Mimo inflacji wydamy więcej na wakacjach. Prawie tysiąc złotych z portfela
Na wakacyjne zakupy w tym roku wydamy o 40 zł więcej niż w 2022 r. Tegoroczne budżety Polaków wniosą 961 zł. Wśród wyjazdowych wydatków królują głównie pamiątki oraz produkty spożywcze.
Sezon wakacyjny jest w pełni i wielu Polaków zdecydowało się na wczasy. Inquiry po raz drugi przeprowadziło badanie dotyczące zachowań zakupowych podczas wyjazdów. Jak wynika z raportu, podczas urlopu wydawać będziemy głównie na pamiątki oraz produkty spożywcze.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nie tylko paragony grozy. Na to też trzeba uważać w restauracjach
Budżet Polaków na wakacje
Inquiry sprawdziło, jak prezentują się budżety Polaków na wakacyjne zakupy. Zgodnie z raportem, w tym roku wydamy o 40 zł więcej niż w 2022 r., czyli 961 zł. Badanie to pokazało także, że Polacy w roku odczuwają skutki inflacji oraz podniesione ceny, gdyż co druga osoba wskazała, że jej sytuacja materialna uległa pogorszeniu. Co więcej, 73 proc. badanych z tej grupy stwierdziło, że wpłynie to na wakacyjne plany.
Autorzy badania, informują, że sytuacja materialna najbardziej wpłynęła na plany urlopowe Polaków. Co druga osoba, która w tym roku nigdzie nie wyjdzie, zrezygnowała właśnie ze względu na ograniczony budżet.
Firma Inquiry analizuje także dochody Polaków. Jak wynika z badania, tylko połowa rodzin, których dochód wynosi 2-3 tys. zł na osobę, wybiera się w tym roku na wakacje. W przypadku gospodarstw domowych, gdzie dochód na członka rodziny wynosi ponad 6 tys. zł, 78 procent deklaruje zamiar wyjazdu na urlop.
Zwyczaje zakupowe Polaków na wakacjach
Polacy podczas wyjazdów wakacyjnych, gdy chcą zakupić produkty spożywcze oraz pierwszej potrzeby, wybierają znane sobie sieciówki. Jak wskazuje badanie Inquiry, jest to spowodowane głównie z dostępności, a także faktem, że większość z popularnych sklepów ma podobny układ regałów, co skraca czas zakupów.
Podczas urlopów zdecydowanie unikamy wizyt w galeriach handlowych — na nie decyduje się zaledwie co czwarty turysta. Jak podają badani, wybierają się tam, tylko aby skorzystać z oferty gastronomicznej, lub w celu zakupienia rzeczy, której zapomnieli.
Spora część Polaków decyduje się także na zakupy w sklepach, czy stoiskach z produktami regionalnymi. 35 proc. badanych woli wypróbować lokalne jedzenie, z którym nie ma do czynienia na co dzień. Dodatkowo, co trzecia wyjeżdżająca osoba, jeszcze na etapie planowania podróży, dowiaduje się na temat lokalnych sklepów, producentów czy targowisk.
Badanie Iquiry zostało przeprowadzone w czerwcu 2023 roku, na próbie 1006 dorosłych Polaków metodą CAWI.