Mindshare Polska spodziewa się wzrostu rynku reklamy TV o ok. 3% w 2015 r.
Warszawa, 03.02.2015 (ISBnews) - Mindshare Polska spodziewa się dynamiki wzrostu rynku reklamy telewizyjnej zbliżonej do poziomu ubiegłorocznego, czyli ok. 3%, poinformowała agencję ISBnews partner domu mediowego Paulina Sobieszek.
03.02.2015 | aktual.: 03.02.2015 13:38
"Jak wynika z danych Kantar Media, 2014 rok na rynku reklamy upłynął pod znakiem ok. 3-proc. wzrostu. W sumie marketerzy przeznaczyli w minionym roku ok. 28 mld zł na reklamę (wydatki brutto, przed rabatami), przy czym zdecydowanie największy kawałek tego tortu przypadł telewizji. Medium to miało niemal 60% udział w strukturze całości wydatków - to właśnie tam kierowane były największe budżety na promocję produktów i usług" - powiedziała ISBnews Sobieszek.
Jak zaznaczyła, Mindshare w tym roku spodziewa się utrzymania lub niewielkiego wzrostu budżetów alokowanych w TV.
"Wskazuje na to obserwowane wypełnienie przerw reklamowych i popyt na czas antenowy. Niewykluczone są także ruchy inflacyjne w przypadku poszczególnych polityk handlowych stacji telewizyjnych. Prognozujemy, że na koniec 2015 roku dynamika wzrostu rynku reklamy telewizyjnej osiągnie zbliżony poziom do ubiegłorocznego, czyli ok. 3%" - dodała partner Mindshare Polska.
Wskazała, że z kolei medium, które odnotuje największy wzrost, będzie bez wątpienia internet. "Już w 2014 roku reklamodawcy zwiększyli swoje wydatki na reklamę online (versus 2013 rok) i nic nie wskazuje na to, aby trend ten miał ulec zmianie. Internet jest nadal medium o strategicznej wadze dla takich kategorii, jak motoryzacja czy finanse. Rosną również nakłady na online w takich segmentach rynku, jak: chemia gospodarcza, żywność, odzież czy farmaceutyki, co jest szczególnie ciekawe, biorąc pod uwagę, że jeszcze do niedawna internet nie miał dużego udziału w ogólnym podziale ich wydatków. W 2015 roku online będzie zatem dalej rósł, ale z mniejszą dynamiką w porównaniu do lat ubiegłych. Według najnowszych prognoz IAB Polska, poziom wzrostu wydatków na reklamę online będzie już jednocyfrowy i osiągnie ok. 6-7% w 2015 roku. Przy czym najwyższe tempo rozwoju odnotujemy w obszarach wideo oraz reklamy mobilnej" - wymieniła Sobieszek.
Jak dodała - w ocenie domu mediowego - ten rok nie będzie łaskawy dla pozostałych mediów.
"Jeśli tendencje zostaną utrzymane, największych spadków możemy się spodziewać w prasie oraz outdoorze. O ile OOH odnotowuje ok. 3-5% spadek, o tyle wydatki na reklamę prasową zmniejszą się zapewne o kilkanaście proc. Radio prawdopodobnie zamknie rok z wynikiem bardzo zbliżonym do wyniku ubiegłorocznego (-1% do 0%). Z kolei, rynek kinowy odnotowuje niewielki wzrost na poziomie 1% lub nieco poniżej" - powiedziała partner Mindshare.
Dodała, że przyglądając się kluczowym branżom, możemy spodziewać się dalszego, dynamicznego wzrostu wydatków reklamowych w sektorze farmaceutycznym m.in. w kategorii leków OTC (bez receptyrecepty)
czy suplementów diety.
"Wiodące podmioty tego sektora m.in. Aflofarm - największy reklamodawca na polskim rynku, a także USP Zdrowie, Polpharma czy GlaxoSmithKline zapewne nadal będą przeznaczać coraz większe środki na reklamę. W efekcie cała branża odnotuje ok. 10-proc. wzrost. Podobne zmiany in plus zaobserwujemy też zapewne w handlu, w szczególności wobec umacniającej się pozycji sieci dyskontowych i sklepów średnio powierzchniowych" - oceniła partner Mindshare.
Według niej, stabilizacji można spodziewać się w sektorach motoryzacyjnym, finansowym, żywności i napojach oraz higienie i pielęgnacji. Ewentualne delikatne spadki determinowane będą redukcją budżetów największych reklamodawców, jak Unilever, Reckitt Benckiser, Mars czy Danone. Na chwilę obecną największe spadki w wydatkach reklamowych raportowane są m.in. w sektorze telekomunikacyjnym.
"W branży tej nie zanosi się na spektakularne rebrandingi, zmiany własnościowe czy debiuty rynkowe, dlatego firmy telekomunikacyjne zapewne nie zwiększą budżetów mediowych. Ponadto, dalsze spadki odnotujemy też w branży komputerów i audio wideo - rynek ten charakteryzuje się dużym nasyceniem, brak również rewolucji technologicznych, więc producenci z tej branży nie będą zapewne w najbliższych miesiącach zwiększać inwestycji w reklamę" - podsumowała Sobieszek.
Mindshare Polska jest oddziałem globalnego domu mediowego Mindshare z siedzibą w Londynie, realizującego kompleksowe strategie reklamowe.
Sebastian Gawłowski
(ISBnews)