Mindshare Polska spodziewa się wzrostu rynku reklamy TV o ok. 3% w 2015 r. 

Warszawa, 03.02.2015 (ISBnews) - Mindshare Polska spodziewa się dynamiki wzrostu rynku reklamy telewizyjnej zbliżonej do poziomu ubiegłorocznego, czyli ok. 3%, poinformowała agencję ISBnews partner domu mediowego Paulina Sobieszek.

"Jak wynika z danych Kantar Media, 2014 rok na rynku reklamy upłynął pod znakiem ok. 3-proc. wzrostu. W sumie marketerzy przeznaczyli w minionym roku ok. 28 mld zł na reklamę (wydatki brutto, przed rabatami), przy czym zdecydowanie największy kawałek tego tortu przypadł telewizji. Medium to miało niemal 60% udział w strukturze całości wydatków - to właśnie tam kierowane były największe budżety na promocję produktów i usług" - powiedziała ISBnews Sobieszek.

Jak zaznaczyła, Mindshare w tym roku spodziewa się utrzymania lub niewielkiego wzrostu budżetów alokowanych w TV.

"Wskazuje na to obserwowane wypełnienie przerw reklamowych i popyt na czas antenowy. Niewykluczone są także ruchy inflacyjne w przypadku poszczególnych polityk handlowych stacji telewizyjnych. Prognozujemy, że na koniec 2015 roku dynamika wzrostu rynku reklamy telewizyjnej osiągnie zbliżony poziom do ubiegłorocznego, czyli ok. 3%" - dodała partner Mindshare Polska.

Wskazała, że z kolei medium, które odnotuje największy wzrost, będzie bez wątpienia internet. "Już w 2014 roku reklamodawcy zwiększyli swoje wydatki na reklamę online (versus 2013 rok) i nic nie wskazuje na to, aby trend ten miał ulec zmianie. Internet jest nadal medium o strategicznej wadze dla takich kategorii, jak motoryzacja czy finanse. Rosną również nakłady na online w takich segmentach rynku, jak: chemia gospodarcza, żywność, odzież czy farmaceutyki, co jest szczególnie ciekawe, biorąc pod uwagę, że jeszcze do niedawna internet nie miał dużego udziału w ogólnym podziale ich wydatków. W 2015 roku online będzie zatem dalej rósł, ale z mniejszą dynamiką w porównaniu do lat ubiegłych. Według najnowszych prognoz IAB Polska, poziom wzrostu wydatków na reklamę online będzie już jednocyfrowy i osiągnie ok. 6-7% w 2015 roku. Przy czym najwyższe tempo rozwoju odnotujemy w obszarach wideo oraz reklamy mobilnej" - wymieniła Sobieszek.

Jak dodała - w ocenie domu mediowego - ten rok nie będzie łaskawy dla pozostałych mediów.

"Jeśli tendencje zostaną utrzymane, największych spadków możemy się spodziewać w prasie oraz outdoorze. O ile OOH odnotowuje ok. 3-5% spadek, o tyle wydatki na reklamę prasową zmniejszą się zapewne o kilkanaście proc. Radio prawdopodobnie zamknie rok z wynikiem bardzo zbliżonym do wyniku ubiegłorocznego (-1% do 0%). Z kolei, rynek kinowy odnotowuje niewielki wzrost na poziomie 1% lub nieco poniżej" - powiedziała partner Mindshare.

Dodała, że przyglądając się kluczowym branżom, możemy spodziewać się dalszego, dynamicznego wzrostu wydatków reklamowych w sektorze farmaceutycznym m.in. w kategorii leków OTC (bez receptyrecepty)
czy suplementów diety.

"Wiodące podmioty tego sektora m.in. Aflofarm - największy reklamodawca na polskim rynku, a także USP Zdrowie, Polpharma czy GlaxoSmithKline zapewne nadal będą przeznaczać coraz większe środki na reklamę. W efekcie cała branża odnotuje ok. 10-proc. wzrost. Podobne zmiany in plus zaobserwujemy też zapewne w handlu, w szczególności wobec umacniającej się pozycji sieci dyskontowych i sklepów średnio powierzchniowych" - oceniła partner Mindshare.

Według niej, stabilizacji można spodziewać się w sektorach motoryzacyjnym, finansowym, żywności i napojach oraz higienie i pielęgnacji. Ewentualne delikatne spadki determinowane będą redukcją budżetów największych reklamodawców, jak Unilever, Reckitt Benckiser, Mars czy Danone. Na chwilę obecną największe spadki w wydatkach reklamowych raportowane są m.in. w sektorze telekomunikacyjnym.

"W branży tej nie zanosi się na spektakularne rebrandingi, zmiany własnościowe czy debiuty rynkowe, dlatego firmy telekomunikacyjne zapewne nie zwiększą budżetów mediowych. Ponadto, dalsze spadki odnotujemy też w branży komputerów i audio wideo - rynek ten charakteryzuje się dużym nasyceniem, brak również rewolucji technologicznych, więc producenci z tej branży nie będą zapewne w najbliższych miesiącach zwiększać inwestycji w reklamę" - podsumowała Sobieszek.

Mindshare Polska jest oddziałem globalnego domu mediowego Mindshare z siedzibą w Londynie, realizującego kompleksowe strategie reklamowe.

Sebastian Gawłowski

(ISBnews)

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Gdzie wyrzucić styropian po telewizorze albo lodówce? Oto odpowiedź
Gdzie wyrzucić styropian po telewizorze albo lodówce? Oto odpowiedź
Kasa w kultowym w reality show. Po latach zdradzili ile zarobili
Kasa w kultowym w reality show. Po latach zdradzili ile zarobili
Szukają ludzi do pracy. Płacą nawet 10 tys. zł miesięcznie
Szukają ludzi do pracy. Płacą nawet 10 tys. zł miesięcznie
Słoiki z przetworami wyrzucaj do tego kosza. Wiedziałeś o tym?
Słoiki z przetworami wyrzucaj do tego kosza. Wiedziałeś o tym?
"Szok cenowy". Przyznała, ile wydała na nocleg w Rosji
"Szok cenowy". Przyznała, ile wydała na nocleg w Rosji
Kombinat pozbywa się sprzętu. Okazyjne ceny
Kombinat pozbywa się sprzętu. Okazyjne ceny
Upadłość po 30 latach. Sieć w Niemczech przegrywa z Temu i Shein
Upadłość po 30 latach. Sieć w Niemczech przegrywa z Temu i Shein
Mieszkają obok strzelnicy, mają dość. "Nie możemy otworzyć okna"
Mieszkają obok strzelnicy, mają dość. "Nie możemy otworzyć okna"
Oblężenie sklepów. Wskazali, kiedy Polacy ruszą masowo na zakupy
Oblężenie sklepów. Wskazali, kiedy Polacy ruszą masowo na zakupy
Polak zażartował na lotnisku. Szybko tego pożałował
Polak zażartował na lotnisku. Szybko tego pożałował
Rząd wypłaca nawet 30 tys. Chce zakończyć program. Brakuje chętnych
Rząd wypłaca nawet 30 tys. Chce zakończyć program. Brakuje chętnych
Dostał gotówkę od ojca. Co z podatkiem? Skarbówka wydała stanowisko
Dostał gotówkę od ojca. Co z podatkiem? Skarbówka wydała stanowisko
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥