Trwa ładowanie...
d3q1v3o

MNiSW: rozwój kraju zależy od poziomu edukacji i nauki (komunikat)

...

d3q1v3o
d3q1v3o

11.10. Warszawa - MNiSW informuje:

Prof. Barbara Kudrycka przedstawiła w Sejmie informację o efektach reform nauki i szkolnictwa wyższego. - Rozwój kraju zależy nie tylko od poziomu przedsiębiorczości, inwestycji infrastrukturalnych, budowy dróg czy wydobycia bogactw naturalnych, ale także od poziomu edukacji i nauki, które determinują wartość kapitału społecznego - podkreśliła minister.

- Fundamentalnie się nie zgadzam z podglądem, że należy przywrócić scentralizowany system zarządzania uczelniami i nauką - kontynuowała prof. Barbara Kudrycka. - W poprzedniej kadencji wykonaliśmy gigantyczną pracę, którą obecnie kontynuujemy. Na efekty poczekamy jeszcze nawet kilkanaście lat, ale pewne postulaty udało nam się już zrealizować - zaznaczyła.

Minister nauki i szkolnictwa wyższego wymieniła pięć najważniejszych dotychczasowych osiągnięć reformy. - Opierając się o zasadę powszechności szkolnictwa wyższego i elitaryzm nauki zintegrowaliśmy obydwa systemy. Stymulujemy uczelnie do efektywnego gospodarowania środkami publicznymi, by mogły na wysokim poziomie kształcić umiejętności praktyczne i prowadzić badania - wymieniała. Do widocznych efektów reform zaliczyła także upowszechnienie kultury grantowej, a co za tym idzie nowych możliwości rozwoju dla najlepszych jednostek naukowych i pracowników dydaktycznych.

d3q1v3o

Prof. Barbara Kudrycka przypomniała ponadto, że co roku rosną nakłady na naukę i szkolnictwo wyższe, a inwestycje to nie tylko nowa infrastruktura, ale również zwiększone fundusze na rozwój kapitału ludzkiego. Reforma stworzyła także nowe możliwości kariery naukowej. - Dzięki zmianom coraz więcej młodych osób staje się samodzielnymi pracownikami naukowymi. Świadczy o tym m.in. 280 habilitacji w nowym trybie - dodała.

Minister nauki odniosła się także do wyzwań związanych z wdrażaniem reform. - Dołożymy starań, by w większym stopniu ograniczyć wymogi biurokratyczne i prawo zamówień publicznych uczynić bardziej przyjaznym dla uczelni, a także zacieśnić współpracę uczelni z gospodarką - powiedziała. Przypomniała, że jednostki naukowe i uczelnie powinny w większym stopniu przechodzić na zarządzanie menadżerskie oraz ograniczać wszelkie przejawy nieprawidłowości, w tym m.in. nepotyzm, plagiaty czy konflikty interesów.

- Pozwalam sobie na optymizm, ponieważ wiem, że naszą największą narodową wartością są ludzie młodzi, wybitni studenci i naukowcy, którzy mogą być prawdziwymi liderami przyszłości. Na naszą korzyść przemawiają także wzrastające wartości twardych danych opisujących nakłady na naukę, a także sukcesy i aktywność polskich naukowców na arenie międzynarodowej, jak choćby nominacja prof. Zalewskiej na przewodniczącą Rady CERN - dodała prof. Barbara Kudrycka. Przypomniała także, że polskie zmiany legislacyjne wysoko oceniła Komisja Europejska.

Pakiet ustaw reformujących naukę wszedł w życie w październiku 2010 r. Reforma szkolnictwa wyższego obowiązuje od 1 października 2011 r.

d3q1v3o

Prezentacja - efekty reform nauki i szkolnictwa wyższego dostępna do pobrania ze strony MNiSW:

http://www.nauka.gov.pl/fileadmin/user_upload/ministerstwo/20121011_prasa_efekty_reform_nauki_i_szkolnictwa_wyzszego.pdf

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ akuc/

d3q1v3o
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3q1v3o