu Polaków będzie starało się o otrzymanie dofinansowania ustawa zakłada podzielenie procesu przyznawania wsparcia na dwa etapy.

Pierwszy etap ubiegania się o pomoc z programu „Mieszkanie na Start”

Po pierwsze potencjalny najemca musi wybrać lokalizację, w jakiej pragnie wynająć lokum. Lista gmin i mieszkań objętych programem będzie dostępna w Biuletynie Informacji Publicznej Banku Gospodarstwa Krajowego. Następnie należy skontaktować się z gminą w sprawie wynajmu konkretnego mieszkania. W dalszym procesie podczas naboru ogłoszonego przez gminę należy złożyć szereg wymaganych dokumentów. Ich lista będzie dostępna w urzędach oraz na stronach internetowych jednostek samorządu terytorialnego. Jeżeli w procesie naboru twój wniosek zostanie zaakceptowany wówczas trafisz na listę kandydatów do wynajmu, która zostanie przekazana właścicielowi lokalu. Jeśli wynajmujący podejmie decyzję, że to ty zamieszkasz w oferowanym przez niego mieszkaniu, wówczas będziecie mogli podpisać umowę najmu lub rezerwacyjną.

Zobacz też: Problemy w budowlance a Mieszkanie plus. "Czy to będzie 12 zł za metr, tego nie wiem"

WP

Drugi etap ubiegania się o pomoc z programu „Mieszkania na Start”

WP

Jeśli posiadasz już umowę możesz ubiegać się o dopłatę do czynszu. Aby ją uzyskać złóż wniosek w urzędzie gminy. Dokumenty, które trzeba dostarczyć do instytucji to m.in. kopia zawartej umowy, oświadczenie o liczbie członków gospodarstwa domowego, oświadczenie dochodowe itp. Pełna lista wymaganych dokumentów została zapisana w ustawie. Na każdym etapie postępowania organ decyzyjny ma prawo wezwać składającego wniosek w celu weryfikacji przedstawionych przez niego oświadczeń. Burmistrz (wójt lub prezydent) mają miesiąc na rozpatrzenie wniosku. Po wydaniu decyzji zostanie ona przekazana zarówno wnioskodawcy jak i właścicielowi mieszkania. Środki z programu „Mieszkanie na start” będą wypłacane wynajmującemu. Czynsz pomniejszony o dopłatę trzeba będzie przekazywać bezpośrednio do właściciela mieszkania.

Kiedy pierwsze dopłaty do czynszu z programu „Mieszkania na Start”

Ustawa została podpisana w poniedziałek, a prace nad stworzeniem listy mieszkań oraz sformułowaniem odpowiednich wniosków rozpoczną się niebawem. Pierwsze przelewy z „Mieszkania na Start” powinny trafić do wynajmujących już w styczniu 2019 roku.

Polub WP Finanse
WP
WP