WAŻNE
TERAZ

Ministerstwo Zdrowia reaguje po tekście WP. Znany psychiatra odwołany

Mindshare Polska spodziewa się wzrostu rynku reklamy TV o ok. 3% w 2015 r. 

Warszawa, 03.02.2015 (ISBnews) - Mindshare Polska spodziewa się dynamiki wzrostu rynku reklamy telewizyjnej zbliżonej do poziomu ubiegłorocznego, czyli ok. 3%, poinformowała agencję ISBnews partner domu mediowego Paulina Sobieszek.

"Jak wynika z danych Kantar Media, 2014 rok na rynku reklamy upłynął pod znakiem ok. 3-proc. wzrostu. W sumie marketerzy przeznaczyli w minionym roku ok. 28 mld zł na reklamę (wydatki brutto, przed rabatami), przy czym zdecydowanie największy kawałek tego tortu przypadł telewizji. Medium to miało niemal 60% udział w strukturze całości wydatków - to właśnie tam kierowane były największe budżety na promocję produktów i usług" - powiedziała ISBnews Sobieszek.

Jak zaznaczyła, Mindshare w tym roku spodziewa się utrzymania lub niewielkiego wzrostu budżetów alokowanych w TV.

"Wskazuje na to obserwowane wypełnienie przerw reklamowych i popyt na czas antenowy. Niewykluczone są także ruchy inflacyjne w przypadku poszczególnych polityk handlowych stacji telewizyjnych. Prognozujemy, że na koniec 2015 roku dynamika wzrostu rynku reklamy telewizyjnej osiągnie zbliżony poziom do ubiegłorocznego, czyli ok. 3%" - dodała partner Mindshare Polska.

Wskazała, że z kolei medium, które odnotuje największy wzrost, będzie bez wątpienia internet. "Już w 2014 roku reklamodawcy zwiększyli swoje wydatki na reklamę online (versus 2013 rok) i nic nie wskazuje na to, aby trend ten miał ulec zmianie. Internet jest nadal medium o strategicznej wadze dla takich kategorii, jak motoryzacja czy finanse. Rosną również nakłady na online w takich segmentach rynku, jak: chemia gospodarcza, żywność, odzież czy farmaceutyki, co jest szczególnie ciekawe, biorąc pod uwagę, że jeszcze do niedawna internet nie miał dużego udziału w ogólnym podziale ich wydatków. W 2015 roku online będzie zatem dalej rósł, ale z mniejszą dynamiką w porównaniu do lat ubiegłych. Według najnowszych prognoz IAB Polska, poziom wzrostu wydatków na reklamę online będzie już jednocyfrowy i osiągnie ok. 6-7% w 2015 roku. Przy czym najwyższe tempo rozwoju odnotujemy w obszarach wideo oraz reklamy mobilnej" - wymieniła Sobieszek.

Jak dodała - w ocenie domu mediowego - ten rok nie będzie łaskawy dla pozostałych mediów.

"Jeśli tendencje zostaną utrzymane, największych spadków możemy się spodziewać w prasie oraz outdoorze. O ile OOH odnotowuje ok. 3-5% spadek, o tyle wydatki na reklamę prasową zmniejszą się zapewne o kilkanaście proc. Radio prawdopodobnie zamknie rok z wynikiem bardzo zbliżonym do wyniku ubiegłorocznego (-1% do 0%). Z kolei, rynek kinowy odnotowuje niewielki wzrost na poziomie 1% lub nieco poniżej" - powiedziała partner Mindshare.

Dodała, że przyglądając się kluczowym branżom, możemy spodziewać się dalszego, dynamicznego wzrostu wydatków reklamowych w sektorze farmaceutycznym m.in. w kategorii leków OTC (bez receptyrecepty)
czy suplementów diety.

"Wiodące podmioty tego sektora m.in. Aflofarm - największy reklamodawca na polskim rynku, a także USP Zdrowie, Polpharma czy GlaxoSmithKline zapewne nadal będą przeznaczać coraz większe środki na reklamę. W efekcie cała branża odnotuje ok. 10-proc. wzrost. Podobne zmiany in plus zaobserwujemy też zapewne w handlu, w szczególności wobec umacniającej się pozycji sieci dyskontowych i sklepów średnio powierzchniowych" - oceniła partner Mindshare.

Według niej, stabilizacji można spodziewać się w sektorach motoryzacyjnym, finansowym, żywności i napojach oraz higienie i pielęgnacji. Ewentualne delikatne spadki determinowane będą redukcją budżetów największych reklamodawców, jak Unilever, Reckitt Benckiser, Mars czy Danone. Na chwilę obecną największe spadki w wydatkach reklamowych raportowane są m.in. w sektorze telekomunikacyjnym.

"W branży tej nie zanosi się na spektakularne rebrandingi, zmiany własnościowe czy debiuty rynkowe, dlatego firmy telekomunikacyjne zapewne nie zwiększą budżetów mediowych. Ponadto, dalsze spadki odnotujemy też w branży komputerów i audio wideo - rynek ten charakteryzuje się dużym nasyceniem, brak również rewolucji technologicznych, więc producenci z tej branży nie będą zapewne w najbliższych miesiącach zwiększać inwestycji w reklamę" - podsumowała Sobieszek.

Mindshare Polska jest oddziałem globalnego domu mediowego Mindshare z siedzibą w Londynie, realizującego kompleksowe strategie reklamowe.

Sebastian Gawłowski

(ISBnews)

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord
Podwyżka o 900 proc. O takie kwoty wzrosną ceny napojów od 1 stycznia
Podwyżka o 900 proc. O takie kwoty wzrosną ceny napojów od 1 stycznia
Kupiłeś rower po okazyjnej cenie? Możesz mieć kłopot
Kupiłeś rower po okazyjnej cenie? Możesz mieć kłopot
Kupowali leki i sprzedawali drożej za granicą. Jest akt oskarżenia
Kupowali leki i sprzedawali drożej za granicą. Jest akt oskarżenia
Studniówka 2026. Zawrotne koszty imprezy. Tyle kosztuje "talerzyk"
Studniówka 2026. Zawrotne koszty imprezy. Tyle kosztuje "talerzyk"
Wysłała ptaka pocztą. Nie przeżył. Prokuratura chce kary dla 49-latki
Wysłała ptaka pocztą. Nie przeżył. Prokuratura chce kary dla 49-latki
Wcześniejsza emerytura dla tej grupy? "Pominięto nas"
Wcześniejsza emerytura dla tej grupy? "Pominięto nas"
Żabka przebiła Biedronkę i Lidla. Oto nowa propozycja dla klientów oddających butelki
Żabka przebiła Biedronkę i Lidla. Oto nowa propozycja dla klientów oddających butelki
Bank w Danii radzi, by wypłacać gotówkę. Podali kwotę
Bank w Danii radzi, by wypłacać gotówkę. Podali kwotę
Mały handel wymiera? Z ulic zniknęło tysiące sklepów
Mały handel wymiera? Z ulic zniknęło tysiące sklepów