Monnari oczekuje w IV kw. niższego spadku marży na sprzedaży kw/kw
Warszawa, 13.11.2015 (ISBnews) - Monnari Trade oczekuje, że ostatni kwartał przyniesie dalszy spadek marży na sprzedaży, ale nie będzie on tak znaczący jak zanotowany w III kw., poinformował dyrektor finansowy Miłosz Kolbuszewski. Spółka chce utrzymać poziom kosztów w przychodach ogółem na poziomie poniżej 45% w kolejnych okresach.
13.11.2015 15:00
"W tym roku odnotowaliśmy w każdym kwartale spadek marży na sprzedaży. Zakładamy, że ten spadek w czwartym kwartale nadal będzie występował, ale nie w takim stopniu, jak w III kw." - powiedział Kolbuszewski podczas konferencji prasowej.
W III kw. Monnari zanotowało spadek marży handlowej o 9,2 pkt proc. do 50,3% .To przełożyło się na niewielki spadek (o 1,6%) wyniku brutto na sprzedaży do 21,6 mln zł.
"Wyniki w III kw. były słabsze na poziomie operacyjnym, na co złożyło się kilka czynników - wzrost kursu dolara rok do roku - ten efekt podniesionego kursu odczuliśmy już w pełni. Kolejny to spadek odwiedzalności centrów handlowych - ciepła pogoda ograniczyła sprzedaż wysokomarżowej ciepłej odzieży we wrześniu. Myślimy o tym, że potrzebujemy więcej kolekcji "przejściowej", która odpowiadałaby temu, jak kształtuje się klimat w naszym kraju" - wyjaśnił dyrektor.
Aby zwiększyć rotację zakupionego towaru, spółka realizowała sprzedaż przy niższych marżach od założonych, co przełożyło się na spadek wyników, ale jednocześnie też pozwoliło na prawidłowe upłynnienie posiadanych zapasów. Na wyniki spółki wpłynął też negatywnie obserwowany w III kwartale br. spadek krajowej sprzedaży detalicznej.
Dyrektor podkreślił, że drożejący dolar spowodował, że po 9 miesiącach br. spółce nie udało się utrzymać takiej marży, jaką notowała w 2014 r. i spadła ona o 6 pkt proc. w skali roku do 54,1%. Wzrost wyniku brutto (o 9,9% r/r do 74,82 mln zł) nie był tak wysoki jak wzrost sprzedaży (21,8%).
"Zarówno w III kwartale, jak i po 9 miesiącach widać, że udaje nam się utrzymać dynamikę wzrostu przychodów. To, co pozwala nam budować pozytywną wartość i osiągać dobre wyniki to wzrost kosztów mniejszy niż przyrost sprzedaży i powierzchni handlowej" - podkreślił.
Przychody w III kw. wzrosły o 16,2% r/r, a po 9 miesiącach zwiększyły się o 21,8% w skali roku.
Koszty zwiększyły się w tym czasie odpowiednio o 15,2% oraz o 11,7% w skali roku.
"Monnari od kilku lat pokazuje, że udział kosztów ogólnych i zarządu w przychodach spada. W tej chwili zeszliśmy poniżej 45% i chcielibyśmy taki poziom utrzymać" - powiedział Kolbuszewski.
Jak poinformowała wiceprezes Anna Augustyniak-Kala, spółka ocenia III kwartał raczej negatywnie, w przeciwieństwie do I półrocza br., natomiast sprzedaż w październiku jest zgodna z trendem i oczekiwaniami. Pomimo trudnego III kwartału b.r. wyniki nie powinny mieć kluczowego znaczenia dla wyników za rok obrotowy 2015.
Kolbuszewski poinformował, że istotnym zdarzeniem jednorazowym w III kw. było rozpoznanie aktywa z tytułu podatku odroczonego związanego ze znakami towarowymi Monnari o wartości ponad 21 mln zł. Koszty związane z procesem przeniesienia znaków wynoszące ok. 1,5 mln zł obciążyły wynik okresu.
Zysk netto w III kw. wzrósł o 421% do 20,61 mln zł, zaś po 9 miesiącach zwiększył się o 104,6% r/r do 33,69 mln zł.
Monnari Trade to spółka odzieżowa istniejąca od 2000 r. Na GPW jest notowana od 2006 r. Przychody ze sprzedaży sięgnęły 175,19 mln zł w 2014 r.
(ISBnews)